Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

گفت و گوی بورس 24 با ابراهیم ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه

برای گارانتی پول خود در برابر تورم حداقل 6 ماه صبر کنید

بورس24 : سرعت روند کاهش قدرت خرید مردم و ارزش ریال در همین روزهای ابتدایی سال جاری باعث شده تا سرمایه های خرد و کلان به سمت بازاری حرکت کنند که امنیت و ثبات بیشتری داشته باشد.

در این شرایط همواره بورس از اولویت های سرمایه گذاری به شمار می رود اما در کنار این تصمیم اخباری نیز به گوش می رسد که تجربه سال 99 را تداعی می کند.

از این رو خبرنگار بورس24 با ابراهیم ابراهیمی کارشناس بازار سرمایه گفت و گویی به شرح ذیل انجام داد:

برخی از تکنیکالیست ها معتقد هستند که اثرگذاری تورم منجر به حرکت شاخص تا 4 میلیون واحد خواهد شد؛ آیا این پیش بینی را تایید کرده و رشد 3 برای شاخص بورس منطقی است؟

در این زمینه معتقد هستم؛ به لحاظ تکنیکالی باید تکنیکالیست ها به سوال شما پاسخ دهند. به لحاظ بنیادی می گویم تورم در فرودین ماه سال جاری، رقم  بالایی داشت و با توجه به اصلاح قیمتی بخشی از کالاهای اساسی، به نظر می رسد اثر تورم  در این بازار و صنعت نشان داده می شود به طوری که سایر صنایع را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. از منظر دیگر سود ریالی شرکت ها نیز متاثر شده و تغییر خواهند داشت.

البته صرف نظر از این که این  تورم می تواند به لحاظ قدرت خرید و یا برابری قیمت ها برای مملکت و یا اقتصاد خوب باشد یا خیر اما به لحاظ کاغذی، شرکت ها رشد خواهند کرد.

یعنی رشد شاخص را شاهد هستیم؟

وقتی سود ریالی رشد کند  بنابراین پتانسیلی وجود دارد که شرکت ها نیز دامنه قیمتی بالاتری را تجربه کند و این مهم بر شاخص اثر خواهد داشت . اما چه میزان بوده و به چه رقمی خواهد رسید به عوامل متعددی  بستگی داشته که پیش بینی آن سخت به شمار می رود. از سویی دیگر برنامه هایی در خصوص نرخ  ارز وجود دارد بازار با آن روبه رو خواهد بود.

با توجه به تورم فعلی ممکن است؛ ادامه حیات برای برخی از کسب و کارها  وجود نداشته باشد. با فرض تداوم شرایط موجود، بورس می تواند آینده را بخرد  و از سویی دیگر آیا رشد های بورس ادامه دار خواهد بود؟

این گونه نیست که ادامه کسب و کارها مقرون به صرفه نباشد ولی ممکن است حاشیه سود به لحاظ درصدی، کاهش یابد ولی به لحاظ ریالی در حداقل سود خود باقی می مانند. از سویی دیگر  به نظر می رسد صنایع کوچک به جهت تامین سرمایه مشکلاتی را متحمل  شوند. بنابراین وظیفه سیستم بانکی یا بخش سیستم بدهی بازار سرمایه به منظور حمایت از بنگاه های اقتصادی بیشتر خواهد شد.

بورس در این شرایط  می تواند دارایی مردم را مقابل تورم حمایت کند؟

بازار سرمایه این کار را نمی تواند انجام دهد ولی حداقل بخشی از کاهش ارزش پول و یا ارزش دارایی که بر اثر تورم است را حفظ می کند. از آنجایی که بورس متشکل از شرکت هایی است که کالاهایشان را در بخش اقتصادی می فروشند؛ بنابراین زمانی که تورم رخ دهد؛ انتظار سودآوری این شرکت ها، قیمت سهام و دارایی افراد را خواهیم داشت ولی به طور لزوم ممکن است این اتفاق رخ ندهد . به عنوان مثال در بخش مسکن تمامی آن تورمی که دیده می شود  می تواند در بازار سرمایه جبران شود.

عموم مردم با سرمایه خرد چگونه می توانند به بورس وارد شوند که مانند سال 99 ضرر تجربه نکنند؟

بورس، بازاری ریسکی به شمار می رود و کسانی که وارد می شوند ابتدا باید با این موضوع اولیه کنار بیایند و بعد در این بازار قدم گذارند زیرا امکان از دست دادن دارایی وجود دارد البته نه به طور کامل. اما هرچه نگاه بلندمدت باشد ضرر کمتر است.

پیشنهادی در این خصوص دارید؟

 تجربه سال گذشته نشان می دهد که هم اکنون بازه معقولی ایجاد شده است اما مهمترین نکته در نحوه معاملات این است که چگونه به معاملات وارد و خارج شوند. از این رو...

*باید نگاهشان بلند مدت باشد و صرفا به نوسان توجه نکنند. زمانی که به سرمایه گذاری ورود می کنند یک افق سرمایه گذاری حداقل 6 ماهه تا یک ساله را مد نظر قرار دهند زیرا در این بازه زمانی ،شرکت ها آثار ناشی از تورم را انعکاس می دهند و بازار توان تحلیل دارد.

* اگر سهامدار خرد قدرت کافی برای تحلیل اتفاقات اقتصادی، سیاسی و... ندارد؛ می تواند از خدمات متخصصان استفاده کند به طوری که صندوق ها استفاده کرده و یا دارایی را به مشاوران و یا سبد گردان ها واگذار کند. همچنین اگر مقدار خرد است پیشنهاد می شود در صندوق ها سرمایه گذاری داشته و اگر دارایی قابل توجه بود از خدمات متخصصان در سبد گردان ها و... استفاده شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24