Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

باتوجه به افزایش نرخ جهانی محصولات فولاد در سال مالی جدید ما یک جهش ۱۲۰ درصدی در ۸ ماهه امسال نسبت به سال گذشته داشته‌ایم و با فروش ۹۱ هزار میلیارد تومان در ۸ ماهه  رکورد جدیدی در فولاد مبارکه از خود به ثبت رساندیم که این رقم سال گذشته حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان بوده است.

جهش 120 درصدی فروش فولاد مبارکه در 8 ماهه

بورس24 : مرتضی شبانی، مدیر ارزیابی شرکت های فولاد مبارکه اصفهان در گفت و گو با بورس24 ،  درباره استراتژی های فولاد مبارکه و آخرین تحولات سود و درآمد این شرکت توضیح داد.

* رشد تولید‌تان نسبت به سال گذشته و فروش‌تان و پیش بینی‌تان چقدر است، همه آن را محقق می‌کنید؟

باتوجه به افزایش نرخ جهانی محصولات فولاد در سال مالی جدید ما یک جهش ۱۲۰ درصدی در ۸ ماهه امسال نسبت به سال گذشته داشته‌ایم و با فروش ۹۱ هزار میلیارد تومان در ۸ ماهه  رکورد جدیدی در فولاد مبارکه از خود به ثبت رساندیم که این رقم سال گذشته حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان بوده است، یعنی یک رشد ۱۲۰ درصدی درآمد که با توجه به حاشیه سود فولاد مبارکه، سهامداران رشد سودآوری را امسال شاهد خواهند بود.

اتفاق مبارک برای سهامداران  در سال جاری، رشد درآمد سرمایه گذاری‌های فولاد است. سال گذشته حدودا ۶ هزار میلیارد تومان درآمد سرمایه‌گذاری‌های مان بود. درآمد سرمایه‌گذاری منظور آن بخشی از سود است که در مجامع تقسیم می‌شود و خودش را در صورت سود و زیان فولاد مبارکه نشان می‌دهد چون بخشی از آن در تلفیق نشان داده می‌شود ولی آن مقداری که تقسیم می‌شود در سود و زیان شرکت اصلی خود را نشان می‌دهد. که  ۲ سال گذشته این رقم حدودا ۲هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و سال قبل  ۶ هزار میلیارد تومان بود و پیش بینی می‌شود که در سال ۱۴۰۰ حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سود ناشی از سرمایه‌گذاری‌های  شرکت باشد که باتوجه به سرمایه فعلی مبارکه که ۲۹۳ هزار میلیارد ریال است، بخشی از سود را همین سود سرمایه‌گذاری ها به خود اختصاص می‌دهد.

*در خصوص طرح های توسعه مهم زیر مجموعه بیشتر توضیح می‌دهید؟

در بحث‌های شرکت‌های  زیر مجموعه پیش بینی می‌شود کنسانتره سازی سنگان امسال نزدیک ۲/۵ میلیون تن تولید داشته باشد. خود سنگان ۲ بخش است، یک کنسانتره سازی ۵ میلیون تنی و گندله سازی ۵ میلیون تن که گندله سازی ۵ میلیون تنی امسال حدود ۴.۳ میلیون تن تولید دارد و کنسانتره سازی هم حدود ۱.۷ میلیون تن، که بخش عمده آن بخشی از نیاز فولاد مبارکه را به مواد اولیه برطرف می‌کند. پتانسیل سودآوری خوبی در سنگان است که خود آن به تنهایی یک شرکت معدنی بزرگ در کشور است.

از طرح‌های دیگری که شاهد آن هستیم، فولاد سفید دشت است که حدودا ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید می‌کند و طرح فولاد سازی آن با پیشرفت ۹۰ درصد مواجه است، برنامه این است که در سال آینده این طرح به بهره‌برداری برسد  و نزدیک به ۸۰۰ هزار تن هم محصول فولادی از این شرکت  به دست می‌آوریم. طرح‌های دیگرمان بحث طرح توسعه فولاد امیر کبیر کاشان است، این یک پلن تولید ورق نورد سرد است. گرچه مقداری شرکت‌های گالوانیزه ساز  زیر مجوعه  با کمبود ورق سرد مواجه هستند. ورق سرد ورودی تولید ورق گالوانیزه است و ورق گالوانیزه نیاز بازار اشباع شده بود، طرح توسعه کاشان را در بحث ورق سرد تعریف کرده‌ایم که نیاز بازار هم به این ورق وجود دارد. درکل وضعیت سرمایه‌گذاری‌های مان سرمایه گذاری‌های خوب و روبه رشدی است و روند درآمدی و سود عملیاتی شرکت هم روند مطلوبی بوده است. انشاالله اگر بحث گاز هم ما این مشکل را نداشته باشیم و وقفه‌ای در تولید‌مان ایجاد نکند امسال را با یک سود عملیاتی خیلی خوبی به پایان می‌بریم و  P/E خیلی مناسبی فعلا سهام‌ مبارکه دارد که با این چشم‌اندازی هم که خدمتتان عرض کردم همین P/E حتی پایین‌تر می‌آید و بخصوص برای صندوق‌ها جاهایی که به دنبال یک رشد پایدار سرمایه‌گذاری مطمئن‌ و کم ریسک هستند، می‌توانند سهام فولاد مبارکه یک سهم مطمئن و کم ریسکی باشد.

*با اشاره به احتمال قطعی گاز ، از بورس کالا دپو دارید؟

بیشترین مصرف گاز در واحد فولاد سازی است، یعنی واحدی که آهن اسفنجی ذوب  و تبدیل به تختال می‌شود. طبق شفاف سازی که فولاد مبارکه در رابطه با محدودیت‌های گاز روی سامانه کدال منتشر کرد احتمال اینکه  حدود ۵۰۰ هزار تن تولید فولاد خام کمتر شود، وجود دارد. ولی تاثیری روی محصولات نهایی مان که ورق گرم و محصولات سرد و پوشش‌دار است، نمی‌گذارد. چون ما ذخیره‌ای  برای بحث اسلب داریم و از آن ذخیره می‌توانیم استفاده کنیم. محصول نهایی فولاد اسلب نیست، اسلب یک محصول واسط است و محصولات اصلی‌مان حدودا ۴.۹ میلیون تن گرم و حدودا ۱.۶ میلیون تن محصولات سرد است که تاثیری روی محصولات نهایی‌مان نمی‌گذارد. معمولا هم به گونه‌ای برنامه‌ ریزی می‌شود در زمان‌هایی که اگر قطعی گاز یا برق باشد، تعمیرات اساسی در آن زمان صورت بگیرد که بهترین بهره‌برداری از آن زمان صورت بگیرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24