Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مسکن: در حال حاضر ما هم با یک شرکت ترک در حال مذاکره برای مشارکت در ساخت مسکن هستیم. ما آمادگی داریم که در کنار دولت در کنار سرمایه گذاران خارجی کار کنیم. از آنجایی ضوابط کار در ایران را نمی دانند از ما به عنوان جوینت استفاده می‌کنند و این به نفع ماست.

احتمال همکاری «ثمسکن» با یک شرکت ترکیه ای در ساخت مسکن ملی

بورس24 : جلسه نشست خبری شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با حضور مدیرعامل این شرکت برگزار شد.

زیر مجموعه‌های سرمایه گذاری مسکن

در ابتدای این جلسه امامی مدیرعامل شرکت بیان داشت: سرمایه‌گذاری مسکن 15 شرکت دارد که 11 عدد از این شرکت ها، شرکتهای ساختمانی و فعال دارد که هر شرکت یکسری مناطق جغرافیایی را تحت پوشش دارد. 4 شرکت خدمات به شرکت‌های ساختمانی را نیز داریم، علاوه بر آن‌ها یک شرکت جدید در منطقه مکران را به تازگی تحت عنوان شرکت سرمایه گذاری مسکن مکران را تاسیس کردیم و برای آن برنامه های زیادی را داریم، چند پروژه سودده و متناسب با اهداف شرکت را نیز ارزیابی کرده ایم.

وی ادامه داد: اساسا یکی از سیاست های سرمایه‌گذاری مسکن توسعه فعالیت های شرکت و پس از آن عرضه شرکت ها در بازار سرمایه است. یکی از شرکت هایی که زودی شاهد عرضه آن در بازار سرمایه خواهیم بود، شرکت ما در جنوب است. مجموع تمام شرکتهای ما در حال حاضر حدود 2 میلیون متر مربع را در دست ساخت دارند و این میزان در کنار پروژه هایی است که در دست طراحی و اخذ پروانه هستند که آن هم حدود 400 تا 500 هزار متر مربع می باشد. ضمن اینکه هر ساله تعدادی واحد نیز ساخته و تحویل می شود.

سیاست سرمایه‌گذاری مسکن توجه به اقشار میان درآمدی است

اساسا سیاست سرمایه گذاری مسکن از سالهای گذشته تا کنون ساخت مسکن برای اقشار میان درآمد است و با توجه به تغییزاتی که در توان آینده مردم اتفاق افتاده است؛ ما به دهک های 4 تا 8 است، این به معنای عدم پوشش دهک های پایین تر نیست اما عمده پرتفوی ما مربوط به دهک های 4 تا 8 است. شرکت سرمایه گذاری مسکن 32 سال سابقه فعالیت دارد و تاکنون 70 هزار واحد مسکونی را ساخته و تحویل داده است.

در شهرهای مهم همیشه یک نماد از سرمایه گذاری مسکن وجود دارد ما همیشه یک جامعه مشتریان بالقوه را داریم ضمن اینکه در سال جاری پروژه 1000 واحدی در شرق تهران را آغاز کردیم که گودبرداری آن انجام شده که طبق مشارکت با تعاونی مترو خواهد بود.

روند قیمت سهم ثمسکن و نارضایتی سهامداران

وی در پاسخ به سوال حاضرین در خصوص روند قیمتی سهم و نارضایتی سهامداران در این خصوص گفت: صحبت هایی که در خصوص سرمایه‌‍گذاری مسکن وجود دارد پشتوانه تحلیل درستی ندارد وقتی می توانیم از این نماد انتقاد کنیم که آن را با صنعت خودش مقایسه کنیم، تحلیل های ما نشان می دهد نماد ثمسکن روی میانگین صنعت حرکت کرده است. شرایط بازار سرمایه تنها مختص نماد ثمسکن نیست. آنچه که مهم به نظر می رسد شاخص نقدشوندگی است و شاخص نقد شوندگی ثمسکن بالاترین عدد در صنعت و چهاردهم در بازار سرمایه است.

وی خبر داد: ما برنامه عرضه بیشتر سهم ثمسکن در بازار هستیم اما این موضوع منوط به شرایط بازار سرمایه خواهد بود، وقتی بازار سرمایه شرایط مساعدی نداشته باشد عرضه آن با شکست مواجه می شود، علاوه بر آن تمایل زیادی به عرضه شرکت های زیر مجموعه در بورس نیز داریم اما شرایط هم باید مساعد باشد تا شرکت ها بتوانند فعالیت های خود را توسعه دهند. بخشی از شرایط بازار سرمایه که به ما مربوط می شود را بهبوده داده و نگاهمان را از شرکت ساختمانی صرف به شرکت سرمایه گذاری تغییر داده ایم.

