Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس 24 : مدیر سهم تازه وارد «فغدیر» آخرین وضعین این شرکت بورسی را تشریح کرد. اسدالله فرشاد مدیر عامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار بورس ۲۴ در خصوص برنامه ها و استراتژی های این شرکت و در خصوص نحوه ارزشگذاری سهام شرکت توضیح داد و گفت: واقعیت این است که در ارزیابی یک شرکت با سبک‌های متفاوتی از ارزش دارایی‌ها و ارزش ذاتی و ارزش آتی یک شرکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که حائز اهمیت است.

با تازه وارد بورسی بیشتر آشنا شوید ؛ «فغدیر»

بورس24 : مدیر سهم تازه وارد «فغدیر» آخرین وضعین این شرکت بورسی را تشریح کرد.

اسدالله فرشاد مدیر عامل آهن و فولاد غدیر ایرانیان در گفت و گو با خبرنگار بورس24  گفت:  در خصوص برنامه ها و استراتژی های این شرکت و در خصوص نحوه ارزشگذاری سهام شرکت توضیح داد  : واقعیت این است که در ارزیابی یک شرکت با سبک‌های متفاوتی از ارزش دارایی‌ها و ارزش ذاتی و ارزش آتی یک شرکت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که حائز اهمیت است.

ارزشگذاری محافظه کارانه بود

وی افزود : به طور معمول شرکت‌ها دارایی‌های مشهودی دارند که شامل کارخانه، زمین ، ساختمان ، ماشین آلات و دارایی‌های در حال تکمیل هستند، شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان هم به دلیل برخورداری از سبد متنوعی از دارایی‌ها و مشارکت‌هایی که در پروژه‌های زنجیره آهن و فولاد دارد و به دلیل برخورداری از اهمیت قابل توجهی که سهامداران آن برخوردار هستند، مورد ارزیابی قرار گرفته است و ارزش هر سهم یا ارزش بازار را با آن عددی که اشاره کردیم ۲۴۵۳ تومان ارزیابی کرده‌اند. واقعیت این است که این ارزش به زعم سهامداران حتما بیشتر از این هم ارزش می‌خورد به این دلیل که پروژه‌های مهم ملی را در حال اجرا دارد و اگر این پروژه‌ها به بهره‌برداری برسد به طور قطع و یقین از این ارزش هم بالاتر می‌رود.

فرشاد گفت: در مقابل این نوع تفکر فرابورس و سازمان بورس اساسا در جهت حفظ منافع عامه و برای اینکه جذابیت و حس خوبی برای حضور مردم در بازار بورس و سرمایه اتفاق بیفتد، در ارزشگذاری  محافطه کاراتر عمل می‌کنند.  این عرضه با استقبال بیش از حدی هم روبه رو شد و  در روز اول بالغ‌بر ۱۱۶ یا ۱۱۲ صندوق مشارکت کردند، ۵۶ صندوق سرمایه‌گذاری در عرضه اولیه رقابت تنگاتنگ داشتند.

وی افزود: ️در روز اول ۲.۵ درصد عرضه انجام شد . در مورد مابقی عرضه به بازار‌گردان اختیار داده شده است که  به مرور با  شرایط و ضوابط سازمان این عرضه‌ها را انجام دهند و فکر می‌کنم  فرابورس  هم هماهنگی‌ها را با بازارگردان انجام می‌دهد که  به یک شکلی باتوجه به عرضه و تقاضا این اتفاق بیفتد.

مدیر عامل "فغدیر"گفت:  با معادنی که ذخیره قطعی  شده  برای ما مسجل است ۲۰ سال می‌تواند دوام داشته باشد، همین ظرفیت تولید یعنی تامین مواد اولیه ۵۵ میلیون تن مستمر تولید تا ۲۰سال آینده است.  در طول تاریخ ۵ دهه گذشته مطالعات اکتشافی‌ و اکتشافات به اندازه تولید ۵۰ ساله آهن و فولاد کشور انجام نشده است.

به دنبال اکتشافات دیگر هستیم، معادن زیادی وجود دارد

وی افزود: در بخش معدن هیچ‌وقت در این چندین سال اخیر بودجه‌های اکتشافی نداشته‌ایم از تکنولوژی‌های نوین اقتصادی بهره‌مند نشده‌ایم، سرمایه گذاری‌های جدی و اساسی در بخش اکتشافات نداشته‌ایم، برعکس به لحاظ استعداد معدنی و ذخایر کشف نشده، ما قطعا از پتانسیل معدنی خوبی برخورداریم که آینده را پر امید نشان می‌دهد. من دغدغه جدی ندارم، ضمن اینکه هرچه توجه داشته‌ایم روی معادن اصلی‌مان بوده است، ما بیشتر  روی چادر ملو و گل‌گهر سیرجان و چند معدن معروف متمرکز بوده‌ایم،  اما در حال حاضر معادن جدیدی در  آنومالی شمالی، میشدوان، سنگان و معادن جدیدی حتی در شمال غرب وجود دارد.

فرشاد گفت: برخی از مواد اولیه از طریق سهامدار عمده شرکت یعنی   چادرملو تامین می شود، بخشی از سنگ آهن مرکزی ایران  به دلیل نزدیکی به شرکت تامین می شود .با سرمایه‌گذاری غدیر پروژه‌های مشترکی را   هم برای تامین کنسانتره و افزایش ظرفیت آن تعریف کرده‌ایم و هم برای بخش‌های آنومالی شمالی و میشدوان که آهن و فولاد غدیر ایرانیان و سنگ آهن مرکزی و فلات ایرانیان  مشارکت دارند، کار استخراج سنگ آهن خام و کلوخه را انجام می‌دهیم.

