Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیر مالی : بیش از 170 تومان سود می سازیم ؛ با سرمایه قدیم «شصفها» را که خریدیم ؛ «شیران و جی را هم می خریم»

شرح حال جدید از آینده «شپنا»

بورس24 : دلیل اقبال بازار سهام به لیدر پالایشگاه ها یعنی «شپنا» بررسی شد.

صاحب ارجمند مدیر مالی پالایشگاه اصفهان در خصوص آخرین وضعیت طرح های توسعه  شرکت به خبرنگار بورس  ۲۴ گفت: شرکت در جهت پتروپالایشی شدن تلاش هایی را انجام داده است و همانطور که پتروشیمی اصفهان برای تکمیل زنجیره ارزش خریداری شده ، در مورد خرید صنایع همجوار هم برنامه هایی در دستور کار داریم.

این مقام مسئول ادامه داد : در خصوص خرید پالایشگاه نفت جی که هنوز در بورس نیامده ، صحبت‌هایی انجام شده و هنوز نهایی نشده است و خرید سهام سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران هم از گذشته در دستور کار بوده است.‌"شیران" توسط بانک صنعت و معدن یکبار به مزایده گذاشته شد که  مبلغ آن خیلی سنگین و معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان بود.  صحبت‌هایی شده که بتوان بحث نقدی آن را که حدود ۷ هزار میلیارد تومان بوده، طی شرایطی تامین کرد.به طور کلی تبدیل شدن به یک پتروپالایشی استراتژی شرکت‌ است ، به علاوه این که به دنبال این هستیم تا هرچه سریع تر پروژه‌های مان را به اتمام برسانیم و بهره‌برداری کنیم.

افزایش نرخ نفت خام و تاثیر آن بر "شپنا"

وی با اشاره به این که  رشد قیمت نفت خام تاثیر  غیر مستقیم در سود آوری شرکت دارد؟ گفت:  با افزایش قیمت نفت خام ،  قیمت فرآورده‌ها هم زیاد می‌شود ولی، همیشه ارتباط این‌ها و مخصوصا توالی زمانی‌شان هماهنگ نیست، یعنی اگر این ماه نفت خام گران شد، همان زمان یا ۱۰ روز بعد از آن فرآورده هم گران نمی‌شود  بلکه با یک فاصله زمانی این اتفاق می افتد. بنابراین این که بگوئیم نفت که گران شود، فرآورده هم گران می‌شود و سود شرکت به  این گرانی ارتباط دارد ، شاید از آن نتوان نتیجه گرفت.

اخبار لحظه ای شپنا را از اینجا دیدن کنید 

به گفته وی، اما باتوجه به  ۵ درصد تخفیف  دولت  روی نفت خام ، این موضوع برای‌ ما مهم است، به عبارت دیگر ،  هرچه نفت خام گران‌تر شود، با توجه به تخفیف ۵ درصد آن ، سود ما هم بیشتر می‌شود.

او در پاسخ به این که چرا سهم به عنوان لیدر پالایشی‌ها است و در بورس از سهم استقبال می‌شود؟ گفت: ما شرایط مثبت بودن را داریم، بهترین پروژه‌ها را اجرا می‌کنیم که ان شا الله ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد، افزایش سرمایه می‌دهیم، پتروپالایشی می‌شویم و  گسترش پیدا می‌کنیم، همه این‌ موارد، در جهت ایجاد سود خوب و معقول است و این که بازار روی خوش نشان می‌دهد.

تا پایان سال ۱۷۰ تومان سود محقق می کنیم، شاید بیشتر

وی در خصوص سود آوری شرکت در ۹ ماهه اخیر و پیش بینی سود تا پایان سال گفت:  اگر طی این ۹ ماه به سود شرکت نگاه کنیم، نسبت به فروردین کلا رشد خوب بوده است، منتها ما در آبان یک رشد خیلی خوب و قابل توجهی داشته‌ایم. در آذر این سود کمی افت داشت ولی به طور قطع نسبت به فروردین و اردیبهشت بالاتر است، با این روند رو به رشد،  وضعیت سودآوری شرکت هم مطلوب بوده و  در دی و مخصوصا" بهمن ماه همانطور که ملاحظه می‌کنید قیمت نفت خام و فرآورده‌های جهانی بالا رفته و دوباره کرک اسپرد صعودی است.

به‌ گفته ارجمند، در مورد سود تا پایان سال،  طبق  محاسبه ارائه شده  در گزارش تفصیلی ، به حدود ۱۷۰ تا ۱۸۰ رسیده‌ایم(با سرمایه قبلی). منتها اگر این کرک اسپرد که الان نشان می‌دهد، به همین ترتیب جلو برود ممکن است بیشتر هم به سود برسیم ، ولی فعلا "۱۷۰  تومان پیش بینی سود تا پایان سال است.

وی در پاسخ به این سوال که  در صورت توافق چه شرایطی خواهید داشت؟ گفت:  ممکن است قیمت نفت را بالاتر بفروشند ولی بحث دیگر آن هم نرخ ارز است. نرخ تسعیر ارز بر ما خیلی اثر گذار است و در شرکت های پالایشی اگر نرخ ارز پایین بیاید، از آن طرف مقداری از سود را تحت تاثیر قرار می‌دهد.شرکت نرخ تسعیر را ۲۷ هزار تومان در بودجه پیش بینی کرده است.

افزایش سرمایه داریم ، از محل انباشته

ارجمند در خصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت گفت : گزارش افزایش سرمایه از محل سود انباشته را  در اختیار حسابرس است،  ان شاالله  بتوانیم که سرمایه‌ شرکت  را از 13900 میلیارد تومان به 19000 میلیارد تومان برسانیم. هیئت مدیره شرکت  پالایش نفت اصفهان مجوز افزایش سرمایه 36 درصدی این شرکت را از محل سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی ناشی از مخارج سرمایه ای انجام شده طی سال های گذشته اخیرا" به تصویب رسانده است.

اخبار فوری بورس فردا را از طریق لینک مشاهده کنید 

مدیر مالی "شپنا" در خصوص سیاست تقسیم سود شرکت نیز گفت: به صورت سنتی و طبق سنوات گذشته حدود ۷۰ درصد سود شرکت در مجمع تقسیم شده است. البته از نظر شرکت ، تقسیم سود کمتر به نفع است و ما برای پروژه‌ها خرج می‌کنیم، ولی این تصمیم را مجمع می‌گیرد و سهامداران عزیز با توجه به مشکلاتی که سهامداران دارند، چه سهامداران عمده و جزء معمولا" درصد بیشتری را برای تقسیم شدن مطالبه می‌کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24