Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مجید عشقی در گفت و گو با بورس 24 : پنج درصد از مالیات بر درآمد شرکت های تولیدی بورس حذف شد احتمال معافیت صندوق ها از مالیات سپرده های اشخاص حقوقی در 1401

دو خبر مهم رئیس بورس

بورس24 : اخیرا نمایندگان مجلس شورای اسلامی مصوبه ای در جهت حمایت از تولید داخلی داشته اند که طبق آن، نرخ مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۰ معادل پنج واحد درصد کاهش می یابد. بر این اساس مالیات واحدهای تولیدی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش یافت.

اما معافیت ۵ درصدی مالیات شرکت‌های تولیدی چه میزان در بازار سرمایه تاثیر گذار است؟ آیا عدد ریالی کاهش هزینه و ارتقای سودآوری این شرکت ها با اعمال ۵ درصد معافیت مالیاتی میزان قابل توجهی خواهد بود؟

پاسخ این است که، هر مانعی که از سد راه بازار سرمایه برداشته شود، می‌ تواند قدمی مثبت در جهت رشد و کارایی بازار باشد.

به هر حال ظاهرا تصمیم دولت در راستای اعمال معافیت ۵ درصدی مالیات شرکت های تولیدی جنبه حمایتی و تشویقی داشته و صحت و سقم آن تایید شده است. حال باید دید آیا بازار با تحلیل و مقایسه سودآوری سال های گذشته شرکت ها روی خوش نشان خواهد داد؟

مجید عشقی، رئیس سازمان  بورس و اوراق بهادار در خصوص مصوبه کاهش ۵ درصدی مالیات بر درآمد شرکت ها در بودجه ۱۴۰۱ و رسیدن به ۲۰ درصد، به خبرنگار بورس  ۲۴ گفت: این مصوبات در شرایط نوسانی بازار اجرا شد و به همین دلیل به خوبی تحلیل و دیده نشد. قطعاً فعالان بازار و رسانه های حوزه بازار سرمایه باید به این مسئله بپردازند.

وی گفت: این کاهش مالیات اثر قابل توجهی بر شرکت ها خواهد داشت و از طرفی بحث معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود انباشته هم می‌تواند اثر قابل توجهی بر روی شرکت ها داشته باشد.

معافیت ۵ درصدی بر درآمد شرکت ها دیده نشد، اما اثر قابل توجهی دارد

رئیس سازمان بورس گفت: گرچه سازمان بورس نمی‌تواند عدد و رقم دقیقی در این خصوص ارائه دهد ، ولی فکر می کنم این عدد قابل توجه باشد و می تواند به سودآوری شرکت‌ها کمک شایانی نماید .

عشقی گفت:  قطعا شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردان ها به این موضوع می پردازد و محاسبات لازم را انجام می‌دهند. این موضوع قطعاً روی درآمدهای مالیاتی هم اثرگذار خواهد بود.

حذف مالیات سپرده های صندوق های با درآمد ثابت، به زودی

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص حذف مالیات از سپرده های صندوق های با درآمد ثابت نزد بانک ها به عنوان اشخاص حقوقی نیز گفت:  در این خصوص در مرحله رایزنی هستیم. اگرچه صندوق‌ها لزوماً نباید وجوه خود را در سپرده‌های بانکی نگهداری کنند، صندوق ها می توانند با استراتژی های مختلفی از ابزارهای مختلف استفاده نموده و حداقل منابع نقد خود را در سپرده بانکی نگهداری کنند.

وی گفت: به هر حال در تلاش هستیم تا با توجه به قوانین مالیاتی، معافیت مالیاتی به نتیجه برسد و در این خصوص مجلس همکاری های لازم را با ما انجام داده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24