Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس 24 : کارشناس بازار سرمایه گفت: قطعی برق کارخانجات تولیدی، منجر به بورس هراسی عموم مردم شده به طوری که بر صنایع مرتبط با صنعت برق سرمایه گذاری نمی کنند...

برق هراسی در بورس به راه انداخته اند!

بورس24 : روز سه شنبه(10 خرداد)،  در برنامه زنده «چبورس» عباسعلی حقانی نسب مدیرعامل سبدگردان هدف، حاضر و قطعی برق بر صنایع بورسی بررسی و راهکارهای پیشنهادی نیز از سوی وی ارائه شد.

وی در این برنامه به قطعی های مکرر برق در تابستان و گاز در زمستان اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو در این موضوع صنایع تولید را هدف قرار داده تا در حوزه خانگی و تجاری خاموشی ایجاد نشود به طوری که این  اقدام بر خلاف روند تمام دنیا و کشورهای پیشرفته اقتصادی به شمار می رود.

حقانی نسب ادامه داد: از سویی دگر نرخ و بهای برق مصرفی صنایع نیز از بخش خانگی و تجاری نیز کمتر بوده و برخلاف سیاست های جراحی اقتصادی است.

برق چند ده نرخی

وی مشکلات آمده از کمبود برق و خاموشی ها را ناشی از سوءمدیریت در صنعت برق  دانست گفت:  این روند مجر شده تا اکنون با چند ده نرخی بودن برق روبه رو باشیم.

وی با ذکر مثالی افزود: اثرگذاری  این موضوع  2 سال پیش در صنایع فولادی نیز به خوبی دیده شد به طوری که قطعی پیاپی برق و گاز منجر به کاهش تولید و نزول نرخ رشد ناخالص کشور را رقم زد.

مدیرعامل سبدگردان هدف با ارائه پیشنهادی گفت: مدیریت جزیره ای در صنعت برق از بین برود. همچنین وزارت نیرو با وزارت نفت ادغام شود وزارتخانه  انرژی به وجود آید به طوری که این موضوع باعث می شود تا قیمت ها مانند پالایشگاه ها یکسان شود.

حقانی نسب سیاست های دولت در مدیریت تولید و توزیع برق را مطلوب ارزیابی نکرد و گفت: دولت به جای ایجاد سیاست های تشویقی برای حضور بخش خصوصی در این صنعت به سراغ بهانه هایی همچون مشکلات ناشی از استخراج رمزارز، میزان بارش و.... تاکید می کند؛ اما مشکلات ناشی از دستوری بودن قوانین در قیمت گذاری و سوء مدیریت در وزارت نیرو است.

 ایجاد بار روانی در بازار سرمایه

مدیرعامل سبدگردان هدف در ادامه با اشاره به اثرگذاری میزان برق مصرفی بر صنایع بورسی افزود: صنایعی همچون فلزی، فولادی، معدنی و... که میزان برق مصرفی بالایی دارند بیشترین آسیب را از لحاظ کیفی خواهند داشت؛ اما از نظر کیفی زمانی که قیمت افزایش پیدا می کند، سودآوری نیز بیشتر می شود اما بار روانی بالایی به همراه خواهد آورد.

وی در خصوص این بار روانی ایجاد شده گفت: متاسفانه افزایش قیمت ها منجر به بورس هراسی شده و صنایعی که ارزش بالایی دارند با حجم کمی معامله می شوند و جریان نقدی بورس را متاثر کرده است.

حقانی نسب پیشنهاد کرد: مردم و سرمایه گذران از این موضوع هراسی نداشته باشند به طوری که شرکت های مورد معامله در بازار سرمایه اکنون با قیمت 50 درصد کمتر از ارزش خود معامله می شوند.

دلالی دولت

وی با انتقاد ازعملکرد دولت در این صنعت گفت: متاسفانه دولت نقش واسطه و دلال را ایفا می کند. به عنوان مثال هر کیلووات بر ساعت، را 60 تومان می خرد و به مصرف کننده 1400 تومان می فروشد. دولت باید این حلقه ها را آزادسازی کند و یارانه را نیز به حلقه آخر پردازد.

مدیرعامل سبدگردان هدف این موضوع را درصنایع پالایشگاهی اجرایی شده عنوان کرد و افزود:نفت به قیمت بازار آزاد به پالایشگاه ها فروخته و فرآورده ها نیز با همان قیمت بازار آزاد خریداری می شود. این مهم در صنعت برق می تواند به ساماندهی بازار و حضور بخش خصوصی کمک کند.

وی ایجاد انگیزه در بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری را از اولویت ها در سیاست های دولت دانست و ادامه داد: مزیتی نسبی که در کوتاه مدت شاهد خواهیم شد این است که ایران می تواند را به هاب منطقه تبدیل شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24