Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مسئولیت پای میز مذاکره آمدن بر عهده آمریکاست مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در سخنانی گفت، که مسئولیت آمدن به پای میز مذاکرات بر عهده آمریکاست...

باقری کنی: ایران در مذاکرات جدی است

بورس24 : مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در سخنانی گفت که مسئولیت آمدن به پای میز مذاکرات بر عهده آمریکاست.

علی باقری کنی، معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات وین در اولین مصاحبه خود از زمان آغاز مذاکرات در روز دوشنبه به میدل ایست آی گفت که مسئولیت پای میز مذاکره آمدن بر عهده آمریکاست نه ایران و توپ دقیقاً در زمین آمریکاست.

باقری کنی تاکید کرد که اکنون بر عهده جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکاست که به پایبندی کامل خود بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند، زیرا واشنگتن در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد. آمریکا نه تنها برجام را نقض می‌کند، بلکه قطعنامه سازمان ملل و قوانین بین المللی را نیز نقض می‌کند.

باقری کنی در مصاحبه خود تاکید کرد که ایران در مذاکرات جدی است و ۴۰ مقام ارشد را در مذاکرات وین همراه خود دارد.

میدل ایست آی در ادامه نوشت که معاون سیاسی وزیر خارجه ایران و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی در مذاکرات وین، پیشنهادات اخیر مبنی بر اینکه ایران در حال بررسی یک توافق موقت موسوم به «کمتر در برابر کمتر» است، یا اینکه کشورش به «برجام پلاس» فکر می‌کند، که شامل آغاز مذاکرات درباره نیروی موشکی بالستیک ایران یا مشارکت منطقه‌ای آن می‌شود را تکذیب و خاطرنشان کرد که ایران با آمریکا درباره مشارکت منطقه‌ای گفت‌وگو نخواهد کرد. 

باقری کنی در این باره صریح کرد: «موشک‌های بالستیک توانمندی‌های دفاعی و تضمین امنیت ملی است و کاملاً واضح است که هیچ‌کس قرار نیست بر سر امنیت ملی خود مذاکره کند. ما با همسایگانمان دائم در تماسیم و قبل از شروع مذاکرات به امارات و کویت سفر داشته‌ایم.»

او همچنین در مصاحبه خود اعلام کرد که بایدن بازگشت به برجام را محور سیاست خاورمیانه‌ای دولت خود می‌داند، اما تاکنون تحریم‌های اعمال شده توسط ترامپ برای اعمال «فشار حداکثری» بر ایران را حفظ کرده است.

باقری کنی درباره هشدار مقامات آمریکایی که پنجره فرصت‌ها در حال بسته شدن است، این موضوع را رد و تاکید کرد که روی ایران هیچ فشاری نیست.

باقری با این استدلال که نقض برجام، نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و قوانین بین المللی از سوی آمریکاست، مسئولیت مذاکرات را بر دوش واشنگتن گذاشت و گفت: «مسئولیت پای میز مذاکره آمدن بر عهده آمریکاست نه ایران. بنابراین، اکنون توپ در زمین آمریکایی‌ها است آمریکایی‌ها باید تحریم‌ها را بردارند.»

مذاکره کننده ارشد ایران با رد ادعا‌ها که ایران از چارچوب توافقی که توسط دولت قبلی در خرداد ماه منعقد شد، به عنوان مبنایی برای از سرگیری مذاکرات استفاده کرده، اعلام کرد: «از هیچ توافق موقتی که از سوی آمریکایی‌ها ارائه شده است، اطلاعی ندارم. پیش‌نویسی که پس از شش جلسه قبلی تهیه شد، «پر از پرانتز» بود و یک توافق نبود.»

او در ادامه به شروع مجدد مذاکرات برجام پرداخت و گفت: «واقعاً معتقدم که این مذاکرات فرصت خوبی است برای کسانی که با زوایای مختلف توافقنامه آشنا هستند تا از حق دفاع کنند و حق ملت ایران را احیا کنند.»

باقری کنی در ادامه به بدعهدی غربی‌ها در مذاکرات اشاره و خاطرنشان کرد: «در برجام دو موضوع وجود دارد: متن قانون و رفتار طرف‌هایی که آن را امضا کرده‌اند. نه آمریکا، قبل از خروج از توافق و نه اروپایی‌هایی که باقی مانده‌اند، به درستی تحریم‌ها را لغو نکردند و با ایران تجارت نکرده‌اند. ما همچنین معتقدیم که اجرای برجام در چند سال گذشته دقیقاً دنبال نشده است. آمریکایی‌ها حتی زمانی که در برجام بودند، برجام را به‌ طور جامع اجرا نمی‌کردند، اروپایی‌ها هم که از برجام خارج نشدند، در عمل نتوانستند به طور کامل برجام را اجرا کنند.»

پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، مذاکرات احیای برجام روز دوشنبه هشتم آذر ماه حدود ساعت ۱۴ به وقت محلی در هتل کوبورگ شهر وین، پایتخت اتریش از سر گرفته شد. 

بدعهدی‌های طرف‌های غربی و سکوت کشور‌های اروپایی در قبال خروج یک‌جانبه آمریکا و سپس تحریم‌های غیرانسانی این کشور علیه ایران باعث شد تا ایران به صورت مرحله‌ای و با تعیین ضرب‌الاجل برای اروپایی‌ها به منظور عمل به تعهداتشان ذیل برجام، از تعهدات خود بکاهد. این در حالی است که نه تنها تحریم‌ها کاسته نشد بلکه تحریم‌های ثانویه از سوی غربی‌ها نیز اعمال شد و آن‌ها حتی به تعهدات خود نیز عمل نکردند.

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24