Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مدیران تامین سرمایه تمدن در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس 2021 و همایش روش های نوین تامین مالی و رونمایی از سامانه اختصاصی آنلاین شرکت رهپویان پردازش گستر  صحرا توضیحاتی دادند.

روش های آسان برای سرمایه گذاری غیر مستقیم در بورس

بورس24 : مدیران تامین سرمایه تمدن در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس 2021 و همایش روش های نوین تامین مالی و رونمایی از سامانه اختصاصی آنلاین شرکت رهپویان پردازش گستر  صحرا توضیحاتی دادند.

محمود خواجه نصیری، رئیس هیات مدیره تامین سرمایه تمدن در همایش روش های نوین تامین مالی از طریق بازار سرمایه در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس 2021 گفت: حوزه فین تک ها از حوزه هایی است که مورد علاقه بنده هم هست؛ اما فارغ از بحث علاقه مندی شخصی، معتقدم شاید کوتاه ترین راه برای افزایش جذابیت بازار سرمایه، توسعه فعالیت های فین تک باشد.تجربه سالهای قبل نشان داده بازار سرمایه ما بازاری به شدت رقیب پذیر است و بازارهایی همچون فارکس یا رمز ارزها و... ، ناگهان دل سرمایه گذاران را می‌برند.

به گفته وی،  حال اینکه ، چرا سرمایه‌گذاران ما بعد از ورود و معامله گری در بازارهای خارجی، دیگر تمایلی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه خودمان ندارند. نکته اول اینجاست که بازارهای خارجی ریسک بالاتر، دامنه نوسان باز و تنوع ابزار داشته و دوطرفه هستند.

خواجه‌نصیری گفت:  شاید اولین راهکاری که در این مورد مطرح شود، این است که سازمان بورس و اوراق بهادار باید به سرعت نسبت به تصویب مقررات و مصوبات ایجاد ابزارهای جدید و توسعه آنها اقدام کند و از همین جاست که نقطه افتراق شکل می گیرد. موضوع این است که در بازارهای سرمایه جهانی، رگولاتورها ابزارسازی نمی کنند؛ بلکه فضا برای توسعه ابزارهای ایجاد می کنند و ابزارها در سایه کسب و کارها شکل می گیرند.

به گفته وی، توسعه ابزار در حوزه تکنولوژی های مالی نیازمند سرمایه گذاری است و نهاد ناظر باید به نهادهای مالی اجازه دهد در حوزه کسب و کار خود ابزارهای جدید ارائه کنند. در چنین فضایی است که بازار سرمایه، بازاری دو طرفه است که ابزارهای مختلفی از جمله BUY و SELL و الگوریتم معاملات آتی و غیره دارد.

مدیر عامل سابق تامین سرمایه تمدن گفت: پلتفرم های بزرگ دنیا از جمله رابین هود، سوشال تریدینگ را راه اندازی می کنند و دنیایی ایجاد می کنند که بعد از ورود، (به دلیل جذابیت) نمی توان به راحتی از آن خارج شد. توسعه زیرساخت ها توسط شرکت هایی که ما اسم آنها را پردازشگر اطلاعات مالی و کارگزاری و..‌. می گذاریم، صورت می گیرد.

خواجه نصیری افزود: مگر در سیستم بانکی، ابزارهای پرداخت توسط بانک مرکزی ایجاد شده است؟ برای مثال نرم افزارهای پرداخت مثل "آپ" توسط بخش خصوصی ایجاد شده است. فعالان بازار سرمایه ما تصور می‌کنند الگوریتم ها قاتلین بازار هستند و مشاوره های سرمایه گذاری در کانال های تلگرامی رخ میدهد و... این ضعف ها، در محیط پلتفرم ها باید اصلاح شود؛ کما اینکه در پلتفرم های جهانی کلاب های متعددی برای سوشال تریدینگ سرمایه گذاران خرد راه اندازی شده و سوشال تریدینگ در حدی با پلتفرم های مالی تلفیق شده که کسی از آن محیط خارج نمی شود. یکی از دلایل عقب ماندن بازار سرمایه ما، همین عدم توجه به توسعه فین‌تک ها و پلتفرم های مالی است.

