Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : سال 1400 رو به پایان است اما 130 همت از منابع صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت که نزد بانک ها به عنوان سپرده است ، در معرض 25 درصد مالیات در 1401 قرار گرفته است... گفت و گو با یک عضو شورای بورس

آخرین خبر رسمی از مالیات سپرده صندوق های با درآمد ثابت

بورس24 : سال 1400 رو به پایان است اما 130 همت از منابع صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت که نزد بانک ها به عنوان سپرده است ، در معرض 25 درصد مالیات در 1401 قرار گرفته است.

حمید رضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس در گفت و گو با بورس24 در خصوص ارزش منابع کل فیکس اینکام ها و ترکیب آن ها ابراز داشت: کل ارزش صندوق های با درآمد ثابت قریب به ۴۰۰ همت است که قسمتی از منابع خود را در سپرده بانکی، قسمتی در بازار سهام و بقیه عمدتا در اوراق خزانه دولتی سرمایه گذاری شده است. از این منابع حدود ۱۳۵ همت در سپرده های بانکی است که تا پایان سال مانند سایرین، معاف از احتساب و پرداخت مالیات بوده است. 35 همت در بازار سرمایه سرمایه گذاری شده و مابقی هم عمدتا در اسناد خزانه دولتی.

وی اضافه کرد: به لحاظ تعدادی، بیش از ۹۵ درصد سرمایه گذاران این صندوق ها را سهامداران و سرمایه گذاران حقیقی تشکیل می دهند. بر اساس قانون بودجه که البته تاکنون از طرف شورای نگهبان تایید نشده و به نظر می رسد از این بابت تغییری هم در مصوبه مجلس شورای اسلامی صورت نگیرد، از سال ۱۴۰۱ به منابع سپرده گذاری شده اشخاص حقوقی در بانک ها مالیات تعلق می گیرد. از نظر قانونگذار، صندوق های با درآمد ثابت نیز از همین دسته هستند و مشمول پرداخت مالیات می شوند.

او در ادامه بیان داشت: البته منظور صرفا مالیات بر سپرده های بانکی است و سایر موارد سرمایه گذاری مدنظر نیست. به عبارت دیگر حدود ۱۳۵ همت مشمول مالیات می شود. حال دو نکته باقی می ماند که ابهام دارد، نخست این که در این صندوق ها بیش از ۹۵ درصد، سرمایه گذاران حقیقی سرمایه گذاری کرده اند. درحالی که اشخاص حقیقی همچنان از پرداخت مالیات بر سپرده معاف هستند، پرداخت مالیات این نوع صندوق ها که سرمایه گذارانشان حقیقی هستند مصداق یک بام و دو هوا نمی شود؟ دوم این که مطابق ماده 143 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه عملیات صندوق ها معاف از پرداخت مالیات است. حال این دو مصوبه در تضاد با یکدیگر نیست؟

دانش کاظمی در پایان درباره اثرات این تصمیم گیری ها تصریح کرد: بدون توجه به مواهب و مضرات این مصوبه در مورد صندوق های با درآمد ثابت ، از جمله آسیبی که می تواند به بازده این صندوق ها به عنوان ابزاری از ابزارهای بازار سرمایه وارد شود ، بر اساس محاسبات حدود ۲ درصد از بازده این صندوق ها بکاهد.بدون دقت به مقرراتی که نشان می دهد صندوق ها نمی توانند بیش از ۴۰ درصد منابع خود را در بانک ها سپرده کنند و آن هم باید در سه بانک باشد و حداکثر سرمایه گذاری نمی تواند بیش از 13.3درصد باشد، به نظر می رسد تناقض های دوگانه فوق، باید تعیین تکلیف شده و رفع شود.

وی افزود : سازمان بورس و اوراق بهادار به طور جدی پیگیر معافیت صندوق های بادرآمد ثابت است و این تلاش ها ادامه دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24