Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

پس از یک دهه تلاش برای خصوصی سازی سرخابی ها واگذاری این دو باشگاه به پایان رسید...

پایان پذیره نویسی سرخابی ها با امداد 7 حقوقی

بورس24 : پس از یک دهه تلاش برای خصوصی سازی سرخابی ها واگذاری این دو باشگاه به پایان رسید.

سرخابی‌ها در حالی پا به عرصه خصوصی‌سازی نهاده اند که در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ارزش‌گذاری این دو باشگاه انجام و واگذاری سهام در هیئت واگذاری تصویب شد.

در تاریخ ۳۰ بهمن ماه درج دو باشگاه نزد سازمان بورس انجام شد و پس از کمتر از یک ماه در ۱۵ اسفند ماه مصادف با میلاد امام سوم شیعیان ، مهلت ۳۰ روزه پذیره‌نویسی این دو باشگاه با نمادهای استقلال و پرسپولیس آغاز شد.

و حالا با کمک حقوقی ها این واگذاری به سکوی پایان رسیده است.

آخرین آمار موجود حاکی از آن است ، 10 درصد از سهام استقلال را به مبلغ۲۷۰میلیارد تومان اشخاص حقوقی (به میزان ۷۸درصد سهام قابل خرید) و ۷۹ میلیارد تومان نیز اشخاص حقیقی (یعنی به میزان ۲۲درصد از سهام قابل پذیره نویسی) خریداری کرده اند.در سهام پرسپولیس هم ۲۶۱میلیارد تومان پول حقوقی به میزان ۷۴درصد از کل سهام قابل پذیره نویسی وارد باشگاه شده و ۸۸.۸ میلیارد تومان هم از حقیقی ها یعنی به میزان ۲۵ درصد در پذیره نویسی این باشگاه مشارکت داشته اند.

در جریان این پذیره نویسی در شرایطی اقبال زیادی از سوی سرمایه‌گذاران و هواداران صورت نگرفت که سقف شرکت در افزایش سرمایه برای افراد حقوقی به صورت مستقیم و برای افراد حقیقی در قالب سبدهای سرمایه گذاری تا سقف 30 میلیارد تومان افزایش پیدا کرد و این باعث شد سهام به فروش برسد و افزایش سرمایه تکمیل شود.

برای مشاهده نبض بازار بورس امروز روی لینک کلیک کنید↪️

هفت حقوقی امدادگر

تخمین زده می شود ، حدود ۸۰ درصد سهام توسط حقوقی های زیر مجموعه بانک ها و بیمه ها از جمله بانک ملت، بانک ملی،  بیمه مرکزی، بیمه ایران ، بیمه دانا و سرمایه گذاری مهر آیندگان،تامین سرمایه سپهر و سایر حقوقی ها با افزایش میزان مشارکت در پذیره نویسی استقلال و پرسپولیس تلاش کردند تا واگذاری سرخابی ها شکست نخورد.

گزارش مدیرعامل فرابورس

میثم فدایی واحد مدیر عامل شرکت فرابورس ایران با اشاره به اتمام پذیره نویسی سرخابی ها به خبرنگار بورس24 گفت: در روز نخست پذیره نویسی باشگاه استقلال در فرابورس ۱۶۷ میلیون و ۴۰۳ هزار و ۹۰۳ سهم، توسط ۱۷۹ هزار و ۱۸۵ نفر و در مورد باشگاه پرسپولیس ۱۶۲ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۱۳۶ سهم توسط ۲۰۱ هزار و ۲۵۴ هزار نفر خریداری شده است.

وی گفت: برای سرمایه گذاران حقیقی که قصد خرید سهم در ارقام بالا را داشته باشند روش غیر مستقیم در نظر گرفته شد که  بر این اساس ، اگر شخص حقیقی  بخواهد خرید بیشتری داشته باشد، باید توسط شرکت سبدگردان این خرید انجام شود تا فرم پذیرش ریسک توسط سرمایه‌گذاران خرد تکمیل گردد و همه جوانب خرید توضیح داده شود.

به گفته وی، با توجه به این که حدود ۱۰ درصد سهام سرخابی ها توسط اشخاص حقوقی و حقیقی خریداری شده از این میزان، ۲۸۰ میلیارد تومان حقوقی (۷۸درصد از سهام قابل پذیره نویسی) و مبلغ  ۷۹ میلیارد تومان حقیقی ها (۲۲درصد در سهام‌ قابل پذیره نویسی) در باشگاه استقلال سرمایه گذاری کرده اند.افزون بر این ، مبلغ ۲۶۱میلیارد منابع حقوقی به میزان ۷۴درصد از سهام قابل پذیره نویسی وارد باشگاه پرسپولیس شده و ۸۸.۸ میلیارد  تومان نیز اشخاص حقیقی یعنی به میزان  ۲۵ درصد سهام قابل پذیره نویسی در این باشگاه از طریق افزایش سرمایه سرمایه گذاری کرده اند.

وی در خصوص سرمایه گذاری غیر مستقیم در این دو باشگاه توضیح داد : حدود  ۷۰ میلیون برگه سهم توسط کد PRX حقوقی (خرید از طریق کد اختصاصی سبدگردان ) سهام استقلال و حدود ۹۳ میلیون سهم توسط کد حقوقی PRX  سهام پرسپولیس خریداری کرده است. همچنین حدود ۸ میلیون سهم توسط کد حقیقی استقلال و ۶ میلیون کد حقیقی پرسپولیس در قالب کد PRX  (سبدگردان) خریداری نموده است.

برای اطلاع از اخبار ویژه بورس روی لینک کلیک کنید.↪️

از حالا به بعد چه می شود؟

پس از واریز پول پذیره‌نویسی به حساب استقلال و پرسپولیس، سازمان بورس مجوز ثبت افزایش سرمایه را به اداره ثبت شرکت‌ها داده و بعد از ثبت و عودت به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، سهام سرخابی‌ها به سهامداران تخصیص داده شود و نماد آنها بازگشایی می‌شود.

در حالی در آخرین روز کاری بازار سرمایه در سال 1400 و در دهمین روز پذیره‌نویسی سهام سرخابی‌ها، این عرضه تکمیل و همه سهام تعیین شده که معادل 10 درصد سهام 2 باشگاه بود، به فروش رسید که مطابق قوانین بازار سرمایه نماد این دو باشگاه متوقف شد.

بر این اساس پس از این مرحله، تسویه و پایاپای وجوه انجام می‌شود و پول حاصل از پذیره‌نویسی سرخابی‌ها به حساب این دو باشگاه‌ که مسدود است واریز و نامه‌ای از بانک به سازمان بورس ارائه می‌شود و این سازمان هم مجوز ثبت افزایش سرمایه را به اداره ثبت شرکت‌ها می‌دهد و بعد از ثبت به شرکت سپرده گذاری مرکزی عودت و سهام به افرادی که در این پذیره‌نویسی شرکت کرده‌اند، تخصیص داده شده و نماد آنها بازگشایی می‌شود.

شایان ذکر است در جریان پذیره‌نویسی سرخابی‌ها در سال گذشته، حدود 320 هزار نفر سهام باشگاه پرسپولیس و 286 هزار نفر سهام باشگاه استقلال را خریداری کردند.

برای اطلاع از تحلیل بورس امروز تهران کلیک کنید↪️

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24