میثم فدایی مدیر نظارت بر نهادهای مالی در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس 2021 و در همایش روشهای نوین تامین مالی از طریق بازار سرمایه گفت :سوپرمارکت های مالی تجربه بسیار خوبی بوده و در حال حاضر در کارگزاری ها و مجموعه های مختلف شروع به فعالیت کردند این سوپرمارکت‌ها به صورت فیزیکی فعالیت دارند اما در بازار سرمایه بحث سوپرمارکت های آنلاین مطرح است.

وی گفت: مجموعه هایی که دارای یک سبد از محصولات هستند می‌توانند در خصوص سوپرمارکت های مالی آنلاین اقدام کنند و از لحاظ فنی مشکلی وجود ندارد کارهای انجام شده و احتمالاً سال آینده با پلتفرم های خدمات بازار سرمایه به صورت تجمیعی همراه خواهیم بود .

فضا برای سرمایه‌گذاری غیر مستقیم  فراهم شده

وی گفت: اصلاح قوانین و مقررات بهبود و طراحی ابزارها در سال گذشته پیگیری شده است و بخشی از کارهایی که ما در این حوزه در سازمان بورس دنبال کرده ایم موضوع انتفاع بوده است در همین راستا دستاوردی در سازمان بورس تصویب شده و کمک کرده است تا فضا بازتر شود بحث دستورالعمل های سرمایه گذاری برخط که به تبع آن فضای ورود سرمایه‌گذاران به صورت غیر مستقیم فراهم می‌شود .

وی گفت:اپلیکیشن های بزرگی مانند آی بی شاپ و سایرین در این حوزه فعالیت دارند ، اما در کنار اینها فینتک های بزرگی مانند اسنپ سیگنال آپ هم در این حوزه ورود داشتند و فین تک های کوچکی داشتیم که با نگاه مشاوره سرمایه گذاری در حوزه صندوق ها فعال هستند در حوزه سبدگردانی فرآیندهای مختلفی داریم که سبدگردان را حمایت کرده و به سمت الکترونیکی شدن سوق داده ایم تا تمام فرآیند کار را به صورت آنلاین انجام دهند.

بازارهای دیگر با وجود تحلیل پذیر نبودن جذابند چرا؟

وی افزود: بازار رمز ارزهایی مثل بیت کوین و اتریوم و... با وجود آنکه قابلیت تحلیل ندارد و اطلاعاتی که بتوان بر اساس آن تحلیل قابل اتکاء ارائه داد، وجود ندارد؛ برای سرمایه‌گذاران و معامله گران جذاب است. ولی در بازار سرمایه ما شرکت هایی با اطلاعات شفاف و بنیاد قوی وجود دارد که برای تریدرها جذاب نیست.

این کارشناس بازار های مالی گفت: این موضوع به دلیل جذابیت یا عدم جذابیت محصول نیست، بلکه ناشی از جذابیت سیستمی است که محصول در آن فضا مورد معامله قرار می گیرد. معتقدم نمادها و سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه نقش مواد اولیه را در آشپزی دارد و ما در این سال‌ها عادت کرده‌ایم در رستوران مان غذا را به صورت خام سرو کنیم! بعد گلایه داریم چرا مردم تمایل به صرف غذا در رستوران هایی دارند که غذا را با تزیینات و دستورالعمل‌های مختلف به مشتریان عرضه می کنند.

همچنین، بهنام محسنی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن در ادامه این نشست هم اندیشی گفت: در بررسی‌های انجام شده در کشورها، ارتباط بسیار عمیقی بین تولید ناخالص ملی کشور، به ویژه سرمایه گذاری دانش بنیان و فینتک‌های سرمایه گذاری وجود دارد و قابل بررسی است. کشور‌هایی که در این حوزه ورود نکردند رشد ناخالص ملی شان به شدت مورد تاثیر قرار گرفته است.

