Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هنوز تکلیف 131 هِمت سپرده «فیکس اینکام» ها نزد بانک ها مشخص نیست 20 درصد از این پول برای حقیقی هاست

پاسِ گُلِ دولت به بانک ها برای جذب سپرده!

بورس24 : بودجه 1401 بسته شده و بر اساس آن کلیه سپرده های بانکی اشخاص حقیقی مشمول مالیات هستند. صندوق های فیکس اینکام که هم میزبان سرمایه های حقوقی هستند و هم حقیقی در واقع دارای شخصیت حقوقی اند.

حال اگر سپرده های بانکی این صندوق ها مشمول مالیات شوند منافع سرمایه گذاران حقیقی فیکس اینکام ها نیز در خطر خواهد بود.

سازمان بورس در تلاش است تا به رغم تصویب بودجه 1401 برای این صندوق ها معافیت مالیاتی بگیرد اما اگر موفق به این امر نشود ممکن است در آینده شاهد بالا رفتن حجم سود سپرده های بانکی ، رشد نرخ سود و ایجاد تلاطم در اقتصاد کشور باشیم.

صادق قاسمی مدیر عامل کارگزاری آرمون بورس در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره منابع صندوق های با درآمد ثابت و سپرده های بانکی آن ها گفت: به طور کلی منابع فیکس اینکام ها حدود 400 همت است که از این مقدار تقریبا حدود 35 درصد آن در بانک ها سپرده گذاری شده است.

20 درصد منابع صندوق ها از آن حقیقی هاست

وی افزود: حدود 20 درصد از این منابع مربوط به حقیقی هاست و حدود 80 درصد از آن را اشخاص حقوقی در صندوق ها سرمایه گذاری کرده اند. اگر بخش سپرده های بانکی صندوق های فیکس اینکام مشمول مالیات شود عملا بازدهی 20 درصد حقیقی نیز کاهش خواهد یافت و این مساله سرمایه گذاران حقیقی را ترغیب می کند که منابعشان را از صندوق ها خارج کرده و خودشان برای سپرده گذاری در بانک ها اقدام نمایند.

او در ادامه در خصوص تاثیر عدم معافیت مالیاتی سپرده های بانکی فیکس اینکام ها بیان داشت: این امر ممکن است از یک سو موجب خروج پول حقیقی از فیکس اینکام ها شود و از سوی دیگر رقابت کاذبی را در بین بانک ها برای جذب این منابع ایجاد کند.

قاسمی تاکید کرد: به طور قطع صندوق های فیکس اینکام یک شخصیت حقوقی به شمار می روند اما با توجه به این که دارندگان واحدهای این صندوق ها هم حقیقی هستند و هم حقوقی بنابراین منافع آن ها با هم مشترک است. حال اگر با این صندوق ها مانند یک شخصیت حقوقی مستقل برخورد شود ممکن است در اقتصاد مشکلاتی را ایجاد نماید. این موضوع سبب خروج پول از صندوق ها خواهد شد و در نتیجه صندوق ها برای اینکه منابع حقیقی ها را جهت خروج تامین کنند باید بخشی از پول هایی که در بانک ها سپرده گذاری کرده اند را خارج سازند و این مساله عملا به موضوعی برای رقابت ناسالم بین بانک ها بدل خواهد شد و ممکن است با بالا بردن نرخ بهره سعی کنند تا منابع حقیقی ها را به سمت خود بکشانند.

مدیر عامل کارگزاری آرمون بورس در ادامه اظهار داشت: بنابراین اگر سپرده های بانکی فیکس اینکام ها مشمول مالیات شوند از طرف دیگر خروج پول صندوق ها از بانک ها را خواهیم داشت و از طرفی حقیقی هایی که پول به دستشان رسیده بانک هایی را انتخاب خواهند کرد که سود بالاتری را به آن ها می دهند. در نتیجه ممکن است این موضوع به ایجاد رقابت در بین بانک ها منجر شود که در نتیجه این موضوع تعادل در اقتصاد بر هم خواهد خورد.

حقوقی مالیات باید بدهد نه حقیقی

او در پایان تاکید کرد: البته در بودجه 1401 این موضوع دیده شده که سپرده های حقوقی بانک ها مشمول مالیات هستند و این مساله قطعی شده اما شورای عالی بورس در حال پیگیری این مساله است تا برای سپرده های بانکی فیکس اینکام ها معافیت مالیاتی اخذ کند و اگر موفق به دریافت این معافیت مالیاتی شود پیامدهایی که در صورت عدم معافیت مالیاتی پیش خواهد آمد، برطرف خواهد شد.

گفتنی است ، قانون بالادستی توسعه ابزارها و نهادهای مالی می گوید صندوق هاس سرمایه گذاری مشترک معاف از مالیات هستند و هر ساله بخشنامه ای هم در رابطه معافیت این نهادها توسط سازمان امور مالیاتی صادر می شد اما تا این لحظه استثنا بودن صندوق ها از مالیات ابلاغ نشده است و شاید هم چنین ابلاغیه ای صادر نشود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24