Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

یک کارشناس بازار سرمایه: در سه سطح باید به نفع بازار سهام بررسی هایی انجام شود بورس 24 - بازار سرمایه روز پر نوسانی را گذراند، به طوری که شاخص کل بورس در ساعات میانی معاملات توانست تا یک میلیون و ۴۴۶ هزار واحد افزایش یابد. اما در ساعات پایانی روندی نزولی به خود گرفت و در نهایت در رقم یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد متوقف شد. گویا اقتصاد دستوری به بورس هم کشیده شده است. سعید اسلامی بیدگلی در گفتگو با بورس 24، با بیان اینکه اقدامات دستوری ممکن است اثرات کوتاه مدت و روانی داشته باشد افزود: سرمایه گذار بازار سرمایه باید بداند که سیاست گذاری های دولت در بلند مدت توجه به بازار سرمایه است. از جمله این مسائل می توان به حذف قیمت گذاری دستوری اشاره کرد...  

راهکارهایی برای رسیدن بورس به ساحل آرامش

بورس24 : بازار سرمایه روز پر نوسانی را گذراند، به طوری که شاخص کل بورس در ساعات میانی معاملات توانست تا یک میلیون و ۴۴۶ هزار واحد افزایش یابد. اما در ساعات پایانی روندی نزولی به خود گرفت و در نهایت در رقم یک میلیون و ۴۴۲ هزار واحد متوقف شد. گویا اقتصاد دستوری به بورس هم کشیده شده است.

بعد از ماه ها روند نزولی که بازار به خود دید، حالا وعده هایی برای بازگشت سرمایه های از بین رفته داده شده است. دستور برای سبز شدن شاخص کل؛ معضلی که سال هاست اقتصاد کشور با آن مواجه است. 

سعید اسلامی بیدگلی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بورس24 در رابطه با روند بازار سهام و معضلاتی که این بازار با آن مواجه  است، گفت: معتقدم در حال حاضر اعتماد عمومی به سیاست گذاری و حاکمیت در بازار سرمایه وجود ندارد. طی دوره ای تعداد بسیار زیادی از سرمایه گذاران وارد بورس شدند، اما به دلایل اقتصادی که وجود داشت بازار با چالش مواجه شد و این سرمایه ها عملا آسیب دیدند.

او ادامه داد: بخش عمده این سرمایه از بورس خارج شده و حتی به بازار رمز ارزها ورود پیدا کرد. بازاری که ساز و کار ساختار یافته  ای در کشور نداشته و قوانین و مقررات روشنی هم ندارد. طبیعتا در کشوری که نرخ تورم بسیار بالا است، سرمایه گذاران به طور مداوم به دنبال بازارهایی هستند که بازدهی کسب کرده و حداقل قدرت خرید سرمایه هایشان حفظ شود.

وی در ادامه افزود: بازار سرمایه بیش از همه چیز به اعتماد بخشی بسیار خوب و حمایت های مداوم و مستمر دولت را نیازمند است. البته این حمایت از نظر من به معنی تزریق نقدینگی نیست. زیرا این مهم صرفا اثر گذاری کوتاه مدت خواهد داشت. سرمایه گذار بازار سرمایه باید بداند که سیاست گذاری های دولت در بلند مدت توجه به بازار سرمایه است. از جمله این مسائل می توان به حذف قیمت گذاری دستوری اشاره کرد. 

اثر کوتاه مدت اقدامات دستوری بر بورس

سعید اسلامی بیدگلی با بیان اینکه اقدامات دستوری ممکن است اثرات کوتاه مدت و روانی داشته باشد افزود: در زمان های گذشته هم برای جلوگیری از پنیک ها و برای مدت زمان کوتاه این گونه اقدامات انجام می شد اما به جد معتقدم تاثیرات بلند مدت در بازار سرمایه چنانچه هدف رشد و توسعه باشد صرفا ناشی از روندهای اقتصادی کلان رخ خواهد داد.

او گفت: باید در سطح کلان سیاست گذاری بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم که به نفع اقتصاد کشور در درجه نخست و به نفع بازار سرمایه شود. البته بازار سرمایه هنوز ابهاماتی از جمله مسئله برجام را دارد که جزو ابهامات بسیار جدی سرمایه گذاران ما است. شیوه بازگشت ایران به نظام بین المللی و بازارهای بین المللی هم از دیگر ابهامات بسیار جدی بوده که سرمایه گذاران با آن مواجه هستند. 

سعید اسلامی بیدگلی دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری اظهار کرد: در سه سطح باید به نفع بازار سهام بررسی هایی انجام شود. در درجه نخست مسائل اقتصاد کلان و اقتصاد سیاسی کشور است؛ البته این موضوع متمرکز بر بازار سهام نیست اما آثار بسیار زیادی بر این بازار دارد. در درجه دوم مسائل اقتصادی کلان داخلی بوده مانند نرخ گذاری، هدف گذاری برای نرخ بهره، هدف گذاری برای نرخ تورم و سیاست گذاری در جهت آن ها و در درجه سوم نیز توسعه کمی و کیفی زیرساخت های بازار سرمایه را می توان نام برد. مسئله شفافیت موضوع بسیار مهمی بوده در حقیقت در حوزه نقد شوندگی و شفافیت باید سیاست گذاری هایی صورت گیرد تا این اعتماد سازی صورت پذیرد.

بورس همچنان شفاف ترین بازار در کشور است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در رابطه با بازاری صحبت می کنیم که در آن روزانه چند هزار میلیارد تومان معامله صورت می گیرد. معتقدم همچنان شفاف ترین بازار کشور بازار سهام است. دسترسی به صورت های مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس وجود دارد، البته ممکن است انتقاداتی هم به این صورت های مالی مطرح باشد اما دسترسی به صورت های مالی شرکت هایی که در بورس نیستند در همین ابعاد هم وجود ندارد. بر همین اساس با تمام نقایصی هم که وجود دارد بورس هنوز هم شفاف ترین بازار در بخش اقتصادی کشور است.

سعید اسلامی بیدگلی خاطرنشان کرد: بخش مهمی از وضعیتی که بورس به آن دچار شده به این دلیل است که زمان رشد این بازار به سرمایه گذاران هشدار ندادیم، باید یک اعتماد عمومی در سیاست گذاری بازار سرمایه ایجاد شود. می توان با انتشار اخبار خوب در کوتاه مدت و همچنین تنوع بخشی در ابزارهای مالی بخشی از این اعتماد را بازگرداند. راه اندازی فیکس اینکام ها سبب شد پول از مجموعه بازار سهام خارج نشود.

وی تاکید کرد: در تنوع سازی ابزارها باید اقدامات جدی صورت بگیرد. این مهم سبب خواهد شد، نهایتا پول از یک صنعت خارج شده و به صنعت دیگری برود اما در مجموعه بورس باقی خواهد ماند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24