چرا واحدهای سرمایه‌گذاری مسکن گران است

وی در مورد قیمت واحدهای مسکونی این شرکت و گران بودن آن گفت: این موضوع صحت ندارد تمام تلاش ما کاهش بهای تمام شده ساخت و عرضه مسکن برای کمک به وضعیت بازار مسکن است. تعامل ما با دولت بالا بوده و تمام تلاش خود را رفع مشکلات و قیمت مناسب می کنیم ما اصلا به دنبال قیمت بالا نیستیم

امامی در پاسخ به این سوال که هزینه ساخت هر متراژ چقدر است، گفت: متوسط هزینه های ساخت در پروژه های میان درآمدی بین 7 تا 8 میلیون تومان به ازای هر متر مربع است اما ممکن است در یکسری مناطق خاص که مشخصات فنی پروژه کمی نصبیات کمتری دارد، هزینه ساخت را تا 6.5 هم کاهش دهد. به این هزینه ساخت قیمت زمین، هزینه عوارض و هزینه طراحی را اضافه کنید.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن در مورد پروژه مسکن ملی نیز توضیح داد: اتفاقاتی که اساسا برای اقتصاد کشور افتاد، اقشار کم درآمد را از خرید مسکن محروم کرد، البته ما یک ابزار را برای آن طراحی کردیم و  آن هم خرید متری مسکن در قالب اوراق سلف موازی استاندارد است که این می تواند به اقشار کم درآمد برای خرید مسکن کمک کند.

حواشی ذخایر زمین‌های شرکت

وی در مورد زمین های این شرکت و حجم آنها و حواشی ای که برای ذخایر زمین های تحت تملک این شرکت وجود دارد، گفت: طی سالهای گذشته بسیاری از زمین هایی که در اختیار سرمایه‌گذاری مسکن قرار گرفته، زمین های به شرط ساخت بوده که با سیاست های دولت برای افزایش عرضه و نقاضا همخوانی داشته است. به گونه ای که اگر این زمین ها ساخته نمی‌شد از سرمایه گذاری مسکن پس گرفته می شد، اینکه بعد از چند سال آنها را همچنان جز ذخایر بدانیم، اشتباه است، چرا که ساخته فروخته و تحویل شده است.

این مقام مسئول در مورد قیمت پایین‌تر طرح مسکن ملی توضیح داد: پروژه اقدام ملی از مشخصات فنی و استانداردهای ما پایین تر برخوردار است و خیلی از نصبیات و مصالح مدنظر ما را ندارد، دو نوع قرارداد وجود دارد، یکی از قراردادها، قرارداد پیمانکاری که براساس نرخ متوسط بها بوده و با مشخصات بسیار محدود است، بنابراین هزینه های ساخت بسیار پایین می آید، بنابراین تعداد پروژه های زیادی که بتواند برای ما سود ده باشد زیاد نیست به طور خلاصه تعداد پروژه های ما در نهضت ملی یک پروژه  1200 واحدی در اندیشه، 600 واحدی در شهرکرد به صورت پیمانکاری، 600 واحدی در شیراز و یک پروژه حدود 700 واحدی در اراک است.

میانگین قیمت هر متر مربع در نهضت ملی چقدر است؟

وی در پاسخ به این سوال که میانگین قیمت هر متر مربع در نهضت ملی مسکن چقدر است، گفت: قیمت‌گذاری پروژه‌هایی که خود دولت متولی آن است و ما به صورت پیمانکار آن را انجام می دهیم، دست خودش است و ما دخالتی در آن نداریم، اما پروژه های مشارکتی سهم خودمان را با قیمت گذاری خودمان می فروشیم، بنابراین ما فقط در حوزه عرضه به دولت کمک می کنیم ما ملزم به فروش واحدهای مشارکتی به قیمت دولت به مردم نیستیم.

با ورود سرمایه‌گذار خارجی ترک و چین آیا تهدیدی شامل حال شما می‌شود؟

وی در مورد کاهش قیمت تمام شده و کاهش زمان برای بهره‌برداری، در پاسخ به ورود شرکت‌های ترک و چینی به حوزه مسکن پاسخ داد: ورود سرمایه گذار خارجی برای شرکتهای داخلی فرصت است، ما محصول ارتباط خود با شرکتهای خارجی را داریم، اینکه به مرحله ای برسیم که ما شاهد تولید انبوه باشیم کمی بعید است. این سیاست که دولت می‌خواهد در قبال نفت از دانش فنی شرکت های خارجی استفاده کند، بسیار مثبت است.

امامی خبر داد: در حال حاضر ما هم با یک شرکت ترک در حال مذاکره برای مشارکت در ساخت مسکن هستیم. ما آمادگی داریم که در کنار دولت در کنار سرمایه گذاران خارجی کار کنیم. از آنجایی ضوابط کار در ایران را نمی دانند از ما به عنوان جوینت استفاده می‌کنند و این به نفع ماست.

وی ادامه داد: وقتی یک شرکت خارجی به کشور می‌آید، بخشی از محصول سرمایه‌گذاری‌شان، مسکن برای خودشان و آنها برای فروش و تبدیل به ارز به دلیل تحریم ها و نوسانات دچار مشکلاتی می‌شوند بنابراین این ما هستیم که در کنار آنها برای تبدیل آپارتمان به پول را با زنجیره ارزش کاملی که داریم، کمک کنیم. شرکتهای خارجی برای موفقیت بیشتر به مجموعه هایی همچون ما نیاز دارند بنابراین ما از ورود آنها استقبال می کنیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24