Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل سیمان آبیک: حداقل برای ۲ ماه تولید کلینکر‌ را دپو کرده‌ایم که اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد تا ۲ ماه با همان حداقل برقی که تخصیص خواهند داد روند تحویل سیمان در داخل کشور دچار وقفه نشود.

جزئیاتی از تولید و فروش در بزرگ ترین کارخانه سیمان کشور که سهامش امروز عرضه اولیه می شود

بورس24 : سیمان آبیک معارفه شد.

حمید فرمانی مدیرعامل سیمان آبیک به عنوان بزرگترین سیمانی کشور و منطقه در آستانه عرضه اولیه نماد این شرکت در بازار سرمایه در گفت و گو با بورس24 از استراتژی ها برنامه های شرکت رونمایی کرد.

به طور کلی پروسه عرضه اولیه سیمان آبیک به چه صورت بوده است، سیمان آبیک را معرفی کنید و چقدر از سهم بازار را دارد؟

سیمان آبیک به عنوان یک سیمان شناخته شده مخاطبین اقتصادی بازار با آن آشنا هستند، بزرگترین شرکت سیمانی کشور و منطقه است، حدود ۵ میلیون تن ظرفیت تولید کلینکر در سال و ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن کلینکر در روز دارد. این شرکت از سال ۱۳۵۲ به بهره‌برداری رسیده است، البته در ظرفیت ۳ هزار و ۵۰۰ تن روزانه و در طرح توسعه به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن کره‌ای افزایش پیدا کرده است، در حال حاضر ظرفیت تولید سیمان این شرکت ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن سالیانه است و این ۵ میلیون تن مربوط به تولید کلینکر است که انشاالله با نصب آسیابی که خریداری شده است و بعد از گشایشی که در بحث برجام اتفاق بیفتد بتوانیم، نصب کنیم که ظرفیت تولید سیمان هم به ۵ میلیون تن سالیانه خواهد رسید. شرکت حدود ۲۰ درصد پرتفوی هلدینگ فارس خوزستان و حدود ۶ درصد از کل قدر و سهم از تولید کشور را تشکیل می‌دهد.

آیا مزیت و برتری سیمان آبیک به این است که از همه سیمانی‌ها بزرگ‌‌تر است یا مزایای دیگری هم دارد؟

بحث بزرگترین سیمان آبیک شاید یک مشخصه باشد، ولی برتری آن در رابطه با چند شاخصه است، اول اینکه در حال حاضر لوکیشین این شرکت طوری انتخاب شده است که اولا دسترسی به بزرگترین بازارهای مصرف سیمان کشور مانند استان تهران و البرز دارد که بزرگترین بازارهای مصرف سیمان کشور هستند و در شعاع اقتصادی حمل آن در دو بازار و همچنین استان‌های قزوین و گیلان هستیم. لذا بحث مکانی که برای تاسیس شرکت انتخاب شده است، کاملا یک مزیت رقابتی برای آن است، به‌اضافه اینکه یک ناوگان حمل خیلی گسترده اختصاصی برای خود دارد که فکر نمی‌کنم شرکت دیگری در کشور چنین مشخصه‌ای داشته باشد و حدود ۱۵۰۰ کامیون و تریلی که مخصوص حمل سیمان هستند چه کیسه‌ای و چه فله‌ای به صورت اختصاصی برای صنعت سیمان در این ۵۰ سال توسعه پیدا کرده است و کاری جز حمل سیمان آبیک ندارند و این مانور زیادی را به ما می‌دهد که بتوانیم در پیک مصرف سیمان تا حدود ۷ تا ۱۴ الی ۱۵ هزار تن در روز توزیع کنیم. بحث بعدی هم کیفیت ما است که در سیمان تیپ‌۲ یکی از با کیفیت‌ترین بنابر مستندات و ارزیابی‌های انجام شده است. سیمان تیپ‌۲  فله و  کیسه‌ای جزء بهترین‌های کیفی سیمان است.

باتوجه به اینکه شما به عنوان بزرگترین سیمانی کشور هستید، دولت هم برای ساخت ۴۰ میلیون واحد مسکونی برنامه‌هایی دارد، فکر می‌کنید که چقدر سیمان آبیک به این پروژه کمک کند و این پروژه چه تاثیراتی بر افزایش تقاضای سیمان می‌گذارد؟

