Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس ٢۴ : آخرین وضعیت نهادهای مالی فعال بازار سهام بررسی شد. میثم فدائی واحد مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار که در کلاب هاوس بورس ٢۴ با فعالان بازار سهام سخن می گفت ، در بیان آخرین وضعیت صدور مجوز نهادهای مالی توضیح داد : از بهمن ماه سال گذشته به ۴٠ سبدگردانی موجود ١٠ سبدگردان افزوده شده است ، یعنی در ۱۰ سال گذشته به ۴۰ سبدگردانی مجوز فعالیت داده شده و در این سه ماهه اخیر ١٠سبدگردان مجوز فعالیت گرفتند از طرفی ۵ سبدگردان در حال حاضر مجوز تاسیس دریافت کرده‌اند که کارهای ثبتی آن ها در حال انجام است و احتمالاً تا دو ماه آینده وارد بازار می‌شود، همچنین موافقت اصولی ٨ سبدگردان را صادر کرده‌ایم. وی افزود : در عملیات ریپوی بانک مرکزی طی سال ۱۴۰۰ اوراق با نرخ ۲۲ درصد منتشر شده، ولی به فروش نرسیده است.

ده شرکت سبدگردان مجوز فعالیت گرفتند / انتشار اوراق دولتی با نرخ ٢٢ درصد در فرابورس!

بورس24 : آخرین وضعیت نهادهای مالی فعال بازار سهام بررسی شد.

میثم فدائی واحد مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار که در کلاب هاوس بورس24 با فعالان بازار سهام سخن می گفت ، در بیان آخرین وضعیت صدور مجوز نهادهای مالی توضیح داد : از بهمن ماه سال گذشته به 40 سبدگردانی موجود 10 سبدگردان افزوده شده است ، یعنی در ۱۰ سال گذشته به ۴۰ سبدگردانی مجوز فعالیت داده شده و در این سه ماهه اخیر 10سبدگردان مجوز فعالیت گرفتند از طرفی ۵ سبدگردان در حال حاضر مجوز تاسیس دریافت کرده‌اند که کارهای ثبتی آن ها در حال انجام است و احتمالاً تا دو ماه آینده وارد بازار می‌شود، همچنین موافقت اصولی 8 سبدگردان را صادر کرده‌ایم.

وی گفت: نگاه این است که در حوزه مجوزها دو اتفاق در دولت آینده می‌افتد اول این که مجوزات را هم بدهیم و بگیریم که دچار هولد مجوزات نشویم و در همین راستا مسیر سبز ایجاد کنیم و البته افرادی که در حوزه‌های تخصصی خود فعال نیستند لغو مجوز نماییم.

مجوز ها جدی گرفته شود...

به گفته وی، سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد مجوز کارگزاری و تامین سرمایه‌ها باید به صورت جدی تر ورود کند و در این خصوص مساعدت بیشتری از سوی شورای عالی بورس انجام شود در حال حاضر از ۱۰ تامین سرمایه موجود 9 تامین سرمایه بانکی هستند که باید کیفیت مجوزات در بازار سرمایه افزایش یابد در بازار سرمایه در بخش مجوزات به‌هم‌ریختگی وجود دارد به طوریکه همه نهادها مشغول به همه کاری هستند و این فضا باعث شده که فضای بازار سرمایه در حوزه مجوزات از تخصص گرایی خارج شود که باید در دولت آینده نهادهای مالی حرفه ای تری داشته باشیم.

صندوق ها به زودی به حدنصاب می رسند

فدایی گفت: در مورد صندوق ها ۵۰۰ میلیارد تومان کسری خرید وجود دارد که با مکاتباتی که انجام شده طی هفته های آینده این نصاب را رعایت می‌کنند نکته مهم این که ما یک تحلیل سود بررسی کل صندوق های سرمایه گذاری انجام داده اید و با توجه به این که صندوق‌های بزرگ دارای ذخیره سود بسیار خوبی هستند( به طور مثال صندوق گنجینه حدود ۴ هزار میلیارد تومان، صندوق لوتوس میلیارد تومان) بتوانند این حد نصاب را رعایت کنند و از لحاظ ریسک نرخ سود هم مشکلی نداشته باشند.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ما این تحلیل ریسک را انجام داده‌ایم کل صندوق‌های بادرآمد ثابت حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان ذخیره‌ی سود دارند(صندوق ذخیره ۴ هزار، صندوق لوتوس هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و صندوق کاردان هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان) ، در اولویت‌بندی مسائل اشتباه می‌کنیم و به دنبال راه حل های خارج از بازار سرمایه هستیم در حال حاضر بازار سرمایه به بلوغ رسیده است و هیچ راه حل سیاسی برای بازار سرمایه وجود ندارد که تمام راه حل های بهبود در خود بازار هستند.

