Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بازار سهام مدتی است که وارد دوره فرسایشی و رکود شده است. کلیت بازار شاهد بازدهی مطلوبی نیست. این شرایط  به نحوی در حال رخ دادن است که شاهد رشد قیمت ارز، تداوم روند صعودی تورم و گزارش های عملکرد مطلوبی از بسیاری از شرکت ها هستیم اما چه می شود که مقصد سرمایه سرمایه گذاران بازار سهام نیست و بورس تهران شاهد کوچ نقدینگی است؟

در بورس سرمایه گذاری کنیم یا نه؟/ دلیل رکورد کم سابقه این روزهای بورس چیست؟/ گفت و گو با عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه

بورس24 : بازار سهام مدتی است که وارد دوره فرسایشی و رکود شده است. کلیت بازار شاهد بازدهی مطلوبی نیست. این شرایط  به نحوی در حال رخ دادن است که شاهد رشد قیمت ارز، تداوم روند صعودی تورم و گزارش های عملکرد مطلوبی از بسیاری از شرکت ها هستیم اما چه می شود که مقصد سرمایه سرمایه گذاران بازار سهام نیست و بورس تهران شاهد کوچ نقدینگی است؟

رخ دادی که کارشناسان بازار سهام آن را مرتبط می دانند با عدم اعتماد به بازارسهام و متغیر های اقتصادی ، جولان اوراق بدهی ، بازار جذاب و بدون محدودیت رمز ارزها و ابهامات بودجه سال 1401. عظیم ثابت رییس هیات مدیره سبد گردان البرز و پیشکسوت بازار سرمایه درباره شرایط حاکم بر بازار سهام و دلایل تداوم خروج نقدینگی و روند منفی بازار سهام به بورس24 گفت: اگر بخواهیم به آسیب شناسی بازار سهام بپردازیم نیاز است تا یک عقبگرد تاریخی داشته باشیم و متوجه شویم که چه شد که اینطور شد...

وی گفت: بازار ما تقریبا در دو سال و نیم گذشته یعنی از سال 97 روند صعودی را استارت زد و شاخص کل در حدود 80 درصد بازدهی در سال 97، در سال 98  در حدود 180 درصد بازدهی داشت و در سال 99 با شیوع بیماری و توجه بیشتر به استفاده از خدمات بر خط و غیر حضوری محدودیت حضور در اجتماع با گسیل سرمایه ها روبرو شد و رشد قابل توجهی را نیز به ثبت رساند.

کرونا بخت بازار سهام را باز کرد...

این پیشکسوت بازار سهام گفت: شیوع کرونا و محدودیت های اجتماعی موجبات توجه بیش از پیش به بازار سهام را فراهم کرد. مردم به سمت بازار سرمایه گسیل شدند . از طرفی این خیل سرمایه گذاران آموزش کافی و آشنایی لازم به بازار را نداشتند اما با دعوت مسئولین وقت و اعتماد مردم به این دعوت ها وارد بازار شدند. بازار در آن دوران و در کنار ورود سرمایه ها عرضه ETF های دولتی و آزاد سازی سهام عدالت جذاب تر از همیشه بود. اما زیر ساخت های لازم برای  120 هزار میلیارد تومان پولی که بر اساس آمار  به بازار سهام آمد، مهیا نبود.  سهام در این دوران با مازاد ارزش روبرو شدند و روند بازار مبتنی بر عرضه و تقاضا شد و تحلیل ها کم رنگ تر از همیشه بودند تا در نهایت شاهد ریزش بازار بودیم. البته حمایت هایی در پاییز و زمستان گذشته در بازار را شاهد بودیم اما چون ترس ایجاد شد بازار نتوانست مجدد به شرایط عادی بازگردد.

بعد از فراز ، فرودی هست!

عظیم ثابت در ادامه افزود:  این موضوع پیش بینی می شد که وقتی بازار در سه سال روند صعودی داشته باشد مدتی روند فرسایشی در بازار را شاهد باشیم اما در این بین آغاز روند فرسایشی با رویدادهایی نیز همراه شد. اولا انتخابات آمریکا و در کنار آن انتخابات  ایران که مدتی بازار را در انتظار و بلاتکلیفی قرار داد. از طرفی مسائلی مانند دامنه نوسان نامتقارن، عرضه اوراق دولتی، ایجاد جو بی اعتمادی در بازار سهام و مواردی از این دست موجبات خروج تدریجی نقدینگی را سبب شد و عملا تمام 120 هزار میلیارد تومانی که به بازار وارده شده بود از بازار سهام خارج شد.