باتوجه به اطلاعاتی که ما از مراکزی که در نظر گرفته شده برای ساخت پروژه‌های مسکونی در قالب ۴۰ میلیون مسکن داریم، این پروژه‌ها اکثرا در شعاع حمل اقتصادی ما هستند و بهترین گزینه‌ای که برای تامین سیمان مورد نیاز این پروژه‌ها بخواهد در نظر گرفته شود شرکت سیمان ما است و بازدیدهایی هم در همین راستا صورت گرفته است و در حال مذاکرات هستیم، انشاالله که بتوانیم در راستای کمک به دولت و تامین بخشی از این سیمان مورد نیاز برای پروژه به صورت یک واحد موثر اقدام عملیاتی کنیم. این پروژه مصرف خوبی را انشاالله ایجاد خواهد کرد، علاوه‌بر مصارفی که تاکنون داشته‌ایم و بازار داخل را رونق می‌بخشد و هرچقدر که شرکت‌ها در ظرفیت بتوانند تولید کنند حتما هزینه‌های سربار‌شان صف‌شکن می‌شود و بهای تمام شده‌شان حتما کاهش پیدا خواهد کرد و از این حیث فکر می‌کنم روی صورت‌های مالی‌شان هم موثر خواهد بود و به طبع آن سودآوری خوبی را هم خواهیم داشت.

فروش صادراتی یا داخلی‌تان را به چه صورت انجام می‌دهید، احتمالا بخشی از آن در بورس کالا است و بخشی در صادرات است درصدهای این‌ها را توضیح دهید؟

از خرداد سال گذشته شرکت سیمان آبیک به عنوان شرکت پیشرو در موضوع فروش کالاهای خود در بورس کالا اقدام کرد و تا اواخر شهریور که الزام شد همه شرکت‌های سیمانی در بورس کالا حضور پیدا کنند، فقط شرکت سیمانی آبیک بود که تمام محصولات خودش را در بورس کالا می‌فروخت، الان هم شرکت سیمان آبیک و هم کل صنعت سیمان ملزم هستند که در بورس کالا محصولات خود را بفروشند و به صورت شفاف در قالب یک رقابتی که کشف قیمت می‌شود و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت هستند که البته تجربه ۱ ساله‌ای است که امکان دارد این روش نقاط ضعفی هم داشته باشد که رایزنی با مراجع ذی‌صلاح و بورس داشته‌ایم که به نقطه بهینه‌ای برسد و عرضه در بورس کالا به عنوان یک روش منصفانه و مفید برای تولید‌کننده باشد و هرچه زودتر به آن جایگاه شایسته خود برسد. در موضوع صادرات هم انجمن به دنبال فروش محصولات صادراتی است که کانال لینگ صادراتی است که هنوز عملیاتی نشده است و فعلا با مذاکرات و رایزنی با مشتریان صادراتی محصولات به فروش می‌رسد.

درحال حاضر شرکت سیمان آبیک باتوجه به نیازی که مصرف داخلی به سیمان این شرکت دارد فعلا فقط فروش داخلی را در دستور کار دارد و اگر بتواند که یک مقدار از فشار تامین داخلی کمتر شود که بتوانیم به مشتریان صادراتی هم پاسخگو باشیم.

برای اطلاع بیشتر از بهترین شرکت مشاوره سرمایه گذاری بورس در ایران روی لینک کلیک کنید.↪️

شما سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های قبل چه مقدار کاهش صادرات داشته‌اید‌؟

 ما از تیر سال گذشته صادرات را متوقف کرده‌ایم.

دلیل اینکه این کاهش صادراتی در صورت‌های مالی است به خاطر این است که شما صادرات را متوقف کرده‌اید، دلیل توقف این است که نیاز داخل زیاد است یا دلیل دیگری دارد؟

بعد از توقف غیر منتظره برق و گاز در سال گذشته در ۲ فصل گرم و سرد که تقریبا می‌شود گفت که ۴ ماه از تولید این شرکت را با اختلال مواجه کرد و البته فقط مربوط به شرکت ما نبود و کل صنعت دچار این قضیه شده بودند، یک مقدار بازار به هم ریخت. قیمت‌های داخل به صورت خیلی غیر منطقی افزایش پیدا کرد و این فشار باعث شد که به صلاح‌دید دستگاه حاکمیتی و هم انجمن سیمانی و هلدینگ‌ها تامین سیمان مورد نظر بخش داخل در اولویت قرار بگیرد. لذا صادرات را ما بر این اساس متوقف کردیم و بیشتر با همه مواد و مصالحی که داشتیم برای تولید سیمان برای داخل کشور تمرکز کردیم تا امروز هم این رویه ادامه دارد انشاالله اگر بازار داخل  به اندازه کافی تامین مشود، مازاد محصول خودمان را برای صادرات حتما تخصیص می‌دهیم.

