Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

خرید 75 درصد از سهام یک هایپر فامیلی ۳۰۰میلیارد تومانی توسط افق کوروش دوره بازگشت این سرمایه گذاری کمتر از 2 سال است افق کوروش امروز خبر از تحصیل 75 درصد از سهام شرکت فروشگاه های زنجیره ای فامیلی مدرن را منتشر کرد. این شرکت که مالک فروشگاه های هایپر فامیلی است، به عنوان یکی از شرکت های تابعه گروه صنعتی گلرنگ، از سال 1396 شروع به فعالیت کرده و امروز به عنوان یکی از فروشگاه های زنجیره ای کشور در کلاس هایپر مارکت ها تلقی می شود. در این معامله، به نظر می رسد گروه صنعتی گلرنگ از این نقل و انتقال در پی اهدافی خاص بوده که قطعا در کانون آن حمایت از سهامداران خرد دیده می شود.

هدیه گروه صنعتی گلرنگ به سهامداران «افق»

بورس24 : افق کوروش امروز خبر از تحصیل 75 درصد از سهام شرکت فروشگاه های زنجیره ای فامیلی مدرن را منتشر کرد. این شرکت که مالک فروشگاه های هایپر فامیلی است، به عنوان یکی از شرکت های تابعه گروه صنعتی گلرنگ، از سال 1396 شروع به فعالیت کرده و امروز به عنوان یکی از فروشگاه های زنجیره ای کشور در کلاس هایپر مارکت ها تلقی می شود. در این معامله، به نظر می رسد گروه صنعتی گلرنگ از این نقل و انتقال در پی اهدافی خاص بوده که قطعا در کانون آن حمایت از سهامداران خرد دیده می شود.

حسین صبوری، مدیرعامل شرکت افق کوروش در خصوص جزئیات این شفاف سازی به خبرنگار بورس24 توضیح داد:

*هدف افق کوروش از خرید هایپر فامیلی چه بود؟

در ابتدا باید به سهامداران عزیزمان بابت این خرید تبریک عرض کنم چرا که به اعتقاد بنده و هیئت مدیره این خرید، یک خرید خوب و به نوعی یک هدیه برای سهامداران افق کوروش است که جزئیاتی در خصوص کم و کیف آن در ادامه ارائه خواهم کرد. هدف اصلی ما از خرید هایپر فامیلی توسعه زیرساخت ها و بهبود فرصت های فروش برای افق کوروش در حوزه های دیگری از بازار خرده فروشی است. فعالیت در حوزه هایپر مارکت ها اساسا تفاوت های ساختاری متعددی در ابعاد مختلف کسب و کار با فروشگاه هایی در کلاس افق کوروش دارد. فلذا به منظور ورود به یک بازار جدید و همچنین امکان استفاده حداکثری از فرصت های فروش در کلاس هایپر مارکت ها تصمیم بر آن شد تا سهام این شرکت خریداری شود. باید در نظر داشت که هایپر مارکت ها بخش متفاوتی از نیازهای صنعت خرده فروشی را پوشش می دهند و اساسا یک بازار متفاوت از بازار فعلی افق کوروش تلقی می شوند که پتانسیل های خاص خود را دارد.

همانطور که مطلع هستید زمان ورود به بازار (TIME TO MARKET) و هزینه و ریسک ورود به یک بازار جدید دو مولفه تاثیر گذار در ورود به هر بازار جدید است؛ هیئت مدیره با این تصمیم و خرید یک شرکت و برند تثبیت شده در بازار عملا هزینه و زمان ورود افق به یک بازار جدید را کاهش داد و فرصت هایی در توسعه پیش روی افق کوروش قرار داد که پیش تر وجود نداشت.

*مقداری اطلاعات در خصوص هایپر ارائه دهید تا خوانندگان از ابعاد این شرکت مطلع شوند؟

هایپر فامیلی یک شرکت رشدی است و طی سه سال گذشته با نرخ رشد فزاینده ای توسعه یافته است. شرکت در سال 1400 فروشی بالغ بر 1500 میلیارد تومان را تجربه کرده که این رقم نسبت به سال 99 بیش از 85 درصد رشد داشته است. این رشد البته در سال 99 نیز نسبت به سال 98 نیز وجود داشته است و شرکت از فروش 341 میلیارد تومانی در سال 98 به 818 میلیارد تومان در سال 99 رسیده است. همچنین هایپر فامیلی بودجه ای بالغ بر 3000 میلیارد تومان برای سال 1401 پیش بینی کرده که با افزایش 100 درصدی گواهی بر رشدی بودن این شرکت است.

هایپر فامیلی در پایان سال 1400 دارای 50 شعبه فعال بوده که این تعداد در حال توسعه بوده و برنامه شرکت برای سال 1401 نیز ادامه روند توسعه است.  از نظر متراژ سطح فروش عموما فروشگاه ها بالای 1000 متر سطح فروش دارند که بزرگترین شعبه دارای 4600 متر سطح فروش است. شایان ذکر است در پایان سال 1400 شرکت بیش از 1800 پرسنل دارد که پیش بینی می شود با توسعه پیش رو این عدد در پایان سال 1401 بیش از 2800 نفر برسد.

* سودآوری شرکت چطور است؟

هایپر فامیلی در سال 1400 سود خالصی بالغ بر 72 میلیارد تومان داشته که این عدد نسبت به سال 99 رشدی 135 درصدی داشته است. انتظار می رود تا با توسعه در نظر گرفته شده در شرکت ان شاءالله سود شرکت نیز در سال جاری رشدی 100 درصدی داشته باشد. از نظر نسبت های سودآوری هایپر فامیلی با در نظر گرفتن موقعیت در چرخه عمر خود نسبت به افق کوروش نرخ سودآوری بهتری از افق کوروش دارد. در نظر داشته باشید در صنعت ما و  در کسب و کار فروشگاه های زنجیره ای در دنیا دهم درصدها معنی دار هستند و می توانند تاثیر با اهمیتی روی سود خالص شرکت داشته باشند.

*قیمت گذاری هایپر چگونه انجام شد؟

ما از کارشناسان رسمی دادگستری برای قیمت گذاری استفاده کردیم. 100 درصد سهام هایپر فامیلی توسط 3 کارشناس رسمی دادگستری بالغ بر 300 میلیارد تومان ارزش گذاری شد که ما برای خرید 75 درصد آن 225 میلیارد تومان پرداخت خواهیم کرد. پر واضح است که ارزش گذاری توسط کارشناسان رسمی دادگستری عمدتا گذشته نگر بوده و تفاوت معنی داری با مدل های آینده نگر دارد که البته برای یک شرکت رشدی مثل هایپر فامیلی این تفاوت دو چندان خواهد شد.

با اندکی تعمق در این قیمت گذاری می توانیم دریابیم که دوره بازگشت این سرمایه گذاری کمتر از 2 سال است. با پیش بینی هایی که ما داریم احتمالا در سال جاری یعنی طی کمتر از 9 ماه بخش قابل توجهی از سرمایه گذاری انجام شده بازیافت شود.

برای همین بود که عرض کردم خرید هایپر فامیلی یک خرید خوب و به نوعی یک هدیه از گروه صنعتی گلرنگ برای سهامداران افق کوروش است چراکه با مذاکراتی که هیئت مدیره افق کوروش با گروه انجام دادند، گروه صنعتی گلرنگ در قیمت گذاری هایپر فامیلی قیمت بسیار نازلی برای هایپر در نظر گرفت تا از این طریق حمایت ویژه ای از سهامداران خرد افق داشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • قاسم حسینی
    قاسم حسینی

    خوب

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24