Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان امروز برگزار شد. این مجمع 75 درصد سود شرکت، معادل 650 ریال به ازای هر سهم تقسیم کرد.

مجمع «شپنا» 650 ریال سود تقسیم کرد

بورس24 : مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان امروز برگزار شد. این مجمع 75 درصد سود شرکت، معادل 650 ریال به ازای هر سهم تقسیم کرد.

مهم ترین موارد مطرح شده در مجمع به شرح زیر است:

*در حال حاضر به لحاظ سودآوری رتبه یکی مانده به آخر هستیم ولی تا سال 1405 سود ده ترین پالایشی خواهیم شد.

*بهینه سازی واحد های حلال سازی و تولید انواع حلال های داری ارزش افزوده در دستور کار هیات مدیره قرار دارد.

*6 شرکت جدید در حال ثبت داریم.

* برنامه ریزی کردیم که تا سال دو آینده مشکل آب را برطرف کنیم. طرح هایی اجرا کردیم که حدود 250 مترمکعب در ساعت صرفه جویی آب به همراه دارد. به لحاظ مصرف انرژی در رتبه آخر هستیم ولی برنامه هایی داریم که بهبود پیدا کند.

*به منظور توسعه راه آهن ریلی با شرکتی مذاکره کردیم با هدف اتصال به راه آهن سراسری.

*حدود 11 همت از بانک ها وام گرفتیم.  سهامداران نیز در افزایش سرمایه ها شرکت کردند و مشکلی از بابت تامین مالی نداریم.

*دستیابی به سود 1.5 میلیارد دلاری تا سال 1405 مدنظر شرکت است.

*یکی از پروژه های مهم شرکت ، پروژه LAB 2  است که تولید انواع شوینده ها و بسته بندی شوینده ها توسط تعاونی مصرف پالایشگاه در دستور کار است. این محصولات تحت برند شرکت وارد بازار خواهند شد. محصولاتی از قبیل پارافین های سبک و روغن های سبک در این طرح تولید می شوند.

*دو فقره اسناد رهنی شرکت پتروشیمی اصفهان نزد بانک تجارت فک رهن شده است. (آزاد سازی اموال و اسناد شرکت نزد بانکها)

*درخواست معاونت مالی شرکت از شرکت ملی پالایش پخش : حداکثر تا بهمن یا اسفند هر سال ماخذ نرخ گذاری را مشخص کنید. جا به جایی بین نرخ های صادراتی و وارداتی و نشریه پلتس سبب سردرگمی شرکت ها می شود. در این راستا با رئیس سازمان بورس مذاکراتی داشتیم و میز صنعتی در این باره تشکیل شده است. اگر سازمان بورس با انجمن صنفی پالایشگاه ها همکاری خوبی داشته باشد ، این مشکل حل شدنی است. این مشکل برای تمام پالایشگاه است و به جد پیگیر این موصوع هستیم.

*از 231 همت حدود 180 الی 190 همت مربوط به مبادلات شرکت با شرکت ملی پخش است و فاکتور دولتی داریم. 6 فراورده شرکت مستقیما تحویل شرکت ملی پخش می شود.  بقیه فرآورده ها در بورس عرضه می شود به غیر از یک شرکت LAB که از ما نفت سفید خریداری می کند و در حال حاضر امکان عرضه نفت سفید در بورس نیست.

*مسئول پولشویی شرکت مکاتبات زیادی با واحد پولشویی وزارت دارایی انجام داده است اما پاسخی دریافت نمی کنیم.

*واحد DHD امسال راه اندازی می شود که ظرفیت 100.000 بشکه گازوئیل در روز دارد.

*در دفاتر پالایشگاه نفت اصفهان  و صورت های مالی تلفیقی برای مطالبات پتروشیمی اصفهان از ریخته گران  ذخیره گیری کردیم ولی در دفاتر شرکت پتروشیمی اصفهان بنابه پیشنهاد تیم حقوقی ، ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در نظر نگرفتیم. ( 250 میلیون یورو مطالبات)

خبر تکمیلی...

صبح امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت اصفهان با حضور 75% سهامداران برگزار شد.

جلسه با توضیحات مدیرعامل شرکت در خصوص فعالیت های عملیاتی ، مالی و وضعیت پروژه های در دست اجرا آغاز شد که اهم این اطلاعات به شرح زیر بود :

*تا سال 1405 تغییراتی در سبد محصولات شرکت اتفاق خواهد افتاد مثلا تولید نفت سفید ، نفت کوره ، ته مانده RFCC  و دیزل معمولی صفر خواهد شد و تولید گاز مایع به حداقل ممکن خواهد رسید. تولید دیزل یورو و کمتر از 500 PPM  ، ته ماند RFCC  بیشتر خواهد شد. تمام محصولات به غیر از دیزل و بنزین صادرات محور خواهد شد. این امر در نقدینگی شرکت هم تاثیر مثبتی دارد ( در حال حاضر وقتی محصولی را به شرکت پالایش پخش می دهیم ، پس از مدت مدیدی مطالبات وصول می شود. )

*مقایسه نرخ فروش پنج فرآورده اصلی با نرخ نفت خام در سال 1400 نشان می دهد که نفت کوره در بین محصولات شرکت پایین ترین کرک اسپرد را داشته است.( میانگین 425 دلار ) بیشترین کرک اسپرد هم مربوط به بنزین بوده است ( 757 دلار)

شپنا

* در سال 1400 ، 16.5 همت سودخالص داشتیم. 7.8% مارجین پالایشگاه بوده که بسیار اندک است. مارجین پالایشگاه به ازای هر بشکه 4 دلار است. تحلیل حساسیت سود هر سهم شرکت بر اساس نرخ دلار و نفت خام در هر بشکه نیز به شرح زیر ارائه شد.