وی افزود: چه زمانی که در فرابورس ایران بودم و چه امروز معتقدم که ارائه هیچ یک از راه حل‌های آینده بازار سرمایه بدون حضور تکنولوژی امکان پذیر نیست. این یک انتخاب نیست و در واقع یک مسیر قعطی و حتمی در پیش روی بازار سرمایه است.

به گفته وی، نکته‌ای دیگر که همه ما درباره آن می‌دانیم و به نوعی دغدغه بازار سرمایه است، در حوزه سرمایه گذاری افراد عادی است. نکته مهم این است که ما وضوح مرزبندی سرمایه گذاری در بازار‌های پرریسک و کم ریسک را در سرمایه گذاری عادی بیشتر کنیم. قطعا مسیر فینتک‌ها و تکنولوژؤی‌های مالی می‌تواند به تعمیق و مرزبندی وضوح بیشتر این مسیر‌ها کمک کند. نقش‌ ای پی آی‌ها در توسعه فینتک‌ها و تکنولوژی‌های بازار‌های مالی یکی از نقش‌های اساسی و انکارناپذیر است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن با بیان اینکه در حوزه پورتفوی ارائه خدمات کارگزاری تمدن  به پرتفوی مستقیم تامین سرمایه تمدن تبدیل شده گفت: این حوزه، یکی از توسعه‌هایی است که در خصوص ارائه خدمات از تامین سرمایه تمدن شاهد خواهیم بود. فکر می‌کنم این موضوع به صورت یک استراتژی خوب و پایدار در فعالیت تامین سرمایه تمدن مشخص کند که بیش از سودآوری هدف ارتقای خدمات و ارائه خدمات است.

چرا آی بی تریدر؟

وی در پاسخ به اینکه  سوالی که پیش می‌آید این است که چرا تامین سرمایه تمدن در محصولی به نام آی بی تریدر؟ ورود کرده گفت: می‌توانم بگویم در همین یکی دو سال گذشته طرح شروع امکان واگذاری سهام عدالت مطرح بود با استقبال و افزایش مشارکت و حضور مردم در بازار سرمایه زیرساخت‌ها نیاز خود را به ارتقا نشان دادند. هدف این است که در دو نگاه مختلف بخش خصوصی و بخش دولتی تجمیعی را در این حوزه بین این دو نگاه در تامین سرمایه تمدن داشته باشیم.

محسنی گفت: در حوزه ارائه خدمات در یک سطح قابل قبول و پذیرفته شده از سمت سرمایه گذاران همیشه مسیری بود که تامین سرمایه تمدن در این سال‌ها پیگیری کرده و جزء اصول اولیه اش بوده است.

به گفته وی، نکته‌ای که همیشه بین ارگان‌های دولتی و بخش خصوصی داریم این بود که در بخش دولتی هم توان بالا برای اجرا و توسعه خدمات داریم و هم شاهد کندی و کمبود خلاقیت‌ها و توسعه‌های متعدد و متناسب هستیم. در حوزه‌های بخش خصوصی این توان وجود دارد و می‌توانیم به اندازه کافی خلاقیت به خرج دهیم و زیرساخت‌ها را فراهم کنیم و با سرعت بالا حرکت کنیم.

محسنی عنوان کرد: انگیزه توسعه ارائه خدمات عمومی در یک حد و اندازه است. ترکیب توان بخش دولتی و سرعت عمل و خلاقیت و توسعه‌گرایی بخش خصوصی میتواند به ما به حرکت در مسیری که پیش رو داریم کمک کند که مشخصا درخصوص نرم افزار آر بی تریدر همین مساله دنبال می‌شود.

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن گفت: ورود مستقیم تامین سرمایه تمدن به حوزه کارگزاری و ارائه خدمات معامله گری به مشتریان با آر بی تریدر شروع می‌شود و در همین مرحله که هستیم در سامانه معاملات و این زیرساخت حداقل‌های کارگزاران فعال در کشور را ارائه می‌کند، اما ما به این راضی نیستیم.. قطعا برنامه‌های توسعه‌ای آر بی تریدر از بحث‌های ریزپروفایلینگ، استفاده از ایزی تریدر‌ها و... باید دنبال کنیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24