Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

مشکلات صبا امید غرب خاورمیانه کاملا حل شد سال 1401 برای فولاد  و زنجیره فولاد سال ریزشی نیست تعداد معادن روز به روز افزایش می یابد خبرهای خوب از معدن جانجا گفت و گو با مدیرعامل این شرکت را بخوانید

خبرهای جدید از پروژه های جذاب «تجلی»

بورس24 : شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات سرمایه گذاری­های بسیار با ارزشی در بخش معادن انجام داده که می تواند آینده چشمگیری را برای این شرکت رقم بزند.

مرتضی علی اکبری، مدیر عامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در خصوص ارزش دارایی های غیر بورسی این شرکت به خبرنگار بورس24 گفت: ارزش رقم غیر بورسی از بورسی خیلی بالاتر است، به خاطر اینکه درصد پیشرفت پروژه ها خوب بوده و قطعا در این مدتی که گذشته است ارزش خیلی بیشتری پیدا کرده اند اما مانند سهام نیست که بتوانم دقیقا بگویم، چرا که ارزش روز دارایی باید محاسبه شود که با افزایش قیمت ها و تورم از یک طرف و افزایش پیشرفت پروژه­ها از طرف دیگر، رقم خیلی بیشتر از آن چیزی است که در حساب ها ثبت شده است.

از وی پرسیدیم که شرکت در ماه های اخیر برنده انجام راهبری مجتمع زغالسنگ گلندرود استان مازندران شده است. این موضوع چه آثار سود و زیانی بر شرکت دارد؟ وی گفت: در مورد زغال سنگ گلندرود ما برنده این مناقصه‌ در گلندرود شده ایم و یکسال به ما مهلت دادند تا آنجا را تجهیز کنیم و در حال حاضر نیروهای خوبی جذب کردیم و مشغول هستند و اولین محموله زغال سنگ را هم استخراج کردند، با وجود پیمانکارفعال فعلی، نیاز به پیمانکاران بیشتری داریم که بتوانیم در پیشروی معدن و استخراج سرعت بدهیم که قطعا سودآور خواهد بود. از طرفی با توجه‌ به قیمت های زغال در دنیا به خصوص بعد از جنگ اوکراین و روسیه قیمت ها خیلی بالا رفته و خیلی به صرفه شده است.

چه خبر از معدن جانجا؟

او در خصوص آثار سود و زیانی عملیات اکتشاف تکمیلی، آماده سازی و بهره برداری از معدن مس طلای جانجا واقع در استان سیستان و بلوچستان و این که تجلی در این کنسرسیوم چند درصد مشارکت دارد، تصریح کرد: در مورد معدن جانجا، قرارداد  ابلاغ و زمین آن را تحویل دادند و برنامه ریزی جهت کارهای اکتشافی تکمیلی انجام‌ و قراردادها منعقد خواهد شد، قرارداد ناظر و مشاور توسط معاون معدنی توسعه معادن و فلزات به همراه سایر سهامداران انجام می شود. شرکت شکل گرفته است و درصد مالکیت مشخص شده است. این  کنسرسیوم  برای تجلی هم فرصت خوبی است و حتما بهره لازم را به نفع سهامداران خواهد برد.

وی اضافه کرد: جانجا  یکی از بهترین معادن مس است و خوشبختانه ما هم در آنجا مشارکت داریم و بسیار فعال هستیم. در نظر داریم در همان نزدیکی معادن دیگری هم خریداری کنیم و یا از ایمیدرو خط تولید بگیریم  و در حال مذاکره و صحبت هستیم  تا بتوانیم به نفع مشارکتمان به بهره برداری برسانیم.

