Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در این پیش نویس به موضوع حکمرانی در بازار سرمایه تاکید شده که مطلوب ارزیابی می شود. البته برخی تغییرات به نفع حضور دولت بوده و خبرگان بخش خصوصی را به کنار زده است.  این نگاه باعث شده تا کیفیت تصمیم گیری کاهش یابد. به همین منظور در متن قانون، بازنگری مجدد بعد از یک دوره زمانی پیش بینی شده است.

بایدها و نبایدهای اصلاح قانون بازار اوراق بهادار

بورس24 : پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران توسط مجلس شورای اسلامی منتشر شد  به طوری که قوه مقننه از فعالان بازار سرمایه خواست تا در این اصلاحات، نظرات خود را ارائه دهند.

به همین منظور کانون کارگزاران بورس واوراق بهادار از فعالان بازار سرمایه دعوت کرد تا با شرکت حضوری و آنلاین در جلسات کمیته قانون بازار، نظرات تخصصی و تجربیات خود را برای اصلاح این پیش نویس ارائه کنند.

اکنون پیش نویس طرح اصلاح قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران در حدود 60 صفحه بازنگری  و به کمیسیون اقتصادی مجلس بازگردانده شد.

نکته قابل تامل این است که متر دیده شده در تدوین یا بازنگری یک قانون زیرساختی این تعداد فعال و متخصص مشارکت داشته و نظرات این طیف از بازیگران این حوزه اخذ و در قانونی انعکاس داده شود. به همین منظور بورس24 فرصت را مغتنم شمرده و در برنامه زنده چبورس از سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری دعوت کرد تا در گفت و گویی با موضوع بررسی پیش نویس اصلاحیه قانون بورس اوراق بهادار این مطلب را برای علاقمندان و فعالان بازار سرمایه مورد ارزیابی و تحلیل قرار دهد.

وی در ابتدای سخنان خود یادآور شد:  قانون کنونی، پس از انقلاب اسلامی به همت دکتر عبده تبریزی نوشته و مصوب شده به طوری که همچنان جاری است.

اسلامی بیدگلی افزود: این بازار ظرفیت بالایی دارد که می تواند در تامین مالی ایفای نقش کنند اما قانون بورس به روز رسانی نشده و امروز نیاز است که قوانین بازار تغییر پیدا کند.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: از این رو مجلس تلاش کرد تا پیش نویسی را در این زمینه ارائه دهند.

الزام به شناخت و درک بازار

وی با اشاره به روند بررسی و تصویب این قانون اظهار داشت: مسئولان ناآگاه بسیاری در این زمینه صحبت کردند و ممکن بود قوانین در اجرا به خطا رود اما مجلس همت داشته و این نیاز را  درک تا قوانین مورد بازبینی تغییر قرار گیرد.

اسلامی بیدگلی تصریح کرد: طی 2 سال گذشته معادل 4 پیشنویس در این موضع به نگارش درآمد به طوری که با نگاهی به این پیش نویس ها، خواهیم دریافت که اصلاحاتی جدید و بنیادین رخ داده نشده و همچنان خلاء های بسیاری .وجود دارد.

 قانون خوب ابزارها

وی با اشاره به برخی  تبصره و ماده های تدوین شده در بازار سرمایه طی 40 سال گذشته گفت: البته در سال 88 قانون معروف ابزارها تصویب شد و همین امر تاسیس صندوق های سرمایه گذاری و... را رقم زد.

اسلامی بیدگلی در سوالی مبنی بر تاخیر  تصویب این قانون گفت: اصولا قانون گذاری در ایران فرایندی پیچیده و طولانی دارد . از مرحله احساس نیاز، طی شدن در کمیسیون و ... بسیار مدت زیادی می برد.

وی تاکید کرد: قانون مصوب در سال 88 خوب بود و به بازار سرمایه کمک کرد.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری افزود: در این سال ها بازار تغییرات بسیاری داشته است و کمبودهای زیادی از نظر قانونگذاری دارد.

خلاء خرد جمعی

وی پیش نویس این قانون با محوریت مجلس را به عنوان یک مورد مرتبط به حوزه تخصصی دانست و گفت: الزامی است تا نگارش این قانون در یک کارگروه تخصصی باشد. این موضوع  فرایند خرد جمعی  را طی نکرده و نیاز است تا با تمرکز زیاد و با حضور ارکان و متخصصان بازار با نمایندگان مجلس به پیش نویس اقدام می کردند.

اسلامی بیدگلی یادآور شد: خلاء برخی موارد مهم در این پیش نویس دیده می شود. به عنوان مثال برخی از روندهای بین المللی را نمی شناسند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نقاط مثبت و منفی در روند پیشنوس این قانون، نباید به جایی برود که موضوع  را منتفی سازد. از این رو نیاز به مقرره نویسی مهم بوده و الزامی به شمار می رود.

الزام به تغییر

وی نیاز بازار سرمایه به مدیریت از سمت یک قانون جامع را الزامی دانست و گفت: این موضوع می تواند از زیان چندین ده میلیاردی شرکت های بزرگ جلوگیری کند.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: از این رو برای تدوین و تصویب  قانون مذکور، نیاز به مشورت و هماهنگی بوده تا قانون جامع و مدونی نگارش شود.

وی تصریح کرد:در این پیش نویس به موضوع حکمرانی در بازار سرمایه تاکید شده که مطلوب ارزیابی می شود. البته برخی تغییرات به نفع حضور دولت بوده و خبرگان بخش خصوصی را به کنار زده است.  این نگاه باعث شده تا کیفیت تصمیم گیری کاهش یابد. به همین منظور در متن قانون، بازنگری مجدد بعد از یک دوره زمانی پیش بینی شده است.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری افزود: به نظر می رسد؛ نگارش و اصلاحات پیش نویس این قانون همچنان ادامه خواهد داشت.

نیاز سنجی و مطالبه گری بخش خصوصی

وی تاکید کرد:  قوانین وحی منزل نبوده و باید تغییراتی بر اساس نیازها داشته و اصلاح شود. الزامی است تا قانون این بازار با قوانین بانک مرکزی و... هماهنگ باشد و چند لختگی دولت برای سهم بخش خصوصی از بین برود.

اسلامی بیدگلی مطالبه گری درخصوص این قانون از سمت بدنه بازار سرمایه کم دانست و گفت: البته کارگروهی تشکیل داده شد که نوشتن یک نامه در این موضوع را رقم زده تا به بهبود کیفیت قوانین کمک کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24