Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

فرید زاوه کارشناس بازار خودرو در خصوص تصمیم اخیر برای اصلاح قیمت گذاری خودرو به خبرنگار بورس 24گفت: مسئله‌ای که وجود دارد این است که تولید انبوه نیاز به نقدینگی دارد. سوال از آقای رئیس جمهور این است که خودروسازان از کدام منبع نقدینگی را باید تامین کنند؟ آیا از شبکه بانکی باید تامین کنند که ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی به شبکه بانکی و حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان هم به قطعه سازان بدهی دارند که خالص بدهی آن بیشتر از این عدد است...

تحلیل شرط و شروط افزایش قیمت خودرو

بورس24 : طی هفته گذشته نوسان قیمت خودرو از یک سو و نوسانات قیمت سهام خودرو از سوی دیگر سردرگمی عظیمی در بازار اوراق بهادار و بازار خودرو ایجاد کرد و اما ؛ دلیل اصلی آن تناقضات اخیر صحبت های مسئولان و نتایج افزایش نرخ موقت محصولات خودروسازان بود.

 کارخانجات ایران خودرو و سایپا با اعمال افزایش نرخ میانگین ۱۵ درصدی نرخ جدید خودروهای خود را اعلام کرده بودند که به ناگاه چند ساعت بعد؛ از سوی ریاست جمهوری تمام قیمت‌های جدید ملغی و به حالت قبل برگردانده شد.

 این در حالی بود که قیمت‌ها در بازار آزاد خودرو افزایش پیدا کرده ولی قیمت کارخانه به حالت قبلی برگردانده شد. پس از آن ریس‌جمهور با شرط و شروطی قبول کرد که افزایش نرخ محصولات این خودروسازان انجام شود به این شرط که ؛ تیراژ بالا برود ، بهره‌وری افزایش یابد ، هزینه تمام شده محصولات کاهش یابد و ... . سوال اینجاست که، با این بدهی های سنگین خودروسازان و مواد اولیه ارز محور و مشکلات تحریم و تولید چگونه می توان این شرط و شروط ها را انجام داد؟

فرید زاوه کارشناس بازار خودرو در خصوص تصمیم اخیر برای اصلاح قیمت گذاری خودرو به خبرنگار بورس24 گفت: مسئله‌ای که وجود دارد این است که تولید انبوه نیاز به نقدینگی دارد. سوال از آقای رئیس جمهور این است که خودروسازان از کدام منبع نقدینگی را باید تامین کنند؟ آیا از شبکه بانکی باید تامین کنند که ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی به شبکه بانکی و حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان هم به قطعه سازان بدهی دارند که خالص بدهی آن بیشتر از این عدد است.

تیراژ بالا برود؛ چه کسی اقساط بانک بپردازد؟

وی افزود: اگر قرار است که میزان استقراض از بانک‌های تجاری افزایش پیدا کند که خود تورم ایجاد می‌کند یعنی میزان استقراض بالاتر ‌رود و از آنجایی که پول‌ها بازپرداخت نمی شود ، در نتیجه باعث می‌شود که تورم در کشور تشدید شود و قیمت تمام شده‌ مواد بالاتر برود. از طرفی بخشی از بهای تمام شده تولید به تیراژ بستگی دارد. آیا آقای رئیسی اجازه می‌دهد این‌ها سایت‌های تولیدی غیر اقتصادی دولت را ببندند، ایران خودرو تبریز و بابل تعطیل شود و بالاخره خودرو سازی از این‌ها خلاص شود و این‌ها تعطیل شوند یا خیر؟ یا اشتغال برای ایشان اهمیت دارد و می‌گوید بمانند؟

وی گفت:ایشان شروطی که گذاشته‌اند مانع‌الجمع است، با این روش بدهی خودروسازان هر روز بیشتر و اقتصاد ملی بیشتر متضرر و وضعیت وخیم‌تر می‌شود و جمع کردن آن غیر ممکن است.به طور کلی اگر تیراژ تولید بالا برود و قیمت پایین بیاید مشکلی نیست ، ولی خودرو ساز مشکل تیراژ ندارد بلکه مسئله آن تامین مالی است ، برخی سایت‌ها غیر اقتصادی است، مسئله آن داخلی سازی دستوری است، برخی پروژه ها دولتی است.وقتی کارخانه مرکزی نمی‌تواند ظرفیت خود را پر کند چرا خودرو در یک سایت دیگر تولید می شود.

به گفته وی، وقتی من می توانم قطعه را از خارج از کشور نصف قیمت بخرم خب بگذار بروم بخرم تا قیمت تمام شده هم پایین بیاید.

افزایش نرخ، بدون شرط و شروط

زاوه گفت: همین حالا تیراژ با این قیمت فعلی و این دستور آقای رئیسی به معنی تیر خلاص به اقتصاد ایران است ، برای این که برای افزایش تولید، بدهی‌شان بیشتر می‌شود و هزینه‌های شان را هم نمی‌توانند تامین کنند و لذا پول از شبکه بانکی به مرور خارج می‌شود و  هیچ وقت بر‌ نخواهد گشت.یعنی شروط نشدنی است، فقط راه آن این است که بدون این شرط و شروط ‌ها افزایش قیمت بدهند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24