به گفته وی،  برنامه بعدی و اساسی ما تامین گندله توسط خود شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان است. ما در مجتمع گندله‌سازی بهاباد، چادرملو و هلدینگ صنایع و معدن غدیر  برنامه تولید و تامین ۴ میلیون تن گندله در دستور کار داریم که  در خرداد ماه ۱۴۰۲ بتوانیم محصول گرم را از بهاباد  تولید کنیم.

به جای عوارض صادراتی، مشوق صادراتی ایجاد کنیم

وی با اشاره به عوارض صادراتی  فلزات در مورد تاثیرات آن توضیح داد:  اساسا شرایط جهانی و تغییراتی که اتفاق می‌افتد، روی قیمت کامودیتی و خصوصا زنجیره فولاد از سنگ آهن کنسانتره تا محصولات نهایی تاثیر گذار است. منحنی‌های قیمت آهن و فولاد در دنیا به صورت سینوسی بوده و همواره در این چند دهه با آن روبه رو شده‌ایم. برخی مواقع،  وقتی قیمت به صورت ضربه‌ای افزایش پیدا می‌کند، دولت تمایل دارد که با توجه به شرایط ویژه‌  در حقوق دولتی از سنگ آهن یا کمبود منابع مالی در بودجه ، برای عادلانه کردن قیمت نهاده‌هایی مانند انرژی و گاز و.... سایر تجزیه و تحلیل‌هایی که دارد، کسری‌ بودجه خود  را  از محل عوارض  صادراتی تامین کند.

 وی گفت:  ولی این افزایش قیمت زنجیره فولاد دوره طولانی دوام نیاورد  و با شروع جنگ اوکراین و روسیه شرایط ویژه‌ای فراهم شد و در حال حاضر روسیه هم فولاد مازاد برای صادرات دارد . ما بهترین فرصت‌ها را برای توسعه صادرات ، در این چالشی که اتفاق افتاد، با وضع عوارض صادراتی از دست داده‌ایم. بسیاری از صادر‌کنندگان قراردادهای‌شان را از ۳ ماه پیش منعقد کردند و حتی پیش پرداخت گرفته بودند،  اگر قرار بود با این نرخی عوارض که بر روی شمش گذاشته‌ شده ، تنی ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار این عوارض پرداخت کنند صادر کنندگان خود را در حاشیه ضرر قرار می‌دهند،، بنابراین ما مزیت‌های صادراتی‌مان از دست می‌دهیم.

به گفته وی، به طور کلی، اعتقاد دارم باتوجه به اینکه ظرفیت مصرف فولاد در داخل کشور حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد توانمندی تولید است ما  نباید هیچگونه مانعی برای توسعه صادرات وضع کنیم بلکه مشوق‌های صادراتی ایجاد کنیم و کاری کنیم که زنجیره تولید فولاد که بیشترین اشتغال مولد را دارد و به زعم بنده به لحاظ اشتغال مولد و نیروی انسانی زنجیره از اکتشاف تا محصول نهایی به مراتب بیشتر از اشتغالی است که در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی وجود دارد. این حجم عظیم نیروی انسانی با دغدغه کاهش تولید روبه‌رو نشوند. ما باید برای توسعه صادرات تدابیر لازم را اتخاذ کنیم، مشوق بگذاریم و ترغیب کنیم صادرات در هر بخشی که مازاد بر مصرف داخل داریم، با این مشوق‌ها صورت بگیرد.

فرشاد گفت: با صادرات هم بخش ارزآوری دارای مزیت خواهد بود و  ضمن اینکه با منابع ارزی مورد نیاز استمرار حیات تولیدی شرکت‌های بزرگ را به همراه دارد و به لحاظ تامین قطعات یدکی، تامین مواد اولیه مصرفی و  تامین منابع ارزی مورد نیاز پروژه‌های در دست اقدام مهم و اساسی  است.

عرضه "فرود" در راه است، نوظهور‌بافق باق عرضه می‌شود

مدیرعامل شرکت  آهن و فولاد غدیر ایرانیان  در خصوص عرضه های مهم شرکت گفت: در شرکت نوظهور‌بافق باید موافقت همه سهامداران را بگیریم، این شرکت  هم دارای پروژه های مناسب و  هم سهامداران خوبی است و استعداد استخراج و سرمایه گذاری در بخش اکتشافات نوین را دارد. فولاد شاهرود هم با نماد "فرود" آماده عرضه شده  و مراحل قانونی عرضه اولیه آن سپری شده است،  فکر می‌کنم عرضه  شرکت  قریب‌الوقوع انجام شود.

فغدیر ، چادرملو و فولاد آلیاژی ایران در  پایین دستی‌ در بخش خط ۵۰۰ هزار تنی کلاف  همکاری دارند و کلنگ زنی این پروژه هم آغاز شده است.   احداث یک خط تولید مفتول فولادی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در سال برای پایین دست ، برای لاستیک‌های خودرو و سایر مصارف صنعتی در دستور کار است. 

منابع مالی حاصل از عرضه اولیه شرکت های زیر مجموعه علافه بر خط کلاف و مفتول فولادی  در  تکمیل پروژه  یزد‌۱ ،  مصرف خواهد شد ، شرکت بین‌المللی صنایع و معادن غدیر با این پروژه‌های جدیدی که به اتفاق بزرگترین سهامداران کشور و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش جانجا، سرمایه گذاری کرده اند که عواید این عرضه ها  در این بخش ها هم مصرف خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24