Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مقررات عملیات بازارگردانی شرکت‌ها تا کنون، اصلاح خاصی نداشتند؛ بنابراین به نظر می‌رسد تغییرات جدید در دستورالعمل بازارگردانی بتواند تحولی در عملیات بازارگردانی و بورس کشور ایجاد کند.

گامی مهم در رتبه بندی نهادهای مالی

بورس24 : مقررات عملیات بازارگردانی شرکت‌ها تا کنون، اصلاح خاصی نداشتند؛ بنابراین به نظر می‌رسد تغییرات جدید در دستورالعمل بازارگردانی بتواند تحولی در عملیات بازارگردانی و بورس کشور ایجاد کند.

مدیر صندوق سرمایه گذاری پیشگامان، دستورالعمل جدید بازارگردانی را اتفاقی مثبت در بازار سرمایه خواند و گفت: تاکنون تغییر و به روز رسانی مقررات بازارگردانی شرکت ها در بازار، مغفول مانده بود، به همین دلیل لازم بود تا تغییراتی در دستورالعمل فعالیت بازارگردان ها رخ دهد.

حسین عبدی با بیان اینکه ایجاد امتیاز برای ناشر، سرمایه‌گذار و تامین‌کننده وجه، ویژگی مهمی برای بازارگردان محسوب می‌شود، گفت: بدون شک تعهدات از قبل تعیین شده در این دستورالعمل باعث می‌شود تا بازارگردان شرح وظایف خود را به صورت شفاف بداند و به آنها عمل کند.

مدیر صندوق سرمایه گذاری پیشگامان به رتبه‌بندی عملکرد بازارگردان‌ها در دستورالعمل جدید سازمان بورس اشاره کرد و اذعان داشت: این مساله تاکنون در بورس وجود نداشته است؛ بنابراین، به عنوان اقدامی بسیار مثبت تلقی می شود که می تواند زمینه بهبود فعالیت بازارگردان ها را فراهم کند.

تمایز در فعالیت بازارگردان ها با دستورالعمل جدید

او با اشاره به اینکه ممکن است در ظاهر چنین تصوری ایجاد شود که قوانین جدید اعمال شده به نفع بازارگردان نیست در حالی که این اقدام به طور حتم زمینه تمایز فعالیت بازارگردان ها را فراهم می‌کند، افزود: اکنون به نقطه‌ای رسیده‌ایم که می‌توان در بازار، بازارگردان بهتر را پیدا و از دیگر بازارگردان ها تفکیک کرد.

عبدی با اشاره به اینکه مسوولان حاضر در بازار سرمایه به این موضوع توجه دارند که کارمزد انتقال وجه از تامین‌کننده به بازارگردان و برعکس معاف از کارمزد شود، گفت: این موضوع به عنوان نکته‌ای بسیار مثبت تلقی می شود، زیرا در گذشته شاهد بودیم که برخی از کارگزارها از محل این نقل و انتقال، کارمزد دریافت می کردند.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در دستورالعمل جدید، سخت‌گیری‌هایی برای بازارگردان‌ها در نظر گرفت شده که با توجه به وضعیت بازار سرمایه بسیار به‌جا و مثبت بوده و در آینده به نفع بازار سرمایه است.

او با اشاره به اینکه مهمترین امتیاز در دستورالعمل جدید، حضور پررنگ تر بازارگردان‌ها در عملیات بازارگردانی است، افزود: اینکه به بازارگردان‌ها این فرصت داده شود تا بتوانند حراج معاملاتی داشته باشند و در زمان مواجه شدن با پدیده صف , طی ۵ روز متوالی بتوانند تا چهار برابر دامنه نوسان درخواست برگزاری حراج داشته باشند، سبب پررنگ‌تر شدن نقش بازارگردان ها در معاملات می شود.

عبدی بر این باور است که ارزیابی هفتگی فعالیت بازارگردان‌ها اتفاقی مثبت برای بازارگردان‌ها است که باعث افزایش تلاش آنها برای بهبود فعالیت شان خواهد شد.

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری پیشگامان ماهیت بازار سرمایه را ایجاد تعادل در معاملات دانست و گفت: زمانی که بازارگردان برای ایجاد تعادل معاملات در بازار حضور پیدا می‌کند، موظف است عملیات بازارگردانی را به درستی انجام دهد.

کمک سازمان بورس به بازارگردانی مدرن

عبدی با اشاره به اینکه به تازگی سازمان بورس مجوزهای مناسبی برای بازارگردانی اعطا می‌کند و کمک زیادی به بازارگردانی مدرن کرده است، اظهار کرد: این تغییرات به صورت کلی دست بازارگردان ها را برای کنترل روند سهم ها بازتر می‌کند، از طرفی بازارگردان ها عملکرد خود را بهبود می‌بخشند و سودآوری بهتری را برای شرکت ها رقم می‌زنند.

اولین گام در رتبه بندی نهادهای مالی از طریق رتبه بندی بازارگردان ها

مدیر صندوق سرمایه‌گذاری پیشگامان افزود: قرار است عملکرد بازارگردان ها به صورت هفتگی ارزیابی و از طرف بورس منتشر شود که این موضوع می تواند کمک به بازارگردان هایی باشد که در حال انجام معاملات شفاف هستند و در مقابل شرکت هایی که از فعالیت خوبی برخوردار نبوده اند از گردونه خارج و فعالیت آنها کمرنگ شود.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اکنون با ابلاغیه جدید اختیار زیادی به بازارگردان‌ها داده می‌شود، گفت: بازارگردان هایی که عملکرد شفافی دارند در آینده می توانند نقش مهمتری در تعادل بخشی به معاملات بازار ایفا کنند.

وجود معاملات کم عمق در بازار سرمایه

او با اشاره به کم عمق بودن برخی معاملات اظهار کرد: موضوع دامنه نوسان و گره معاملاتی به عنوان سمی مهلک، معاملات بازار را تهدید می کند به همین دلیل باید به طور حتم اقدامی برای رفع آنها صورت بگیرد.

عبدی در پایان گفت و گو با «سنا» تاکید کرد: در این میان سازمان بورس باید در موضوع افزایش دامنه نوسان در سهام شفاف، کاهش هزینه های معاملات و بر طرف کردن گره های معاملاتی اقداماتی مؤثر انجام دهد.

منبع: سنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24