Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شفقنا - یک تحلیلگر بازار سرمایه بر این باور است، که اقتصاد ما اقتصاد تورمی است و از یک جا به بعد بورس دیگر رشد نمی کند. بخاطر اینکه می گویند بورس آینده را می خرد و زمانی که آینده ای وجود نداشته باشد، بورس می خواهد چه چیزی را بخرد؟

چرا رشد بورس خوشحال کننده نیست؟

بورس24 : یک تحلیلگر بازار سرمایه براین باور است: اقتصاد ما اقتصاد تورمی است و از یک جا به بعد بورس دیگر رشد نمی کند بخاطر اینکه می گویند بورس آینده را می خرد و زمانی که آینده ای وجود نداشته باشد بورس می خواهد چه چیزی را بخرد؟

علیرضا باغانی تحلیلگر بازار سرمایه در گفت وگویی درباره تبعات حذف ارز ۴۲۰۰ در بازار سرمایه گفت: به نظر من، حذف ارز ترجیحی در بورس اثر منفی ندارد بلکه اثر مثبت دارد ولی نکته ایی که وجود دارد، برای مردم بد است. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومان حذف شود قیمت تمام شده شرکت‌های دارویی افزایش پیدا می کند و آنها هم متناسب با افزایش قیمت تمام شده باید بتوانند ماده موثر دارو را وارد کنند و برای اینکار باید قیمت محصولاتشان را افزایش دهند.

وی ادامه داد: زمانی که قیمت گذاری دستوری برداشته شود و ماده موثره دارو از خارج با دلار ۲۳-۲۴ هزار تومان نیما وارد کشور شود چاره ای وجود ندارد که قیمت دارو هم افزایش پیدا کند. پس در بدبینانه‌ترین حالت، هیچ تاثیری برروی سهام شرکت‌ها ندارد ولی از نقطه نظری عمیق تر احتمال دارد که حاشیه سودشان بالاتر برود. به هر حال با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد می کردند و با هر قیمتی محصولات خودشان را می فروختند ولی الان اگر قیمت ارز برای آنها واقعی شود دستشان روی افزایش نرخ بیشتر است ولی این برای مردم خوب نیست. به دلیل اینکه مردم مصرف کننده دارو هستند، مخصوصا کسانی که به دارو نیاز دارند و هرچند شاید مصرف دارو در کشور کنترل شود چون ما مصرف بی رویه در دارو داریم آن هم به دلیل قیمت ارزانی که دارد.

باغانی براین باور است: دولت در بودجه ۱۴۰۱ اشاره داشت که ارز ۴۲۰۰ تومان را حذف می کند. با اینکه ۴۰ روز از سال می گذرد و رسماً تا این لحظه ارز روغن خام و گندم حذف شده و ارز دارو حذف نشده است؛ ولی در بودجه دیده اند که باید آن را حذف کنند و احتمالا مکانیزمی دارند که به صورت تدریجی اینکار را کنند که اثرات آن هم تدریجی اتفاق بیفتد و در بازار سرمایه اثر آن مثبت است. سازمان بورس در بازار سرمایه باید از شرکت‌های دارویی بخواهد که اعلام کنند حذف ارز ۴۲۰۰ تومان چه تاثیر و چه سود و زیانی برروی این شرکت‌ها دارد و چرا.

این کارشناس اقتصادی در خصوص وضعیت بازار بورس گفت: بورس دیگر به حالت سابق برنمی گردد. سال ۱۳۹۹ شاخص بورس از اول سال ۵۰۰ هزار واحد بود در مرداد ماه به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد بر متوسط قیمت سهام رسید و طی چهار ماه ۴ برابر شد. باید بگویم بازار بورس هیچوقت به حالت سابق برنمی گردد به این خاطر که مهم ترین عامل آن اتفاقی که سال ۹۹ افتاد غیر از تورم و مسائل دیگر که همچنان ادامه دارد، این بود که مسئولان به صورت مستقیم مردم را دعوت کردند و فراخوان دادند مثل این می ماند که ما الان بخواهیم از کشورمان دفاع کنیم یا به جایی حمله کنیم و فراخوان دهیم و بگوییم جمع شوید که می خواهیم به فلان جا حمله کنیم.

باغانی تصریح کرد: در سال ۹۹ از وزیر اقتصاد گرفته تا آقای روحانی که رئیس جمهور بود و همینطور آقای آقامحمدی که عضو مرجع تشخیص مصلحت نظام بود و چهره های دیگر حاکمیت آمدند و مردم را دعوت کردند تا در بورس وارد شوند که این دعوت خیلی هوشمندانه بود چون می خواستند در آن زمان مدیریت نقدینگی داشته باشند و نقدینگی در اختیار خودشان باشد که بخشی از نقدینگی از بین رفت یا به تعبیر واضح تر بخشی از ثروت از بین رفت. اگر شما در آن زمان فکر می کردید که ۱ میلیارد تومان پول دارید در کمتر از ۱ سال به ۵۰۰ میلیون تومان تبدیل شد یعنی نصف شد.

او با اشاره به آینده بازار بورس خاطرنشان کرد: اگر ما فروپاشی اقتصادی نداشته باشیم و اقتصادی که بر اساس تحریم و اقتصاد مقاومتی ساخته شده بتواند با همین دست فرمان حرکت کند،همچنین تولید داخلی تقویت شده و شرکت هایی که در بورس فعالیت می کنند که اکثرا تولید کننده هستند و یا محصولاتشان در داخل استفاده می شود این محصولات را صادر می کنند. اگر بخواهید به لحاظ تورمی ارزیابی کنید بورس می تواند دارایی شما را در برابر تورم حفظ کند. اگر شما در بورس سرمایه گذاری کنید می توانید در سال جاری مقداری از تورم جلوتر باشید.

باغانی در پایان بیان کرد: اقتصاد ما اقتصاد تورمی است و از یک جا به بعد بورس دیگر رشد نمی کند بخاطر اینکه می گویند بورس آینده را می خرد و زمانی که آینده ای وجود نداشته باشد بورس می خواهد چه چیزی را بخرد؟ شما می خواهید سهام شرکتی را بخرید و می گویید این در ۶ ماه آینده انقدر سود می دهد اما وقتی آینده ای وجود ندارد یا به تعبیر واضح تر آینده ای قابل پیش بینی نیست شما نمی توانید بگوید متغیرهای اثرگذار بر بورس نرخ دلار است، نرخ تورم است، نهاده های تولید است، قیمت گاز، برق و آب است . وقتی با یک دولتی مواجه هستیم که دائما در فضای کسب و کار دخالت می کند و از آنطرف با متغیرهای مختلف و متفاوتی در فضای کسب و کار مواجه هستیم نمی توانیم اظهارنظر دقیقی داشته باشیم که برای بورس چه اتفاقی می افتد ولی با توجه به شواهد و قرائنی که وجود دارد و افتی که بازار سرمایه در سال گذشته داشت و عملا رشدی نکرد و اینگونه مدعی شد که بورس از سایر بازارهای سرمایه گذاری جا مانده است و این عقب ماندگی را باید جبران کند که این رشد بورس لزوما خوشحال کننده نیست چون دارد بر اساس تورم رشد می کند نه بر اساس رشد بخش واقعی اقتصاد! 

منبع خبر: شفقنا

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24