Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس 24: شاید سهامداران در روزهای صعودی و مثبت بازار از محدودیت دامنه نوسان دلخوش نباشند، ولی در روزهای نزولی بازار دامنه نوسان را سپر بلا می دانند و تاثیر آن در حفظ سرمایه سهامداران مشهود خواهد بود. اما آیا به همین میزان بسنده کنیم و این محدودیت را مصونیت بدانیم؟

شورای بورس پیشنهاد افزایش دامنه نوسان به 6 درصد را برگرداند!

بورس24 : شاید سهامداران در روزهای صعودی و مثبت بازار از محدودیت دامنه نوسان دلخوش نباشند، ولی در روزهای نزولی بازار دامنه نوسان را سپر بلا می دانند و تاثیر آن در حفظ سرمایه سهامداران مشهود خواهد بود. اما آیا به همین میزان بسنده کنیم و این محدودیت را مصونیت بدانیم؟

از سال ۱۳۸۷ دامنه نوسان به عنوان ابزاری برای اعمال محدودیت بر نوسان قیمت‌ ها در بازار سهام مورد استفاده قرار گرفته است. این ابزار هنوز هم  در روزهای منفی و مثبت و هیجانی بازار اهرم ‌کنترلی قیمت ها شده است.

از «مثبت و منفی 2 درصد» تا «منفی2 و مثبت 6 درصد»

تا به امروز تغییرات بسیاری در قوانین مربوط به دامنه نوسان سهام های بورس و فرابورس در ایران اعمال شده است.

در دی ماه، ۱۳۹۹ برای نخستین برای در زمان مدیریت شاپور محمدی بر بازار سهام و بحران بازار پس از شهادت سردار سلیمانی، دامنه نوسان به یکباره به منفی و مثبت ۲ کاهش یافت تا شاهد خروج نقدینگی و تغییرات هیجانی بازار نباشیم که پس از چند روز به حالت اول +5و-5 برگردانده شد.

در اردیبهشت ۱۴۰۰ و دوره ریاست دهقان دهنوی، با افزایش بحران بورس و ریزش قیمت ها، بار دیگر با موافقت شورای عالی بورس، دامنه نوسان به نامتقارن  +۶ و 2-  تغییر یافت و پس از چند ماه به حالت متقارن -5و+5برگشت.

دامنه نوسان به مثبت و منفی 6 درصد می رسد؟

حال پس از حدود ۱۰ ماه از آغاز سال ۱۴۰۰، بازار همچنان دامنه نوسان را به سان غل و زنجیر به پای سهام می بیند و معتقد است با حذف و یا تعدیل آن، بازار جهت مثبتی به خود خواهد گرفت.

شنیده شده، در جلسات اخیر شورای عالی بورس، صحبت از افزایش دامنه نوسان به +6و-6 مطرح شده و تصمیم گیری نهایی به هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار و بورس ها سپرده شده است.

اخیرا" پیشنهاد شده بود که دامنه نوسان روزانه بازار سهام در بازار های اصلی بورس و فرابورس به 6 درصد افزایش یابد که شورای عالی بورس در جلسه روز گذشته خود در خصوص این پیشنهاد به جمع بندی نرسید و موضوع را برای بررسی به هیات مدیره نهاد ناظر و بورس ها واگذار کرد.

پیش از این ، حذف محدودیت حجم مبنا در مورد چند سهم در بازار پایه فرابورس سه سهم را پس از مدت ها صف فروش متعادل کرده بود. سهام «سایرا ، شمواد و وسنا» از جمله سهم های متعادل شده پس از حذف حجم مبنا هستند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 2 نظر دارد.

  • کاظم کریمی فرساد
 کاظم کریمی فرساد
    کاظم کریمی فرساد کاظم کریمی فرساد

    به نظرم حذف حجم مبنا خیلی بهتر از تغیر دامنه نوسان است

    2 سال پیش
  • مهدی شاهسواری اصل
    مهدی شاهسواری اصل

    به نظر سهام الان خالی از فروشندگان جدی قبل شده اگر سازمان از بازار گردانها وظیفه اصلی را بخواهند نه اینکه از مردم نوسان گیری کنند وضعیت فعلی رو به متعادل خواهد بود سازمان بورس و اوراق بهادار باید همیشه مدافع سهامداران خرد بودن و مطالبات را از دولت و مجلس و تیم اقتصادی و حقوقی ها بخواهند تا بجای فرار سرمایه به سمت بازار های موازی نقدینگی جذب بورس شود نه طلا و دلار و سکه و مسکن و خودرو و رمز ارزها...

    2 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24