Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

منابع مالی یکی از مهمترین اهرم های موجود در شرکت ها به شمار می رود که می تواند در وضعیت عملیاتی شرکت و توسعه آن تاثیر بسزایی داشته باشد و همچنین می تواند در ترسیم چشم انداز پیش روی شرکت دید مناسبی را به سرمایه گذاران ارائه دهد. اما شرکت ها از چه محل هایی قادر به تامین منابع مورد نیاز خود هستند و در مسیر تامین مالی با چه چالش هایی دست و پنجه نرم می کنند؟ پرستو ابوالقاسمی کارشناس ارشد تامین مالی گروه مالی فیروزه در گفت و گو با خبرنگار بورس 24 درباره چالش هایی که در زمینه تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه وجود دارد، ابراز داشت: زمانی که از تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه سخن به میان می‌آید، همواره یکی از گزینه هایی که پیش‌رو شرکت ها قرار می‌گیرد، تامین مالی از طریق پذیرش در بازار سرمایه یا همان عرضه های اولیه است. اما باید این مورد را در نظر داشت که این روش برای شرکت ها تامین مالی نمی کند بلکه منابع آن نصیب سهامداران عمده شرکت خواهد شد. زیرا سهامداران عمده شرکت ها اقدام به عرضه بخشی از سهام خود در بازار سرمایه می کنند و نقدینگی تامین شده از این محل در اختیار آن ها قرار می گیرد و نه در اختیار شرکت. اما این موضوع سبب می شود تا سهامدار از محل منابع حاصل از عرضه اولیه توانایی شرکت در برنامه های افزایش سرمایه آتی شرکت را داشته باشد و همین مساله عرضه اولیه شرکت ها را جذاب می کند.

معرفی چالش های تامین مالی از طریق بازار سرمایه

بورس24 : منابع مالی یکی از مهمترین اهرم های موجود در شرکت ها به شمار می رود که می تواند در وضعیت عملیاتی شرکت و توسعه آن تاثیر بسزایی داشته باشد و همچنین می تواند در ترسیم چشم انداز پیش روی شرکت دید مناسبی را به سرمایه گذاران ارائه دهد. اما شرکت ها از چه محل هایی قادر به تامین منابع مورد نیاز خود هستند و در مسیر تامین مالی با چه چالش هایی دست و پنجه نرم می کنند؟

پرستو ابوالقاسمی کارشناس ارشد تامین مالی گروه مالی فیروزه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره چالش هایی که در زمینه تامین مالی شرکت ها از طریق بازار سرمایه وجود دارد، ابراز داشت: زمانی که از تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه سخن به میان می‌آید، همواره یکی از گزینه هایی که پیش‌رو شرکت ها قرار می‌گیرد، تامین مالی از طریق پذیرش در بازار سرمایه یا همان عرضه های اولیه است. اما باید این مورد را در نظر داشت که این روش برای شرکت ها تامین مالی نمی کند بلکه منابع آن نصیب سهامداران عمده شرکت خواهد شد. زیرا سهامداران عمده شرکت ها اقدام به عرضه بخشی از سهام  خود در بازار سرمایه می کنند و نقدینگی تامین شده از این محل در اختیار آن ها قرار می گیرد و نه در اختیار شرکت. اما این موضوع سبب می شود تا سهامدار از محل منابع حاصل از عرضه اولیه توانایی شرکت در برنامه های افزایش سرمایه آتی شرکت را داشته باشد و همین مساله عرضه اولیه شرکت ها را جذاب می کند.

عرضه اولیه روش خوبی برای تامین مالی است؟

او اضافه کرد: در واقع عرضه های اولیه روش مستقیمی برای تامین مالی شرکت ها نیستند بلکه پتانسیلی را برای شرکت ها ایجاد می کنند.

وی در ادامه به روش دیگری جهت تامین منابع مورد نیازشرکت ها اشاره کرد و گفت: انتشار صکوک یکی از روش‌های بهینه جهت تامین منابع مالی مورد نیاز شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه است.  انتشار صکوک یکی از مسیرهایی است که شرکت‌ها می توانند برای سرمایه در گردش مورد نیاز یا سرمایه‌گذاری جدید جهت توسعه فعالیت‌های خود از آن استفاده کنند. اما این روش نیز با چالش هایی روبروست.در روش انتشار اوراق، شرکت‌های خصوصی نیز مانند شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه می‌توانند از منافع حاصل از این روش بهره‌مند شوند. روند انتشار اوراق برای شرکت‌های فعال در بازار سرمایه به دلیل شفافیت بیشتر اطلاعات و قوانین حاکم بر بازار سرمایه نسبت به شرکت‌های خصوصی تسهیل شده است.

او اضافه کرد: بزرگترین چالشی که در این خصوص وجود دارد متوجه شرکت های خصوصی است. این چالش ها ناشی از شفافیت اطلاعاتی کم‌تر این شرکت ها و پیچیدگی‌های اعمال شده از جانب سازمان بورس در روندهای اجرایی است.

ابوالقاسمی تاکید کرد: از سوی دیگر شرکت های خصوصی که قصد ورود به بازار سرمایه به منظور بهره‌مندی از مزایای تامین مالی در بازار سرمایه را دارند نیز با چالش های زیادی مواجه هستند. در بسیاری از مواقع سیاست های کلان سازمان بورس پذیرش شرکت ها را تحت تاثیر قرار می دهد و در روندهای مثبت بازار شاهد عرضه اولیه‌های پی در پی و در مواقعی شاهد محدود سازی عرضه ها فارق از وضعیت مالی و پتانسیل شرکت‌ها از جانب سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم.

تامین مالی از طریق وام

در ادامه از وی در خصوص تامین مالی شرکت ها از طریق دریافت وام از بانک ها پرسیدیم.

وی خاطر نشان کرد: اخذ وام یکی دیگر از راه های تامین مالی شرکت هاست اما منابع حاصل از این روش نسبت به نیاز مالی شرکت‌ها بسیار محدود است و جوابگوی نقدینگی مورد نیاز شرکت ها نیست. در واقع تسهیلات بانکی در کنار روش‌هایی مانند انتشار صکوک معنا پیدا خواهد کرد و پاسخگو مشکلات مالی شرکت ها خواهدبود.

ابوالقاسمی در پایان تاکید کرد: تامین مالی بزرگ‌ترین چالش هر بنگاه اقتصادی است و در مقابل سرمایه گذاران عقلایی به دنبال کسب بازده بیشتر در ازای پذیرش ریسک بیشتر هستند. روندهای پیچیده تامین مالی از طریق بازار سرمایه از یک سو و اعمال نرخ‌های دستوری و نامتناسب فارق از شرایط اقتصادی، ریسک و رتبه‌بندی اعتباری شرکت‌ها از سوی دیگر، توازن این بخش را بر هم زده است. چه بسا سرمایه‌گذارانی که تمایل به سرمایه‌گذاری در این بخش دارند ، لکن موارد مذکور، آن ها را به بازارهای دیگر سوق داده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24