Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

این روزها اقتصاد ایران شاهد تلاطمات گسترده در قیمت کالاهای مختلف است، اتفاقی که نتیجه قیمت گذاری دستوری و دخالت دولت در قیمت هاست، اقدامی که منجر می شود تا قیمت ها متناسب با واقعیت های اقتصاد نوسان نکنند و نتیجه آن می شود رشد مداوم تورم.

قیمت گذاری دستوری چه تاثیری روی بورس دارد؟

بورس24 : این روزها اقتصاد ایران شاهد تلاطمات گسترده در قیمت کالاهای مختلف است، اتفاقی که نتیجه قیمت گذاری دستوری و دخالت دولت در قیمت هاست، اقدامی که منجر می شود تا قیمت ها متناسب با واقعیت های اقتصاد نوسان نکنند و نتیجه آن می شود رشد مداوم تورم.

یکی از تبعات قیمت گذاری دستوری و تورم  حبس سرمایه ها در بازارهایی مانند املاک، طلا و ارز است که طبعا نفعی برای رشد اقتصادی و تولید ندارد. اما بازار سرمایه با وجود عملکرد خوب شرکت ها و قیمت های جذاب سرمایه گذاری کم رونق است و بیشتر شاهد خروج نقدینگی است تا ورود نقدینگی.

علی سعدوندی اقتصاددان درباره علل بی توجهی سرمایه گذاران به بازار سهام علت اصلی را عقلانیت بر شمرد و گفت: سرمایه گذاران در تمام بخش های اقتصادی عاقلانه تصمیم می گیرند و سرمایه گذاران بورس عاقلانه تر تصمیم می گیرند و متوجه می شوند که دولت با سرکوب قیمت ها به طرق مختلف به نفع سرمایه گذاران کار نمی کند.

وی ادامه داد: سرکوب قیمت ها اقدامی است که منجر می شود تا سود شرکت ها متناسب با رشد تورم رشد نداشته باشد و برداشتی که سهامداران از رفتار دولت دارند این است که عزمی وجود ندارد که اصلاح در اقتصاد صورت بگیرد.

سعدوندی گفت: حضور سرمایه گذاران در بورس بستگی به سیاست دولت دارد. در شرایط کنونی برنامه دولت در زمینه اقتصادی بیشتر زیبا جلوه دادن شرایط اقتصادی با چاشنی رفتارهای پوپولیستی است و تا زمانی که سیاست های اقتصادی به همین شکل باشد بازار سرمایه کمتر مورد استقبال و توجه سرمایه گذاران خواهد بود و به محض اینکه سیاست های کلی اصلاح شود شاهد حرکت نقدینگی به سمت بازار خواهیم بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24