Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

این نهاد چه اهمیتی برای بازار سرمایه دارد؟ رئیس جدید که می آید ؛ اما آیا مدیران فعلی هم تغییر می کنند؟

شورای بورس منتظر چه کسانی است؟

بورس24 : جلسه شورای عالی بورس که قرار بود سه شنبه هفته جاری دایر شود ، به دلیل عدم حضور برخی اعضا و احتمال تغییرات گسترده در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار نمی شود، ولی شنیده می‌شود به دلیل اهمیت موضوع احتمالا جلسه مذکور، اوایل هفته آینده برگزار خواهد شد.هر چند گفته می شود ، هیات دولت امروز اعضای جدید شورای بورس را معرفی خواهد کرد.

ترکیب فعلی شورای بورس

اکنون احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی رئیس شورای بورس است ، محمد علی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار سخنگو و دبیر شورای مزبور است. سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت ، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی ، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران ، بهمن عبدالهی رئیس اتاق تعاون و محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور یا معاون وی تصمیم‌گیران اصلی شورا هستند.

در عین حال ، یک نفر نماینده از طرف تشکل های خود انتظام بازار از جمله کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران یا  کانون کارگزاران عضو شورای بورس است که اخیرا محمدرضا دانش کاظمی به عضویت در شورای بورس انتخاب شده است و  دو نفر خبره مالی از بخش خصوصی، با مشورت تشکل‌های حرفه‌ای بازار اوراق بهادار به پیشنهاد وزیر امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت وزیران به زودی انتخاب می شوند.

پیش از این شاهین چراغی به عنوان خبره مالی بخش خصوصی عضو شورا بود و سعید اسلامی بیدگلی به نمایندگی از تشکل های خود انتظام بازار سرمایه.مرحوم سید عباس موسویان دبیر وقت کمیته فقهی بورس هم پیش از این عضو شورای بورس بود.

روح الله حسینی مقدم به عنوان عضو سوم و دیگر نماینده بخش خصوصی ، اکنون به عنوان عضو شورای عالی بورس باقی مانده است و یک نفر خبره (از بخش خصوصی، به پیشنهاد وزیر ذی‌ربط و تصویب هیئت وزیران برای هر بورس کالایی) باید به زودی تعیین تکلیف شود.

مدت مأموریت اعضای سه خبره مالی در شورای بورس پنج سال است و آنان را نمی‌توان از میان اعضای هیئت مدیره و کارکنان سازمان بورس و اوراق بهادار انتخاب کرد و انتخاب مجدد این اعضا حداکثر برای دو دوره امکان‌پذیر است.

وظایف شورای بورس چیست و چه اهمیتی دارد؟

اساسا، شورا  نظارت بر بازار سرمایه و سازمان بورس را به صورت ویژه برعهده دارد. تعیین سیاست های کلی و نظارت عالیه برای ساماندهی و توسعه بازار و نظارت بر اجرای قوانین،پیشنهاد آیین نامه به هیئت وزیران برای اجرای قانون،وضع مقررات در محدوده ای که قانون برای شورا مشخص کرده،تصویب ابزار های مالی جدید،صدور، تعلیق و لغو مجوز فعالیت بورس ها، بازار های خارج از بورس، شرکت های سپرده گذاری و تسویه وجوه و شرکت های تامین سرمایه مهمترین وظایف شورا در بازار سرمایه است.

افزون بر این ، وظایف شورا شامل مواردی چون، انتخاب یا برکناری اعضای هیئت مدیره سازمان و تعیین رئیس هیئت مدیره به پیشنهاد اعضا،تصویب بودجه و صورت های مالی سازمان، انتخاب بازرس و حسابرس سازمان و تعیین حق الزحمه آن،تصویب و نظارت بر نوع و میزان وصولی های سازمان،نظارت بر فعالیت و رسیدگی به شکایات از سازمان،انتخاب اعضای غیر قضایی هیئت داوری (که مرجع رسیدگی به اختلافات بازار سرمایه است) و تعیین حق الزحمه،اعطای مجوز برای معاملات اوراق خارجی یا معامله توسط افراد غیر ایرانی است.

سایر وظایف ، بیشتر در موارد اضطراری یا در شرایط خاصی پیش می آید و شامل موافقت با تمدید تعطیلی بورس یا توقف معاملات در شرایط اضطراری،تعیین مصادیق تشکل های خود انتظام (مثل بورس سهام یا کالا) و نهادهای مالی،تهیه اساسنامه سازمان و تصویب در هیئت وزیران است.

به نظر می‌ رسد که با این ترکیب از شورا، معرفی حامد سلطانی نژاد به عنوان رئیس جدید سازمان بورس با رای بالای اعضای حاضر ، مانع جدی نداشته باشد.

اما نکته اینجاست که، با توجه به این که در مرداد ماه امسال دوره 30 ماهه ماموریت هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به پایان رسیده ، شورای عالی بورس ابتدا باید برای ابقای هیات مدیره فعلی و یا انتخاب هیات مدیره جدید اقدام نماید، تا پس از آن تکلیف ریاست سامان بورس مشخص گردد.

هیات مدیره تغییر می کند؟

هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اکنون شامل پنج عضو است.رئیس سازمان ( محمد علی دهقان دهنوی )، معاونت اجرایی سازمان (مصطفی بهشتی سرشت)،  معاونت حقوقی سازمان(جعفر جمالی)، معاونت نظارت بر بورس ها و ناشران(محسن خدابخش)، معاونت نظارت بر نهادهای سازمان ( محمد ابراهیم سرو اولیا ).تغییر  دو تن از اعضای هیات مدیره فعلی قطعی شده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24