دو راه برای افزایش سودآوری وجود دارد، یک افزایش نرخ است و یک افزایش تولید است، شما تولید‌تان به دلیل مشکلات انرژی در تابستان برق مجبور به توقف تولید هستید در مورد این توضیح دهید، برای اینکه شما بخواهید سودآوری‌تان را به آن پیش‌بینی که در نظر دارید برسانید، آیا تمرکز‌تان روی این است که افزایش نرخ بگیرید یا تولیدتان را بهینه‌تر کنید، چون به هرحال شما با کاهش تولید هم همراه هستید؟

ما به همین دلیل ،  حداقل برای ۲ ماه تولید کلینکر‌ را دپو کرده‌ایم که اگر به هر دلیلی این اتفاق افتاد تا ۲ ماه با همان حداقل برقی که تخصیص خواهند داد روند تحویل سیمان در داخل کشور دچار وقفه نشود، هرچند کوره‌های کارخانه  خاموش باشند و تولید کلینکر کاملا متوقف باشد و برای سودآوری سهامدار هم روی افزایش تولید و مدیریت هزینه های‌مان تمرکز کرده‌ایم و انشاالله بتوانیم از طریق هم‌افزایی که از طریق شرکت‌های  زیر گروه‌ که در مجموعه هلدینگ سیمان انجام می‌دهیم روی بحث افزایش سودآوری نسبت به سال گذشته کارهای جدی و موثری را انجام دهیم.

برای مشاهده علت افت شاخص بورس ایران روی لینک کلیک کنید.↪️

در مورد روند سودآوری‌تان در ۳ سال اخیر توضیح دهید و ۱۴۰۱ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شرکت بعد از چند سال صورت‌های مالی نه چندان قابل قبول، از ۳ سال پیش وارد روند مثبت و سودآور شده است به طوری که در سال مالی منتهی به ۹۸، ۱۹۶ میلیارد تومان سود داشته است، در سال مالی منتهی به ۱۳۹۹ معادل  ۲۸۱ میلیارد تومان و در سال مالی منتهی به۱۴۰۰ هم   ۴۶۹ میلیارد تومان سود ساختیم  که انشاالله در ۱۰ یا ۱۵ روز آینده مجمع آن هم برگزار می‌شود و پیش‌بینی این است که انشاالله در سال آینده از مرز ۶۵۰ عبور کنیم و در بازه ۷۵۰ میلیارد تومان برای سهامداران محقق کنیم.

طبق سیاست شستا هم ۹۰ درصد تقسیم سود را دارید؟

بله فعلا سیاست‌های شستا در این بوده است، ۹۰ درصد سود را تقسیم می‌کردند امسال هم همین است، مگر اینکه اتفاق دیگری در سال‌های آینده بیفتد.

بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، در مورد سیمان آبیک این اتفاق چقدر جدی است و  برآوردی از ارزش روز زمین‌ها و املاک‌‌تان دارید؟

گزارش کارشناسی رسمی دادگستری در مورد دارایی‌ ما از جمله زمین و ساختمان کاملا در کدال  در قالب بحث گزارش ارزش‌گذاری منتشر شده و در آنجا قابل دسترسی است. ولی واقعیت این است که موضوع افزایش سرمایه در گروه شستا دارای یک آیین‌نامه و سیاست‌گذاری مشخصی است که این سیاست‌ها از شستا تعیین و ابلاغ می‌شود و در زمان مقتضی  از کانال هلدینگ حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد.

برخی از تحلیلگران بازار معتقدند که قیمت گران عرضه است، نظر شما باتوجه به این حجم شرکت و مزیت‌هایی که دارد، این قیمت برای سهامداران مناسب است؟

این قیمت قیمت فاصله داری با قیمت کارشناسی است که با در نظر گرفتن واقعیت‌های بازار و اینکه سهامدار خرد الان وارد بازار سرمایه  برای خرید سهام شرکت سیمان آبیک می‌شود، بتواند جذابیت‌هایی داشته باشد و یک عرضه موفقی از حیث سهامدار خرد باشد، لذا این قیمت قیمت بسیار پایینی برای بازار سرمایه و سهامداران خرد است که فاصله زیادی هم با قیمت کارشناسی دارد و انشاالله سرمایه گذاران تجربه خیلی مثبتی در سرمایه‌گذاری در شرکت سیمانی آبیک خواهند داشت.

برای اطلاع از اخبار بازار بورس امروز روی لینک کلیک کنید ↪️

به ازای هر سهم چقدر سود می‌سازید؟

حدود ۱۵۶ تومان به ازای هر سهم سود خواهیم داشت، که سود قابل توجهی در حوزه سیمان است .

عرضه سهام به چه صورت است؟

 در این عرضه ۱۲ درصد سهام شرکت عرضه خواهد شد، ۳ درصد هم برای صندوق‌های سرمایه گذاری است و ادامه این عرضه منوط به سیاست‌های هلدینگ است که حتما اگر شرایط بازار مناسب باشد، این سیاست عرضه را پیاده خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24