به گفته وی، در مورد تامین مالی هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری انتشار اوراق مصوبه‌ی داشته‌ایم که طی چند هفته گذشته بسیاری از هلدینگ‌ها از این روش تامین مالی برای خرید و تیک اور(take over)سهام از داخل بازار استفاده کنند که نرخ جذاب و فرآیند مناسبی دارد و بسیاری از شرکت‌ها به طور مثال هفته‌ای دو شرکت تایید الزامات کفایت سرمایه دریافت می کنند.

فدایی واحد گفت: جلسه‌ای با شرکت های تامین سرمایه در مورد فروش اوراق تبعی که با وضعیت نسبتا خوب بازار مصادف شد البته این که این اوراق مصرف شده باشد یا نه هنوز بعید می دانم و خبر قطعی این است که ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان حدود ۳ هفته گذشته توسط صندوق توسعه بازار از شرکت‌های تامین سرمایه تأمین مالی شده است.

ابزار هایی که به بازار کمک می کنند ؛ اگر بخواهیم

وی افزود: در زمان ریزش باید ابزارهای طراحی شوند که بتوانیم در نوسانات بازار از آن محل سود دریافت کنیم به طور مثال ابزارهای Short selling و ابزارهای مشتقه call&put option کم می‌کنند تا افراد بتوانند در نوسانات بازار هم سود کنند و اگر این کار را انجام ندهیم قطعا نمی توانیم انتظار داشته باشیم در شرایط نامناسب و نوسانات بازار سهام داران در بازار باقی بماند و خروج سهامدار خواهیم داشت.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ۳۶۰ میلیارد تومان اوراق منتشر شده در بازار وجود دارد و گرچه که هفت هزار هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام است، ولی اگر شناوری آن را در نظر بگیریم بازار بدهی در مقابل این شناوری عدد قابل توجهی شده است از طرفی بازار کالایی در حال رشد بوده و دولت آینده باید بداند بازار سرمایه معادل سه الی چهار بازار است.

وی در خصوص زمان انتشار اوراق دولتی توضیح داد : باید بگوییم که در اسفندماه سال گذشته و حتی دوره‌های قبل زمان انتشار اوراق اصلاً مناسب نبوده در این خصوص دولت باید با سازمان بورس هماهنگ باشد و به صرف اینکه بیاییم با نام معاف از ثبت اوراق را در بازار عرضه کنیم حرفه ای نیست و حتی اکوسیستم بازار بدهی را از تعادل خارج می کند.

وی افزود: اوراق دولتی جزء اوراق کم معامله در بازار است که نرخ های بالایی هم دارد حتی اگر بخواهیم نرخ بهره بین بانکی را مرتبط با بازار سرمایه ندانیم نرخ اوراق دولتی که قطعاً به بازار سرمایه ربط دارد.

سهام عدالت؛ پاشنه آشیل بازار...

فدایی در خصوص مشکلات سهام عدالت نیز گفت: در مورد سهام عدالت باید بگویم که ۴۰ درصد از این سهام هنوز آزاد نشده و ۶۰ درصد نیز هنوز تعیین تکلیف نشده است، به هر حال عدد سهام عدالت بزرگ و قابل توجه است و این موضوع باید به عنوان یکی از پروژه های اصلی تیم اقتصادی دولت آینده قرار بگیرد.

وی افزود: از طرفی حق رای شرکت‌های استانی در بسیاری از شرکت‌های بزرگ بلاتکلیف است و این موضوع می‌تواند مجامع بسیاری از شرکت‌های بزرگ بورسی را تحت تاثیر قرار دهد، ما حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در بازار داریم که بیمه شده و باید طی امسال و سال آینده سررسید شوند و کسری بودجه ای که هر ساله وجود دارد و طی چند سال گذشته محل تامین آن بازار سرمایه بوده است هم یکی دیگر از مشکلات بازار است. در عملیات ریپوی بانک مرکزی طی سال ۱۴۰۰ اوراق با نرخ ۲۲ درصد منتشر شده، ولی به فروش نرسیده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24