موضوع دیگری که خبرنگار بورس24 مطرح کرد این بود که تجلی در ماه قبل 51 درصد از سهام شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران را خریداری کرده و از مدیر عامل تجلی خواست تا در خصوص حوزه فعالیت، سود و زیان و برنامه های تجلی برای راهبری این شرکت توضیحاتی ارائه دهد. او اظهار داشت: شرکت تجلی ۵۱ درصد سهام بازرگانی  را خریداری کرده است. با توحه به تغییرات مدیریتی که انجام شده،  حتما سود خوبی در سال ۱۴۰۱ به ارمغان خواهد آورد، ما از این شرکت پشتیبانی لازم و کافی را انجام‌ دادیم. این شرکت  در حال حاضر در ارتباط با مواد معدنی در زنجیره فولاد هم بسیار فعال است و حتما می توانیم از این شرکت به عنوان یک شرکت خوب در آینده که نقش موثری هم در زنجیره فولاد داشته باشد استفاده کنیم.

مشکلات صبا امید غرب خاورمیانه کاملا حل شد

او درباره این که پروژه صبا امید غرب خاورمیانه در حال حاضر چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته و چه زمانی به بهره برداری می رسد، گفت: صبا امید غرب هم مشکلاتی داشته که کاملا حل شده است. به دلیل سرمای زمستان کمی پیشرفت فیزیکی پروژه با کندی همراه بود اما ان شاءالله در سال ۱۴۰۱  این عقب افتادگی  جبران‌ می‌شود.

به گفته وی،  پروژه دومی هم برای شرکت صبا امید غرب تعریف شده است که یک میلیون تن گندله به آن اضافه می‌کند و جمعا دو میلیون تن گندله را  تولید خواهد کرد و در حال حاضر مطالعات فنی این طرح توسعه­ای در حال انجام می­باشد.

مدیر عامل تجلی در ادامه راجع به این که پروژه تولید آهن اسفنجی و همچنین کلاف سازی و فولاد سازی در شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه در حال حاضر چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته و چه زمانی به بهره برداری می رسد، بیان داشت: پروژه آهن اسفنجی و کلاف سازی خوب پیش می رود، فقط در مورد پیمانکاری آهن اسفنجی مذاکراتی انجام شده که ان شاءالله سرعت انجام کار بیشتر شود. این پروژه یکی از سرمایه‌گذاری های خوب ما در فولاد سرآمد ابرکوه است.

به گفته وی، پروژه با همه فراز و نشیب هایی که داشت به خوبی پیش می رود. امیدواریم بتوانیم طبق برنامه زمان بندی که برای پروژه تعریف شده، از جمله پروژه فولاد سرآمد ابرکوه، کارها را پیش ببریم.

وی افزود: در مورد فولاد شرق خراسان هم که تغلیظ سنگ آهن است، با توجه به کمبود کنسانتره در کشور، این پروژه دو و نیم میلیون تن کنسانتره را تأمین می­کند و قابل افزایش تا پنج میلیون تن می­باشد و از درصد پیشرفت فیزیکی خوبی برخوردار است. این پروژه هم یکی از پروژه های خوبی است که به بهره برداری برسد، سودآوری خوبی برای سهامداران خواهد داشت. امیدواریم طبق برنامه ای که پیش بینی کرده بودیم پیشرفت فیزیکی پروژه به اتمام برسد. البته اگر مشکل مدیریتی آن توسط سهامدار عمده تعیین تکلیف شود، حتما می تواند سرعت بیشتری هم بگیرد.

او در پاسخ به این پرسش که اخذ گواهی کشف از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی برای اکتشاف معادن مس در شهرستان تربت حیدریه در حال حاضر در چه مرحله ای است، گفت: در مورد معادن تربت حیدریه، اکتشاف تکمیلی ادامه دارد و تقریبا به پایان رسیده و در انتهای کار است و در این محدوده که از مس و طلا برخوردار است محدوده های خیلی مناسبی را توانستیم شناسایی کنیم و دنبال معادن دیگر در آن منطقه هستیم که اگر به توافق برسیم می توانیم از فرصت های سرمایه‌گذاری بیشتری در آن منطقه استفاده کنیم.

