Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به دنبال تعامل با تمامی کشور‌های جهان هستیم میراث دار دولت قبل در زمینه بورس هستیم بورس نبایستی قلک تامین مالی دولت باشد حجت‌ الاسلام سید ابراهیم رئیسی در چهارمین گفت‌ و گوی خود با مردم با بیان اینکه همه چیز ما مذاکرات نیست و برای ما دو نکته مهم است، گفت...

رئیس‌ جمهور: شرایط تغییر وضعیت بورس را فردا صبح وزیر اقتصاد به مردم اعلام خواهد کرد

بورس24 : حجت‌ الاسلام سید ابراهیم رئیسی در چهارمین گفت‌وگوی خود با مردم حاضر شد

او درباره سفر خود به روسیه گفت: ما در سیاست بین‌ المللی در ایران فعالیت و تلاش بسیاری داشتیم و داریم. باید در سیاست به صورت متوازن عمل شود، ضمنا در سیاست تجاری و اقتصادی هم به همین صورت است، باید در سیاست روابط متوازن داشته باشیم و در نوع روابط سیاسی خود توازن را برقرار کنیم. در حوزه ترانزیت، حمل و نقل، محصولات کشاورزی، صنعت، هوافضا و حوزه‌های مختلف می‌توانیم اقدامات بسیاری را با روس‌ها انجام دهیم؛ ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد و می‌تواند این ظرفیت‌ها تبادل شود.

وی گفت: همه چیز ما مذاکرات نیست، برای ما دو نکته مهم است، اول خنثی کردن تحریم‌ ها و دوم روابط با سایر کشور‌های جهان. آنچه که در برنامه سیاست خارجی ما وجود دارد تعامل با همه کشور‌های جهان است. 

او افزود: شرایط تغییر وضعیت بورس را فردا صبح خاندوزی به مردم اعلام خواهد کرد.  

رئیسی به سوالات زیر پاسخ داد.

سفر به روسیه  مهم‌ترین سفر شما از آغاز دولت سیزدهم است. مخالفان و منتقدان دولت یک طور درباره روابطی که درباره چین و روسیه گسترش پیدا می‌کند را به نحوی ناقض سیاست نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی می‌دانند. نظر شما چیست؟

ما در سیاست بین‌المللی در ایران فعالیت و تلاش بسیاری داشتیم و داریم. باید در سیاست به صورت متوازن عمل شود، ضمنا در سیاست تجاری و اقتصادی هم به همین صورت است، باید در سیاست روابط متوازن داشته باشیم و در نوع روابط سیاسی خود توازن را برقرار کنیم. در حوزه ترانزیت، حمل و نقل، محصولات کشاورزی، صنعت، هوافضا و حوزه‌های مختلف می‌توانیم اقدامات بسیاری را با روس‌ها انجام دهیم؛ ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد و می‌تواند این ظرفیت‌ها تبادل شود.

سیاست متوازن که در حوزه سیاست خارجی به دنبال آن هستید را چگونه دنبال می‌کنید؟

همه چیز ما مذاکرات نیست، برای ما دو نکته مهم است، اول خنثی کردن تحریم‌ها و دوم روابط با سایر کشور‌های جهان. آنچه که در برنامه سیاست خارجی ما وجود دارد تعامل با همه کشور‌های جهان است.

ارزیابی شما از استقبال آقای پوتین چیست؟ نمازی که شما در کرملین اقامه کردید در فضای مجازی بسیار بازتاب داشت. البته سخنرانی شما در مجلس دوما هم پررنگ بود.

اینکه نتیجه یک سفر بخواهد و لبخند باشد برای مردم اتفاقی نمی‌افتد، مباحث من و رئیس جمهور روسیه مسئله منافع مردم ایران بود؛ ما در مسائل پولی مالی روسیه اتفاق نظر داریم که سلطه دلار در مبادلات مالی ما شکسته شود. حذف تعرفه کشاورزی قیمت‌ها را تغییر می دهد مسئله مهمی است که برای دو کشور مهم بود؛ مسیر شمال به جنوب ما یک مسیری است که می‌تواند تجارت ما به کشورهای همسایه را سهل کند، همه توافقات در جهت منافع مردم بوده است.

مردم دوست دارند تا از آخرین تحولات مذاکرات وین با خبر شوند و اینکه آخرین تحولات چیست. بحث دیگر هم زمزمه‌هایی است که برخی اوقات از سوی آمریکایی‌ها درباره مذاکره مستقیم مطرح می‌شود. در صورتی که این درخواست مطرح شود، موضع صریح ایران چیست؟

درخواست مذاکرات آمریکایی‌ها برای الان نیست و از مدت‌ها پیش مطرح شده است، تا الان مذاکره با آمریکا صورت نگرفته، اما آنجایی که مطرح کردیم در صورتی که طرف آماده بشود تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را لغو کنند تا برای هرگونه توافق وجود دارد. 

