Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شماری از سهامداران بانک دی امروز در مقابل بانک مرکزی در خصوص عدم توزیع سود فروش سرمایه گذاری های این بانک دست به اعتراض زدند...

اعتراض سهامداران بانک دی به چیست؟

بورس24 : یک سهامدار «ودی» با انتقاد از سیاست های بانک مرکزی و سازمان بورس در قبال توقف بانک دی، از متولیان این بانک درخواست کرد نسبت به افشای دارایی های پنهان این بانک اقدام کنند.

عباسعلی حقانی نسب در گفت و گو با برنامه "چبورس" پیرامون توقف طولانی مدت نماد بانک دی گفت: شرکت در مجامع بانکی ضروری است و به اعتقاد بنده ام الفساد اقتصاد ایران ، رویه غلط بانک ها در بانکداری اسلامی است. مفهوم بانکداری اسلامی به خودی خود مشکلی ندارد ولی به شیوه اشتباهی اجرا می شود.

مدیر عامل سبدگردان هدف در خصوص دلایل توقف طولانی مدت این نماد افزود: اصل قضیه به سال 1399 بر میگردد . زمانی که وضعیت بورس خیلی خوب بود و  بسیاری از شرکت ها و بانک ها از فروش دارایی ها و سهام تحت مدیریتشان طفره می رفتند و باعث رشد چشمگیر بورس شدند. این رفتار بانک ها در حالتی بود که دستور خروج بانک ها از بنگاه داری با فروش سهام های تحت مدیریتشان  صادر شده بود.

وی اضافه کرد: در این سال تنها بانکی که شروع به فروش دارایی ها خود کرد ، بانک دی بود که حتی نزدیک به 10 تا 15 درصد از سهم نیروگاه دماوند هم فروخت و خروج از بنگاه داری را شروع کرد.

حقانی نسب ادامه داد: بانک دی از محل فروش دارایی ها در سال 1399، نزدیک به 5.5 همت سود شناسایی کرد. در پایان سال 1399، این بانک پس ازتهیه صورت های مالی ، جهت برگزاری مجمع اقدام به اخذ مجوز از بانک مرکزی کرد. در سنوات گذشته بانک دی زیان انباشته داشت واز محل این سود ، توانست بخشی از زیان انباشته را پوشش دهد و شرایط کفایت سرمایه بانک بهبود یافت. ( انتقال سود ناشی از فروش دارایی ها به حقوق صاحبان سهام.)

وی با اشاره به این که صورت های مالی بانک دی به همراه نظر حسابرس در شهریور ماه 1400 به بانک مرکزی ارسال شد، ادامه داد: بحث اصلی بانک مرکزی این است که سود ناشی از فروش سرمایه گذاری های بلندمدت بانک دی ( 5.2 همت ) جز درآمد های عملیاتی است و باید بین سپرده گذاران توزیع شود. در حالی که در صورت های مالی  این سود جز درآمد های غیر عملیاتی در نظر گرفته شده است و جهت توزیع بین سهامداران به حقوق صاحبان سهام منتقل شده است.

حقانی نسبت تاکید کرد: سوال اصلی از بانک مرکزی این است که بر اساس قانون بانکداری اسلامی ، اگر بانک سود نکند نباید به سپرده گذار سود دهد. چرا زمانی که بانک دی زیان انباشته داشت و سال به سال زیان بیشتر می شد ، قریب به 10 همت سود بین سپرده گذاران توزیع می شد؟

وی در پاسخ به این پرسش که آیا زمان 8 ماهه برای حل مشکل کافی نیست ؟  چرا رییس بانک مرکزی با وجود سابقه بورسی  به این مشکل رسیدگی نمی کنند ؟ گفت: بانک دی پیگیری های زیادی انجام داده است. مردمی ترین بانک ، بانک دی است ( 95% سهام مردمی است.) اقای صالح آبادی را می شناسم و از نطرات ایشان آگاهم که در گذشته معتقد بودند که این سود متعلق به سهامداران است.

وی با اشاره به این که دوراهی بانک مرکزی در خصوص سود عملیاتی و غیر عملیاتی مسبب ایجاد فساد در اقتصاد است، اضافه کرد: حاصل این سهل انگاری بانک مرکزی چیزی جز بسته ماندن نماد بانک دی و تنبیه سهامدارن خرد نیست.

مدیر عامل سبدگردان هدف در پایان نیز به دارایی های بانک دی اشاره شد و گفت: این دارایی ها شامل کوهستان پارک مشهد ، بزرگترین نیروگاه برق کشور ( نیروگاه دماوند ) ، برج شایان در فرمانیه ، ساختمان چشم در شریعتی و زمین مترو در هفت تیر است که متولیان این بانک باید نسبت به افشای این دارایی ها اقدام کنند.

شایان ذکر است برنامه "چبورس" هر سه‌شنبه عصر با اجرای مهدی حاجی‌وند از استودیوی بورس24 به صورت زنده پخش می‌شود و با استفاده از نظر کارشناسان به بررسی آخرین تحولات، رویدادها، گمانه‌زنی‌ها، تحلیل‌ها و تخمین‌ها از بازار سرمایه پرداخته و می‌کوشد به چیستی، چرایی و چگونگی رخدادهای اثرگذار بر این بازار پاسخ دهد.

گفتنی است ، شماری از سهامداران بانک دی امروز در مقابل بانک مرکزی در خصوص عدم توزیع سود فروش سرمایه گذاری های این بانک دست به اعتراض زدند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24