تعداد معادن روز به روز افزایش می یابد

در ادامه از علی اکبری خواستیم تا درباره دیگر پروژه های توسعه ای شرکت توضیحاتی را ارائه کند. وی گفت: یکی از سرمایه گذاری های ما در آن منطقه که دو معدن آن متعلق به شرکت تجلی است و به صورت صد در صد موقعیت مناسبی را برای سودآوری سهامداران در آینده فراهم می کند که از طلا و مس می توانیم حداکثر استفاده و سودآوری را داشته باشیم. در مورد سایر پروژه ها و مشارکت ها در مورد سیلیس، منیزیت، مس و طلا به زودی جزئیات آن را اعلام می کنیم و فرصت­های خوب و مناسبی برای شرکت ایجاد کردیم که در آینده اطلاعات بیشتری را در اختیار سهامداران قرارخواهیم داد اما اصولا سرمایه‌گذاریها و مشارکتی که کردیم بسیار خوب است و می تواند آینده تجلی را به نحو احسن تامین کند و سود مناسبی را برای سهامداران باشد. ما قصد داریم روز به روز تعداد معادن را افزایش دهیم و بتوانیم به حدی برسیم که کارخانه را ایجاد کنیم که به زودی این اتفاق خواهد افتاد.

در ادامه این گفت و گو از او پرسیدیم که آیا تجلی برنامه ای برای ورود به پروژه ها و یا خرید سرمایه گذاری های جدید دارد؟ وی اذعان کرد: در خصوص خرید معادن و اجرای پروژه، ضمن بهره برداری از پروژه ها و پیشرفت فیزیکی شان همواره دنبال معادن متعدد و در حال مشارکت هستیم که حتی می توانند معادن منحصر به فرد در کشور باشند.

او درباره این که احیای احتمالی برجام چه تاثیری بر پروژه ها و شرکت های زیرمجموعه تجلی دارد، گفت: احیای برجام مزایای خوبی برای شرکت های تولید کننده و آنهایی که طرح های توسعه و پروژه دارند خواهد داشت. با احیای برجام، شرکت ها قطعا با قیمت های مناسب تری می توانند ماشین آلات، مواد اولیه یا قطعاتشان را تهیه کنند که قیمت تمام شده آنها را کاهش می دهد و بعد از آن تامین منابع مالی است که با کشورهای دیگر راحت تر انجام می‌شود و حتما می تواند سرعت خیلی بیشتری بابت پروژه ها و راه اندازی این نوع کارخانجات داشته باشد.

سال 1401 برای فولاد  و زنجیره فولاد سال ریزشی نیست

در پایان چشم انداز مدیر عامل تجلی را در خصوص قیمت جهانی کامودیتی ها و تاثیر افزایش قیمت فلزات جهانی بر ارزش روز پروژه های شرکت تجلی جویا شدیم. او در پاسخ ابراز داشت:  چشم انداز جهانی کامودیتی ها را چگونه ارزیابی می کنید؟ چشم انداز جهانی کامودیتی ها  با همین شرایط در ۱۴۰۱ باقی می ماند و اصولا فراز و نشیب هایی که صنعت فولاد، مواد اولیه و گردش زنجیره شان دارند، امسال سال  صعودی نیست اما  به دلیل جنگ   روسیه و اوکراین ، حداقل سال ۱۴۰۱ سال ریزشی برای  فولاد و زنجیره فولاد، نخواهد بود و می‌ توانیم بگوییم قیمت ها باثبات هستند و این موضوع سرمایه‌گذاری در این صنعت را  توجیه می کند و سرمایه‌گذاران قطعا بلند مدت فکر می کنند. افزایش قیمت های جهانی می تواند اثرات مثبتی در فرآورده های تولیدی و درآمد خواهد داشت. البته از طرفی ممکن است افزایش قیمت ها باعث افزایش نسبی قیمت خرید ماشین آلات و ... شود که البته افزایش قیمت فرآورده ها بر این شرکت ها تأثیر بیشتری دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24