آقای رئیس‌جمهور لطفا درباره اعطای تسهیلات خرد چه برنامه‌ای دارید؟ چون بانک‌ها مقاومت می‌کنند و مراحل بسیار سختی را می‌گذرانند. شما چقدر ایستادگی می کنید تا این دستور اجرایی شود؟

بانک‌ها باید سه کار را دنبال می‌کردند، اول مسئله نقش خود در رشد اقتصادی است، بانکها نقش بسیار بالایی در رشد اقتصادی دارند، دوم مسئله خدمت به مردم و تسهیلاتی که اشاره شد، سوم مسئله اداره خودشان است. نقدینگی اگر تبدیل به تولید نشود مشکل ایجاد می‌کند، مدیریت و خلق نقدینگی اگر به سمت تولید رود جای نگرانی نیست. تسهیلات باید سهل باشد، این اقدامات باید انجام شود و وزیر اقتصاد مسئول انجام این کارها است و من هم نسبت به این تصمیمات تاکید کردم که اجرایی شود.

در سخنان خود به ازدواج جوانان اشاره کردید و صحبت از تسهیلات در میان است. آیا قرار است وام ازدواج برای سال آینده حذف شود؟

رئیسی درباره وام ازدواج جوانان گفت: حتما وام ازدواج برای سال ۱۴۰۱ برقرار است، توجه به ازدواج و جوانان به دنبال ازدواج بروند فقط با صحبت و بیان خواسته نمی شود، یکی از اقداماتی که دولت باید انجام دهد، اعطای وام ازدواج و ساخت مسکن است. آنچه با مردم به وعده گذاشتیم بنا به عمل جدی هستیم. اما می‌خواهد صادق الوعد باشد. در کارگروه اقتصادی قرار گذاشتیم که کارگروهی تشکیل شود و این مسئله را بررسی کنند، از نگرانی های جدی که دولت دارد، موضوع اجاره بهاست. اساس این مسأله مسکن سازی است و مسئله بعدی اعتبارات است و برای آن اعتبارات خواهیم گذاشت تا مسئله اجاره بها را حل کنیم.

برنامه شما برای مقابله با فرارهای مالیاتی چیست؟

فرار مالیاتی موضوعی بوده که همیشه در بودجه می‌آمد. بنای ما بر کنترل تورم است، در چند سال گذشته شاهد تورم شدید بودیم و آمارهایی که در بخش‌های اقتصادی می آید این است که دولت بر کنترل تورم موفق بوده است. افرادی هستند که درآمدهای بسیار کلان در کشور دارند که مالیات پرداخت نمی‌کنند. اما اکنون کارمندانی که حقوق می‌گیرند پیش از دریافت حقوق مالیات آن کسر می‌شود که این بی انصافی است. دولت باید با ساز و کارهایی دنبال آن باشد که یکی از این سازمان کار ها راه اندازی این سامانه هایی است که در کشور فعالیت می‌کنیم، سامانه‌هایی به بخش‌های مختلف صادراتی، وارداتی و گمرکی متصل می‌کنیم تا فرار مالیاتی را کاهش دهیم.

یکی از موضوعات مهم که در بودجه ۱۴۰۱ منعکس شده، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است که بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که لاجرم باید این اتفاق بیفتد. اما نکته مهم تبعات آن بر زندگی مردم است. اکنون میان مردم و همه اقشار این سوال مطرح است که دولت تبعات ناشی از حذف این ارز را چگونه جبران خواهد کرد؟

اکنون بحث کنترل قیمت‌ها بحث مهمی است و ستاد تنظیم بازار باید قیمت‌ها را هم کنترل کند، دولت در کنترل بخشی از قیمت ها موفق است، مانند قیمت فولاد و سیمان نه تنها کنترل کند بلکه قیمت را پایین بیاورد. میلیارد دلار بود که دولت قبل آن را هزینه کرده بود و برای این دولت مبلغی نبود که بخواهد ارز ۴۲۰۰ را تخصیص بدهد. ما سعی کردیم با سازمان‌هایی وضعیت را حفظ کنیم اما ارزش ۴۲۰۰ مشکلاتی را ایجاد کرده و باید ۳ سال قبل مشکلات این ارز حل می‌شد.

