Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

عبدالناصر همتی در کلاب هاوس گفت: نرخ بین بانکی تقریبا اواخر تیر ماه به ۲۱ درصد رسید و پس از آن تا اواخر مرداد بازار سرمایه در حال رشد بود، بنابر این افزایش نرخ بین بانکی ربطی به سقوط بورس ندارد.

اعتراف همتی به افزایش نرخ بین بانکی در آغاز سقوط بورس

بورس24 : عبدالناصر همتی در کلاب هاوس گفت: سقوط بورس ربطی به افزایش نرخ بین بانکی ندارد!

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که در کلاب هاوس پاسخگوی سوالات بود، نکاتی را مطرح کرد که مهم ترین موارد مطرح شده به شرح زیر است:

دلیل عمده افت نرخ بین بانکی به خاطر مازاد پول در اوایل فروردین ماه ۹۹ بود، که بخشی از آن به دلیل تامین مالی که قبل از عید اتفاق افتاد و بخشی هم به دلیل کرونا و تعطیلی همه فعالیت‌های اقتصادی بود و دلیل اصلی این بود، که مازاد پول در دست بانک‌ها باقی ماند و در فروردین و اردیبهشت ما شاهد بودیم که حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان مازاد پول در دست بانک‌ها باقی مانده بود و هیچ بانکی نرخ بین بانکی نمی‌پذیرفت چراکه هیچ بانکی وام نمی‌گرفت و فعالیت‌ها متوقف شده بود، هتل ها و رستوران‌ها تعطیل شدند و همه این عوامل موجب کاهش نرخ سود بین بانکی شدند.

گرچه این اتفاق در قیمت سهام در بورس تاثیر گذار بود ولی، اصل بحث در افزایش قیمت سهام در بورس ایجاد انتظارات تورمی با سرعت بود و همه انتظار دلار ۶۰ هزار تومانی داشتند،حتی تاثیر آن روی خودرو خارجی و مسکن و وسایل الکترونیکی دیده شد.

به این نکته توجه کنید که فقط سهام دچار جهش قیمتی نشد ، من خودم جزء کسانی بودم که خواهش کردم در آن زمان اوراق عرضه شود و آقای رئیس جمهور در جریان هستند ، من در ستاد اقتصادی حداقل چهار بار مکررا تکرار کردم که زودتر اوراق عرضه کنید که بتوانیم قیمت ها را کنترل کنیم .

پس از این که فعالیت های اقتصادی آغاز شد،به تدریج قیمت ها کاهش پیدا کرد که با عرضه اوراق از خرداد ماه به بعد توسط وزارت اقتصاد همراه شد. یعنی کاری که باید در فروردین و اردیبهشت ماه انجام می‌شد، در نیمه تابستان انجام شد. اوراق توسط بانک مرکزی عرضه نمی‌شد، بلکه ما نقش کارگزار داشتیم تا زودتر عرضه ها انجام شود، بانک مرکزی در عرضه اوراق رسما کاری نمی‌کند‌.

اوراق را عرضه کردند، نرخ بین بانکی به دلیل کاهش منابع بین بانکی افزایش پیدا کرد ، ۷۰ هزار میلیارد تومان تبدیل شد به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و به تدریج این مازاد عرضه ناپدید شد.

اما این نرخ بین بانکی تقریبا اواخر تیر ماه به ۲۱ درصد رسید و پس از آن تا اواخر مرداد بازار سرمایه در حال رشد بود، بنابر این افزایش نرخ بین بانکی ربطی به سقوط بورس ندارد.

روزی که بازار سقوط کرد، زمانی بود که بین وزیر نفت و اقتصاد در مورد نحوه عرضه پالایشی ها اختلاف ایجاد شد و بی اعتمادی وارد بازار بورس شد.

خواهش می‌ کنم توجه کنید، بسیاری از افراد از این حباب استفاده کردند و منابع زیادی را تامین کردند. قیمت سهامی که ارزش نداشتند را با قیمت های بالا به مردم فروختند، نهادهای ناظر و خود سازمان بورس باید این موارد را بررسی کند که چرا، این اتفاق افتاد، وگرنه نرخ سود بانکی که مقصر کاهش شاخص نبود.

سهامی به پی بر ای ۵۰ ، رسید چرا باید اجازه دهند، سهمی که ارزشی ندارد به پی بر ای ۵۰ برسد؟ معلوم بود که حباب است، سود بانکی در بسیاری از بانک‌ها از ۲۲ به ۱۸ درصد رسید. سود رسمی یک ساله از ۱۵ به ۱۶ درصد رسید، آیا واقعا این یک درصد باعث کاهش ۱۰۰درصدی سهام شد؟

به این نکته توجه کنند، در مورد پول صندوق توسعه ، طبق مصوبه از نهادهای بالاسری باید یک درصد از منابع ریالی صندوق توسعه در اختیار صندوق تثبیت قرار بگیرد که عدد آن ۲ هزار میلیارد تومان بود که دادند، سپس از من درخواست کردند که منابع ارزی مسدود شده، صندوق توسعه ملی را تبدیل به ریال کنید، پایه پولی را افزایش دهید و پول را به صندوق تثبیت بدهید. که همان زمان گفتم بنده چنین اجازه ای را ندارم، منابع ارزی که در کره مسدود شده،بدون قانون نمی‌توانم به صندوق تثبیت بازار بدهم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24