عظیم ثابت گفت: اگر برنامه مناسبی داشتیم  منابع به سمت صندوق ها و سبدها گسیل می شد اما در این زمینه موفق نبودیم و با خروج نقدینگی تا حدود 45 درصد شاهد افت شاخص و ثبت افت ارزش سهام تا 70 درصد در بازار رخ داد.  پس از این دوران با روی کار آمدن دولت جدید چند ماهی شاهد افزایش تقاضا در بازار بودیم ومجدد از شهریور ماه سال جاری روند نزولی را شاهد هستیم.

وی در توضیح این موضوع که با وجود سهام ارزنده در بازار چرا تقاضا وجود ندارد گفت: همانطور که در زمان اوج بازار شاهد فاصله گرفتن قیمت ها از ارزش ذاتی بودیم و سهام با مازاد ارزش معامله می شدند  و نسبت P  بر E  بازار  به اعدادی بالاتر از 30 رسیده بود الان شرایط برعکس شده است و متاثر از جو بی اعتمادی حاکم بر بازار شاهد کاهش تقاضا برای خرید هستیم .

چرا نقدینگی از بازار سهام پر می کشد؟

رییس هیات مدیره سبدگردان البرز گفت:  در شرایط اکنون موج عظیم نقدینگی در اقتصاد کشور وجود دارد اما یکی از بازار هایی که این روزها مورد توجه قرار گرفته رمز ارز ها هستند که سرمایه ها به این سو کوچ کرده اند و این امر بر سرعت خروج نقدینگی از بازار سهام نیز اثر گذار بود.

از دیگر موارد افزایش فروش اوراق دولتی است. با توجه به برآوردهای انجام شده میزان کسری بودجه ای در حدود 400 هزار میلیارد تومان را شاهد هستیم دولت نیز به سمت استقراض از بانک مرکزی و چاپ پول نرفته است و این انتشار اوراق نیز منجر شده تا سهم نقدینگی برای خرید و فروش سهام باز هم کم شود و حجم روزانه معاملات که در تابستان به حدود 10 هزار میلیارد تومان رسیده بود اکنون عددی بالغ بر 2 تا 3 هزار میلیارد تومان است.

سرمایه گذاران چرا دست به عصا در بازار معامله می کنند؟

عظیم ثابت گفت: یکی از محرک ها در بازار سهام روند قیمت های جهانی و قیمت دلار بوده است. اکنون روند قیمت های جهانی مثبت ارزیابی می شود و قیمت دلار هم روند صعودی را در پیش گرفته است. اما مذاکرات برجامی و نتایج آن زمان بر به نظر می رسد و یکی از مهمترین چالش ها در بازه اکنون بودجه 1401 است.

وی گفت: امسال اولین سالی است که دولت جدید بودجه را به مجلس ارایه خواهد داد بنابراین بازار ابهاماتی را در این حوزه دارد. در این بین بحث هایی مانند قیمت گذاری دستوری، افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها، بهره مالکانه قیمت حامل های انرژی و ... مطرح است. قیمت گذاری دستوری موضوعی است که صنایع مختلفی مانند سیمان فولاد ، خودرو و ... با آن درگیر هستند.

عظیم ثابت افزود: همچنین از دیگر ابهامات موجود در بودجه این است که  قیمت نفت، میزان صادرات نفتی و غیر نفتی  قیمت دلار بودجه و رخ داد های پیرامون قیمت حامل های انرژی می تواند تاثیراتی بر قیمت سهام داشته باشد.

در بورس سرمایه گذاری کنیم یا نه؟

این پیشکسوت بازار سرمایه در خصوص اینکه در بازار سرمایه گذاری کنیم یا خیر گفت:  اما باید به این نکته در سرمایه گذاری توجه داشت که اگر سرمایه گذاران صبوری کنند و در سهام بنیادی و سهام که نسبت P بر E   آنها منطقی است سرمایه گذاری کنند می تواند تا فصل مجامع (تیر ماه سال 1401) بازدهی منطقی کسب کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24