سه نکته برای تخصیص ارز ۴۲۰۰ برای ما مهم است باید برای حذف این ارز یک اجماع نسبی وجود داشته باشد، حداقل بین دولت و مجلس. دوم اینکه باید اقناع افکار عمومی خوب صورت بگیرد و سوم اینکه این ارز ۴۲۰۰ نسبت به چند کالا که قیمت داده بشود، باید خسارت مردم از حذف این ارز جبران شود. فعلا برای حذف ارز ۴۲۰۰ برای نان و دارو هیچ صحبتی نداریم، در حال تبادل نظر با مجلس هستیم. خط قرمز ما حفظ معیشت مردم است و به هیچ عنوان نباید معیشت مردم در این موضوعات به هم بخورد. تمام اقدامات ما باید به ثباتی در بازار و زندگی مردم برسد.کسب و کار‌ها باید قابل پیش‌بینی شود و غیر از این برای کشور ضرر دارد.

شما پیش از انتخابات و آغاز به کار دولت سیزدهم عنوان کرده بودید، بورس بود. برنامه شما برای آن چیست؟

 ما در مسئله بورس میراث‌دار دولت قبل شدیم، اکثر سهامداران سهامداران خرد سهامداران بورس را تشکیل می‌دهند. در دولت اعلام کردم به هیچ عنوان نباید بورس قلک تأمین مالی دولت شود دوم اینکه باید صندوق‌های تثبیت و توسعه را به عنوان پشتوانه سهامداران خرد تخصیص دهیم.

مردم بدانند دغدغه آن‌ها در مسئله بورس دغدغه من است. تیم اقتصادی به نتایجی رسیده است که فردا صبح قرار شد وزیر اقتصاد این تصمیمات که در این جلسات داشتن به عنوان راهکار‌های برون‌رفت از مشکلات با یک گام در جهت آرامش مردم و تغییر وضعیت در بورس به مردم عزیز اعلام کند. در سال‌های اخیر به دلیل شرایط تورمی حقوق مزایا کارمندان کارگران کفاف زندگی را نمی‌دهند. اقداماتی را دولت برای متناسب سازی سازی حقوق کارمندان انجام داد، یک اقدام این است که هر قشری بگوید می‌خواهم مشکل سازمان خودم را حل کند، اما اینطور نمی‌شود و ما در دولت باید فکر یک جمهور را کنیم و راه آن نظام عدالت پرداخت است.

دولت سیزدهم برای پرداخت عادلانه حقوق‌ها چه برنامه‌ای دارد؟

ما سازمان امور استخدامی را مامور کردیم تا لایحه‌ای را تدوین کند و نظام عادلانه پرداخت انجام شود. ما بر مشکل نظام ناعادلانه پرداخت را به آن واقفیم، ما دنبال یک عدالت در پرداخت حقوق‌ها هستیم.

استانداران را مامور کرده ایم که جلسات مستمری تشکیل دهند، تا مشکلات دستگاه‌ها را بازگو کنند. ناوگان حمل و نقل شهری می‌تواند به قانون هوای پاک کمک کند و به دوستان گفتیم که در این موضوع آسیب‌شناسی کنند. به همکارانم تاکید می‌کنم که در بحث خارج کردن خودرو‌های فرسوده اقداماتی را انجام دهند و پیگیری کنند. دولت منتقدین دارد، ما از انتقاد استقبال می‌کنیم، انتقاد سازنده است. البته برخی از اظهارنظر‌ها در آن با واقعیت همخوانی ندارد گاهی نقاط قوت دولت منعکس می‌شود که به عنوان نقاط ضعف تلقی می‌شود.

دولت بنا را به شایسته‌سالاری گذاشته است، در یک زمانی بحث فامیلی را مطرح می‌کردند و من گفتم ۵ نفر از این افراد را نام ببرید تا ما پیگیری کنیم، از نقاط قوت دولت این بود که حساسیت در موضوع انتصاب فامیلی وجود داشته است. از سفر‌های استانی لذت می‌برم، مدیران باید اینطور باشند، با مردم بودن و حرف دل آن‌ها را شنیدن لذت دارد. شش روز کار سطح ملی و یک روز کار و دیدار با مردم را داریم.

به لطف خدا و کمک مردم امروز شاهدیم که هم ابتلا و فوتی‌ها بسیار کاهش پیدا کرده است. تاکید می‌کنم به مردم اگر دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود، ما مجبور به اعمال محدودیت‌هایی می‌شویم، اکنون کسب و کار‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها باز شده و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم لازم است.

منبع خبر: باشگاه خبرنگاران

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24