Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

خبر مهمی را طی چند روز اخیر شاهد بودیم مبنی بر طرح شیوه تامین مالی زنجیره تولید که تفاهم نامه آن به تایید وزارت صمت، بانک مرکزی و هفت بانک عامل رسید. این امر سبب دو رویداد بزرگ در خودروساز ها خواهد شد؛ اولین این که باعث کاهش هزینه های مالی خواهد شد و دوم این که باعث تزریق نقدینگی و رشد تولید و فروش در شرکت های گروه می شود.

پول جدید در راه خودروسازان

بورس24 : خبر مهمی را طی چند روز اخیر شاهد بودیم مبنی بر طرح شیوه تامین مالی زنجیره تولید که تفاهم نامه آن به تایید وزارت صمت، بانک مرکزی و هفت بانک عامل رسید.

این امر سبب دو رویداد بزرگ در خودروساز ها خواهد شد؛ اولین این که باعث کاهش هزینه های مالی خواهد شد و دوم این که باعث تزریق نقدینگی و رشد تولید و فروش در شرکت های گروه می شود.

1

طبق صورت های مالی 6 ماهه ایران خودرو، این شرکت هزینه مالی 2244 میلیاردی را به ثبت رسانده است؛ البته این هزینه ها با کاهش 18 درصدی به نسبت 6 ماهه سال قبل  همراه شده است.

2

اما در صورتی که نرخ سود تسهیلات کاهشی باشد به ازای کاهش هر 2 درصد سود بانکی می توان شاهد کاهش هزینه های مالی بیش از 440 میلیارد تومانی در این شرکت بود.

همچنین تزریق منابع مالی جدید توسط بانک ها به منظور افزایش ظرفیت تولید نیز، سبب رشد تولید و فروش خوبی در این شرکت خواهد شد. به طوری که شرکت در 9 ماهه امسال فروش 308955 دستگاه خودرو را به ثبت رسانده است. این امر می تواند با منابع جدید سالانه به تولید و فروش 600 هزار دستگاه خودرو در این شرکت انجامیده و تحولات جدی در کاهش زیان و حتی رسیدن به سود و در نهایت پاسخ گویی به بازار مصرف و کاهش نرخ خودرو در بازار آزاد نیز همراه شود.

بدین ترتیب پیشبینی می شود کاهش 2 درصد نرخ سود هزینه تسهیلات سبب کاهش 440 میلیاردی و به ازای هر سهم 15 ریال شود.

همچنین کاهش هزینه های پرداختی در خصوص تامین مالی نیز به ازای هر 10 درصد منجر به کاهش هزینه ها و افزایش سود 15 الی 20 ریالی سود هر سهم در ایران خودرو می شود.

3

اما در سایپا در 6 ماهه شاهد رشد 3 درصدی هزینه های مالی و تثبیت 2921 میلیارد تومان هزینه بوده ایم که در این شرکت اثرات تامین مالی با نرخ های کمتر سبب کاهش بیشتری در این هزینه ها در حدود 300 میلیارد تومان خواهد شد.

از سوی دیگر سایپا در 9 ماهه 226400 دستگاه خودرو تولید داشته است ؛ در صورتی که اگر بتواند به منابع مالی مناسبی برسد با تامین بیشتر قطعات ظرفیت تولید سالانه 400 هزار دستگاه خودرو را دارد و بدین ترتیب این شرکت نیز با رشد تولید و فروش به خصوص در محصولات جدیدش همراه می شود.

تامین مالی از سوی 7 بانک ابتدا باید دارای نرخ سود مناسبی باشد، سپس حجم قابل توجهی داشته باشد ؛ تا هم سبب تامین به موقع قطعات و کاهش هزینه های تولید و هم کاهش هزینه های مالی و در نهایت رشد تولید و فروش شود. با ثبات هزینه های سربار و دستمزد ها و به ظرفیت نهایی تولید رسیدن این دو شرکت، می توان هم انتظار بهبود سود ناخالص و هم کاهش هزینه های مالی و در نهایت تاثیر گذاری بر سود خالص ایران خودرو و سایپا را داشت.

گفتنی است در سایپا بیش از 13200 میلیارد تومان تسهیلات مالی طبق اخرین صورت های مالی به ثبت رسیده و در ایران خودرو نیز حدود 12600 میلیارد تومان تسهیلات مالی وجود داشته است .

پس در نهایت دو امر در این تامین مالی همچنان اهمیت دارد؛ نرخ های بهتر به نسبت تسهیلات فعلی و تامین مالی از سوی خریداران مشارکتی خودرو و دوم اختصاص حجم مناسب این تسهیلات به طوری که سبب تحولات همه جانبه در تولید و فروش خودرو ، بهبود حاشیه سود ناخالص و کاهش هزینه های مالی شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24