Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفت و گو با بورس 24 توضیح می دهد...

بازارگردان ها با بازار چند چند هستند!؟

بورس24 : سال گذشته کلیه شرکت ها ملزم به معرفی بازارگردان شدند. پیرو این موضوع نهادهای مختلفی مسئولیت بازارگردانی شرکت ها را بر عهده گرفتند و فعالیت هایی را در این زمینه انجام دادند.

یکی از این نهادها صندوق های سرمایه گذاری بودند که با منابعی که از سوی شرکت در اختیار آن ها قرار گرفت، به عنوان بازارگردان خرید و فروش هایی را روی سهم ها انجام دادند. از آن زمان تاکنون بازار در مسیر نزول بود و این موضوع سبب شد تا بخش قابل توجهی از منابع بسیاری از این بازارگردان ها که برای خرید سهام در قیمت های بالاتر اختصاص داده بودند در سیر نزولی بازار به نصف برسد.

از طرفی منابع جدید دیگری نیز در اختیار آن ها قرار نگرفته و این مساله سبب شده تا آن ها دست از فعالیت بردارند. افزون بر این که برخی از این بازارگردان ها از مسئولیت خود انصراف دادند و در برخی دیگر نیز دوره بازارگردانی به پایان رسیده است.

با این وجود سهامداران از بازارگردان ها همچنان توقع حمایت دارند و در برخی از شرکت ها که بازارگردانان آن ها دست از فعالیت برداشته اند با گلایه هایی از سوی سهامداران حقیقی شرکت ها همراه شده که چرا با وجود این که بهای سهم با افت شدیدی مواجه شده حمایتی از سهام آن ها صورت نمی گیرد؟

آن ها اعتقاد دارند که در چنین شرایطی فلسفه کار بازارگردان زیر سوال رفته و همین مساله موجب شده تا انگشت اتهام حقیقی ها به سمت بازارگردانان نشانه رود و آن ها را مقصر وضعیت رکود کنونی بازار بدانند.

چگونه از فعالیت های بازارگردان ها مطلع شویم؟

رضا نوحی حفظ آبادی سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفت و گو با بورس24 درباره فعالیت های صندوق های سرمایه گذاری در حوزه بازارگردانی گفت: بحث مربوط به انجام فعالیت های بازارگردانی در حال حاضر در دو قالب انجام می شود. یا از طریق ناشرین است که از طریق بورس مربوطه به منظور انعقاد قرارداد بازارگردانی باید اقدام کنند یا از طریق صندوق های سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی است. در این خصوص اطلاعیه ای به شماره 12030071 در تاریخ 22 مهر ماه سال 1399 منتشر شد و در این اطلاعیه عنوان شد که صندوق های سرمایه گذاری که قصد انجام عملیات بازارگردانی در نمادهای مختلف را دارند باید از طریق بورس مربوطه شرایط و تعهدات بازارگردانی نماد مربوطه را دریافت کنند و با انجام محاسبه کفایت سرمایه خود نسبت به اضافه کردن نماد مربوطه در فهرست اوراق موضوع عملیات بازارگردانی خود اقدام نمایند.

او در ادامه افزود: ضمن این که بورس ها در قسمتی از تارنمای خود این امکان را فراهم کردند که فهرست بازارگردان های هر یک از نمادها و دوره بازارگردانی مربوطه را درج نمایند و در دسترس عموم سرمایه گذاران و متقاضیان دریافت اطلاعات قرار دهند.

او در پاسخ به این که سهامداران چگونه می توانند به اطلاعاتی مانند پایان دوره بازارگردانی یا انصراف بازارگردانان از ادامه فعالیت بازارگردانی دسترسی داشته باشند، اظهار داشت: کلیه افراد می توانند با مراجعه به سایت مربوطه نسبت به دریافت اطلاعات بازارگردانان نمادهای مورد نظر خود اطلاعات لازم را به دست آورند. از جمله مواردی که در قراردادها الزامیست ذکر و تعیین دوره بازارگردانی هر یک از نمادهاست.اما موردی که در خصوص صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد این است که تا زمانی که فهرست نمادهای یاد شده در فهرست اوراق موضوع عملیات بازارگردانی هر یک از صندوق های سرمایه گذاری باشد، آن صندوق ملزم است تا بازارگردانی نماد مربوطه را انجام دهد. اما باید در نظر داشت که منابعی که از سوی سرمایه گذاران برای بازارگردانی تعیین می شود نامحدود نیست.

منابع بازارگردان ها؟

نوحی ضمن تاکید بر این موضوع که منابع بازارگردانی منابع مشخصی است، بیان داشت: این منابع در چارچوب تعهدات و الزاماتی صورت می گیرد. یعنی بازارگردان دارای تعهدات الزامی مشخصی است که شامل حداقل معاملات روزانه، حداقل سفارش انباشته خرید و فروش و دامنه مظنه است که با رعایت این موارد باید نسبت به سفارش گذاری در سمت خرید و فروش اقدام نماید. نمی توان انتظار نامحدود بودن این منابع را داشت، بلکه ممکن است دارای محدودیت های خاصی باشند که بیشتر این موارد در دستورالعمل فعالیت بازارگردانان وجود دارد.

در پایان او ضمن تاکید بر این موضوع که فعالیت بازارگردانان توسط بورس های مربوطه رصد می شود، تصریح کرد : بازارگردان ها موظف هستند که سفارش های خرید و فروش خود را در نماد مربوطه بر اساس الزاماتی که وجود دارد، قرار دهند و اگر تخلفی در این خصوص صورت گیرد بورس های مربوطه مطابق همین دستورالعمل موظفند تا نسبت به پیگیری و اقدامات لازم عمل کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24