Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سازمان بورس و اوراق بهادار طی یک سال گذشته مکاتباتی با نهادهای ذیربط داشته و در این خصوص پیگیری‌هایی را انجام داده است اما تاکنون این پیگیری ها منجر به پاسخ قطعی و مشخص ، از سوی مجلس ، وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی نشده است و همچنان مدیران صندوق ها با خطر بزرگ مالیات دهی بابت سپرده های بانکی مواجه هستند...

تخمین مالیات سپرده صندوق های بورسی تا 15 فروردین

بورس24 : بازار سرمایه در حالی سال ۱۴۰۱ را به صورتی جدی آغاز کرده است که یکی از خطرناک ترین پرونده های بورس ( اخذ مالیات از سپرده بانکی صندوق ها ) باز مانده و احتمالا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی را درگیر خود خواهد کرد.

خبر این است که رئیس سازمان امور مالیاتی از دریافت مالیات از سپرده های بانکی در سال جاری خبر داده است ، پس نتیجه گیری این است که معافیت مالیاتی و سپرده‌های اشخاص حقوقی برچیده خواهد شد تا منبع درآمد جدیدی برای دولت ایجاد شود.

این موضوع چه تاثیری بر بورس خواهد داشت؟

آیا اساسا" تاثیرگذار خواهد بود؟

در بخشی از تشکل‌ها و نهادهای بازار سرمایه صندوق‌هایی فعالیت می کنند که طبق قانون باید بخشی از نقدینگی شان را در  بانک ها سپرده کنند.

اگر این اشخاص را حقوقی بنامیم ، پس سپرده‌های آن ها در سال ۱۴۰۱ مشمول مالیات خواهد شد و این موضوع یعنی خروج پول سهامداران از صندوق‌ها و ابطالی های بی شمار در این نهادهای مالی.

برای مشاهده اخبار لحظه ای بازار امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

سازمان بورس و اوراق بهادار طی یک سال گذشته مکاتباتی با نهادهای ذیربط داشته و در این خصوص پیگیری‌هایی را انجام داده است اما تاکنون این پیگیری ها منجر به پاسخ قطعی و مشخص ، از سوی مجلس ، وزارت اقتصاد و سازمان امور مالیاتی نشده است و همچنان مدیران صندوق ها با خطر بزرگ مالیات دهی بابت سپرده های بانکی مواجه هستند.

ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات های مستقیم به عنوان قانون دائمی کشور می گوید که صندوق های سرمایه گذاری از پرداخت مالیات معاف هستند.

حال ریش و قیچی در اختیار مجلس است که در این خصوص استفسار کند که آیا می توان به قانون بالادستی استناد کرد یا خیر؟

نکته قابل توجه این است که بخشی از درآمد های صندوق های سهامی و مختلط هم در بانک سپرده شده است ، ولی صندوق های با درآمد ثابت که حداکثر ۴۰ درصد منابع آن ها باید در سپرده بانکی باشد، آخرین برآوردها در پایان سال ۱۴۰۰ حکایت از آن دارد که ۱۳۰ همت از منابع آن ها نزد بانک ها به عنوان شخص حقوقی سپرده شده است.

برای اطلاع از مجامع جدید بورس روی لینک کلیک کنید.↪️

اگر میانگین سود سالانه این حجم از سپرده ها را 20 درصد در نظر بگیریم به طور متوسط ۲۶ همت سود سالیانه منابع فیکس اینکام ها خواهد بود ، یعنی معادل ماهانه ۲۱۶۰ میلیارد تومان سود حاصل از سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در بانک هاست.

اکنون حدود ۱۱۰۰میلیارد تومان (1.1 همت ؛ معادل 15 روز 1401) از سود حاصل از سپرده های سرمایه گذاری در معرض مالیات قرار گرفته است.

حال با توجه به این که بیشتر صندوق های با درآمد ثابت پانزدهم هر ماه تقسیم سود خواهند داشت و نامشخص بودن شمولیت یا عدم شمولیت این نهادهای مالی از پرداخت مالیات سپرده اشخاص حقوقی نزد بانک ها طبق قانون بودجه 1401 در همین ۱۵ روز ابتدای فروردین ، صندوق ها باید حدود ۲۷۰ میلیارد تومان  مالیات سود سپرده بانکی پرداخت کنند.

برای گرفتن سیگنال خرید سهام بلند مدت روی لینک کلیک کنید.↪️

تا لحظه مخابره این خبر هیچ معافیت مالیاتی برای صندوق های سرمایه گذاری در نظر گرفته نشده است و باید دید پیگیری های سازمان بورس و اوراق بهادار از یک‌سو و همکاری‌های مجلس از سوی دیگر منجر به این معافیت خواهد شد یا خیر؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24