Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : روز سه شنبه(10 خرداد)، دربرنامه زنده «چبورس» محمد کبیری اصفهانی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق دماوند حاضر شد و قطعی برق بر صنایع بورسی بررسی و راهکارهای پیشنهادی نیز از سوی وی ارائه شد. به همین منظور وی در ابتدا شرایطی از صنعت برق را تشریح کرد و از گران شدن قیمت آن خبر داد.

برق هم گران می شود!

بورس24 :  روز سه شنبه(10 خرداد)،  دربرنامه زنده «چبورس» محمد کبیری اصفهانی مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق دماوند حاضر شد و قطعی برق بر صنایع بورسی بررسی و راهکارهای پیشنهادی نیز از سوی وی ارائه شد.

به همین منظور وی در ابتدا شرایطی از صنعت برق را تشریح کرد و از گران شدن قیمت آن خبر داد.

کبیری با تاکید بر روند سریالی افزایش نرخ برق و تحمیل شدن هزینه آن بر بخش تولید اظهار داشت: ادامه این روند، نتیجه ای جز آسیب همه جانبه بر ابعاد گوناگون اقتصاد کشور ندارد.

وی افزود:در کشور نیاز به تولید برق داریم و دولت خود را حاکم بر این موضوع می داند و مانع حضور بخش خصوصی شده است.با سیاست هایی که دستگاه های اجرایی دارند سرمایه گذار به این بخش رغبتی ندارد و عقب ماندگی ما در این صنعت همچنان بیشتر و بیشتر می شود زیرا اگر دولت می تانست این مهم را مهار و مدیریت کند تا به اکنون می توانست بنابراین باید در ادامه این روند؛ تغییر سیاست دهد.

کبیری شرایط و ظرفیت موجود در کشور به جهت تولید برق را مثبت ارزیابی کرد و گفت: بخش خصوصی می تواند این بخش را به مازاد تولید برساند به طوری که می توان به کشورهای همسایه صادرات داشته باشیم.

ملاحظات امنیتی

وی تامین برق را به عنوان یک ملاحظه امنیتی دانست و افزود: این موضوع یک ابزار برای جوامع، دستگاه های نظارتی و نظامی به شمار می رود  باید در مساله تامین برق اطمینان و امنیت داشته باشیم.

کبیری زیرساخت توسعه صنعت و ساختار اقتصادی را وابسته به برق عنوان کرد و گفت: هر کشوری که در این مساله توانایی بیشتری داشته باشد می تواند در مباحث اقتصادی حرف اول را زند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق دماوند حاشیه نشینی بخش خصوصی در تولید برق کشور را مطلوب ارزیابی نکرد و ادامه داد: دولت در این موضوع بسیار سلیقه ای عمل می کند و قوانین نیز به شکلی تنظیم شده تا سرمایه این بخش از صنعت برق دور بماند.

وی تاکید کرد: اگر بخش خصوصی در این زمینه وارد نشود باید به سوی انرژی های تجدید پذیر برود که فکر نمی کنم در این بخش هم بتواند حدود 5 مگاوات برق را استخراج کند.

رفتار یک سویه دولت

کبیری با اشاره افزایش نرخ هرساله برق و آسیب آن به صنایع تولیدی گفت: هیات تنظیم بازار در این حوزه بسیار یک سویه رفتار می کند و منجر به شکایت بخش خصوصی شده به طوری که شکایتی نیز از این بخش به هیات عالی ارائه و رای نیز به نفع بخش خصوصی صارد شده است.

وی این رفتار و قوانین را مقدمه دلخوری و عدم ضور بخش خصوصی در صنعت دانست و گفت: متاسفانه اعضای هیات تنظیم بازار توسط وزارت خانه صمت و دولت منصوب می شوند و بخش خصوصی در این زمینه استقلالی ندارد و قوانین و قیمت ها بر اساس اشخاص دولتی تنظیم و اعلام می شود.

نبود زیرساخت

کبیری ادامه داد: از سویی دیگر زیرساخت ها نیز برای حضور این بخش فراهم نیست و همین نکته منجر به سرخوردگی بخش خصوصی شده است.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق دماوند  تعامل دولت با بخش خصوصی به جهت سرمایه گذاری در صنعت برق را الزامی برشمرد و افزود: کار دولت مدیریت و نظارت است ولی از مرحله  تولید، توزیع و مصرف حضور اجرایی دارد. کشور در این سه بخش افزایش هزینه داشته و نمی توند خود را در این شرایط حفظ کند و به افزایش نرخ روی می آورد ویا به مصرف کننده خاموشی می دهد. از این روست که باید به احداث نیروگاه جدید اقدام کند.

پرداخت مطالبات بخش خصوصی

وی با اشاره به افزایش نرخ برق برای مشترکین خانگی گفت: این موضوع خوب است و می تواند درآمد نسبتا مطلوبی ایجاد کند اما به شرطی که وزارت خانه به سرمایه گذار بخش خصوصی در موعد مقرر، مطالبات را پرداخت کند.

کبیری با تاکید بر افزایش نرخ و سودآوری نیروگاه های برق گفت:افزایش قیمت برق در زمستان سال گذشته اعلام شد؛ اما هنوز اجرایی نشده و باید منتظر  اعلام نهایی هیات تنظیم بازار بود. از این روست که برای بهبود شرایط، همکاری بخش خصوصی و دولت در هیات تنظیم بازار الزامی است.

خروج از قالب دولتی

وی پیشنهاد داد: هیات تنظیم بازار باید از قالب دولتی خارج شود زیرا هم خود تولید کننده، فروشنده و خریدار است و این امر رغبتی برای حضور بخش خصوصی نمی گذارد. از سویی دیگر افزایش قیمت ها می تواند درآمد خوبی ایجاد کند به شرطی که هر قیمت از سوی جهات و بخش های مختلف بررسی و تعیین شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24