Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در جلسه روز دوشنبه ی مدیر عامل فرابورس ایران با فعالان بازار سرمایه ۶ مورد اساسی به عنوان پیشنهاد برای اصلاح مطرح شد‌...

شِش درخواست با اهمیت حقیقی ها از مدیرعامل فرابورس

بورس24 : آنچه که امروز به عنوان دغدغه فعالان بازار مطرح می‌شود، روزی به دلیل حجم بالای نقدینگی بازار اساسا" موضوع با اهمیتی محسوب نمی‌شد.

بازار گردانی ها در این برهه زمانی رنگ و بوی دیگری دارد و یک رکن اساسی در بازار محسوب می‌شود که باید به آن به عنوان "چشم سوم سهامدار "نگریست. از سویی حساسیت هایی که این روز ها بازار را برافروخته و هیجانی می‌کند و باعث تحرکات آنی سهامداران و فعالان می‌شود، تصمیمات موثر و یکباره ای است که ممکن است اثرات کوتاه مدت و یا  میان مدت  در بازار داشته باشد و با ارائه تقویم های ماهانه و فصلی چراغ روشنی در این "تاریک راهِ بازار" خواهد بود.

در جلسه روز دوشنبه ی مدیر عامل فرابورس ایران با فعالان بازار سرمایه ۶ مورد اساسی به عنوان پیشنهاد برای اصلاح مطرح شد‌.

تغییر رویه های نظارتی بازگشایی و توقف ها

یکی از  مواردی که در این جلسه عنوان شد، بحث شفاف سازی رویه های نظارتی بود که به عنوان اولین خواسته فعالان بود ، توقف های زیاد و بازگشایی بدون ضوابط مشخص یکی از دغدغه های اصلی فعالان بازار است که در همین راستا، از مدیر عامل فرابورس ایران در خواست شد ، تا در خصوص قوانینی که برای  ابطال معاملات، بازگشایی و بسته شدن نماد ها به کار گرفته می‌شود، شفاف سازی شود به طوری که توقف ها کمتر و بازگشایی ها نظام مند تر انجام شود. 

برای مشاهده اخبار لحظه ای بازار امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

بازار گردانی به شیوه درست

 بازارگردان Market Maker) ) و یا بازارساز، به افراد و یا شرکت‌هایی می‌گویند که با در اختیار داشتن بخشی از اوراق بهادار یک شرکت و استفاده از این اوراق، کنترل‌کننده عرضه و تقاضای بازار هستند.

اما آیا این وظیفه به درستی در شرایط کنونی بازار ایفای نقش می شود؟

در این جلسه، در مورد اصلاح فرایند بازارگردانی سهام موضوعاتی مطرح شد و فعالان بازار معتقد بودند که بازارگردانی فعلی باعث ایجاد نقدشوندگی و نزدیک کردن قیمت و ارزش سهام نمی شود.

برای اطلاع از مجامع جدید بورس روی لینک کلیک کنید.↪️

انتشار تقویم برای عرضه ها و اصلاح قوانین

فعالان بازار سرمایه در مورد زمانبندی کردن عرضه های اولیه و تغییر قوانین مقرارت  درخواست داشتند که این موضوعات قبل از انجام، افشا شود تا بازار آمادگی لازم برای عرضه ها و یا پذیرش قوانین جدید را ، داشته باشد.

فروش های تعهدی رونق بگیرد

بحث دیگر این جلسه توسعه short  selling بود ، شورت سلینگ فروش تعهدی شده سهام است . فروش تعهدی سهام عمر زیادی ندارد و در اواخر اسفند 98 از این ابزار به عنوان یک ابزار جدید در جعبه ابزار ، بازار سرمایه یاد شد و شروع به فعالیت کرد و به دلیل نبود زیر ساخت های نرم افزاری توسعه پیدا نکرده است ، تا ابزاری برای استفاده از بازار دو‌طرفه و نوسان گیری باشد  . این نوع معاملات به طور کلی  باعث می‌شود که سهامداران از رشد و کاهش قیمت سهام سود کنند.

به طور کلی ،  در این روش ، سهامدار  از شخص دیگری سهمی را قرض می گیرد و  به طور مثال روی قیمت هزار تومان می‌فروشد  با این استدلال  که دو ماه دیگر می‌تواند این سهم را 700 تومان خریداری کند . بنابراین سهم را می‌فروشد  و دوماه دیگر خریداری می‌کند و این تفاوت قیمت  ، سود سهامدار است . در معاملات خرید سهامدار ابتدا سهم را خریداری می‌کند و سپس با رشد قیمت می فروشد و منفتع می شود ولی در فروش استقراضی سهامدار از کاهش قیمت  منفتع می شود و در قیمت بالا سهم را می‌فروشد.

مظنه‌ها نشان داده شود

گزارش خبرنگار بورس24 حاکی از آن است در این نشست تقاضای نشان دادن مظنه های بیشتر نیز مطرح شد و در جمع فعالان بازار ، آمادگی یکی از OMSها برای نشان دادن مظنه های سفارشات اعلام شد.

اصلاح قوانین مشتقات

افزون بر این ، طی برگزاری این نشست اصلاح قوانین مربوط به مشتقات ( اختیار و آتی سهام) از سوی فعالان بازار عنوان شد.

برای گرفتن سیگنال خرید سهام بلند مدت روی لینک کلیک کنید.↪️

در پایان فعالان بازار درخواست داشتند تا به منظور شفافیت و سرعت انتقال اطلاعات و افزایش نقدشوندگی، فرآیند اجرایی شدن این پیشنهادات تسریع شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24