شپنا

*در راستای تبدیل شدن به هلدینگ پتروپالایشی ، سرمایه گذاری های زیر را انجام داده ایم :

خرید 48.16% سهام پتروشیمی اصفهان ، خرید 17.31% سهام نفت سپاهان و افزایش ضریب پیچیدگی به میزان 0.66 .( ضریب پیچیدگی فعلی با احتساب سهم پالایشگاه اصفهان دراین دو شرکت 6.2 است.)

در حال حاضر به لحاظ سود دهی در رتبه یکی مانده به آخر پس از پالایشگاه آبادان قرار داریم ولی با برنامه ریزی های انجام شده و طرح های توسعه پیش رو تا سال 1405 ، بالاترین سود دهی را خواهیم داشت.

درحال راه اندازی واحد DHD  هستیم و تلاشمان بر این است که تا پایان شهریور ماه این واحد به بهره برداری برسد . ( خوراک این واحد روزانه 100.000 واحد گازوئیل است. ) سود پالایشگاه و ضریب پیچیدگی پس از بهره برداری از این واحد به ترتیب 6 همت و 0.69 افزایش خواهد یافت.

یکی دیگر از طرح های توسعه شرکت ، احداث واحد گوگرد زدایی ته ماند برجهای تقطیر RHU است.  هدف این طرح کاهش گوگرد موجود در ته ماند برجهای تقطیر با توجه به ارتقای استاندارد مربوط به فرآورده های سنگین در آینده نزدیک است. سرمایه گذاری مورد نیاز 470 میلیون یورو بوده که دوره بازگشت این سرمایه با فرض ادامه روند قیمت ، 4 سال برآورد شده است ( با فرض قیمت های میانگین دو سال اخیر ، این طرح 315 میلیون دلار افزایش سود آوری در سال خواهد داشت ). تخمین زده شده است که این طرخ در سال 1401 به بهره برداری برسد. ظرفیت این طرح 82 هزار بشکه در روز بوده و سبب افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه به میزان 0.58 می شود.

یکی از پروژه هایی که نزدیک به 15 سال است که انجام نشده است ،  احداث واحد RFCC   و زنجیره ارزش وابسته به آن است. هدف این طرح ، صیانت از منابع ملی ، جلوگیری از خام فروشی و افزایش سود آوری شرکت است. سرمایه مورد نیاز این طرح 873 میلیون یورو است و تا تاریخ برگزاری این مجمع ، دانش فنی این طرح خریداری شده و فعالیت های مهندسی پایه نیز انجام شده است. بهره برداری این طرح سبب افزایش سود 398 میلیون دلاری پالایشگاه در سال و افزایش ضریب پیچیدگی به میزان 1 واحد خواهد شد. ثمره این طرح دستیابی به 300 هزار تن پروپیلن و امکان ورود به زنجیره ارزش پروپیلن است.

بهره برداری از دو واحد RHU  و RFCC  که مکمل یک دیگر هستند سبب افزایش سود آوری روزانه 2 میلیون دلار برای پالایشگاه خواهد شد.  در نتیجه این پروژه ها نفت کوره شرکت به محصولات با ارزش با کرک اسپرد بسیار بالا تبدیل خواهد شد. ( حدود  60هزار بشکه بنزین و 300.000 هزار تن مروارید پالایشگاهی ( پروپیلن. ))

ادامه زنجیره ارزش وابسته به واحد RFCC  به شرح زیر است : 1) احداث واحد های پلی پروپیلن. 2)احداث واحد اکریلو نیتریل. 3) احداث واحد متیونین ( تولید خوارک دام ).

جزئیات طرح احداث واحد KHT  به شرح زیر است : هدف این واحد ارتقای کیفیت نفت سفید تولیدی و افزایش سود آوری شرکت است. حدود 67 میلیون دلار در طی سال سرمایه گذاری می شود و برآورد سود ناخالص این واحد به صورت مستقیم 16 میلیون دلار و  2 میلیون دلار به صورت غیر مستقیم بوده که ناشی از بهبود کیفیت دیزل کل است. در تاریخ برگزاری این مجمع مطالعات و بررسی های اولیه انجام شده است.  بهره برداری از این طرح سبب افزایش ضریب پیچیدگی پالایشگاه به میزان 0.2 می شود.

یک مروارید در پالایشگاه اصفهان داریم به نام واحد LAB 2 . در حال مطالعه این طرح هستیم. محصول این طرح انواع شوینده ها ، انواع پارافین های سبک و روغن های سبک خواهد بود که بسته بندی این محصولات نیز توسط واحد تعاونی مصرف شرکت انجام می شود.

با هدف مدیریت زنجیره ارزش بنزن و پروپیلن ، با احداث واحد فنل استن در زنجیره ارزش بنزن سرمایه گذاری کردیم. با هدف جلوگیری از سوزاندن فرآورده های LPG  ، با احداث واحد بوتادین و صنایع وابسته مانند PBR  ، در زنجیره ارزش بوتان سرمایه گذاری کردیم. با هدف کاهش گوگرد نهایی سرمایه ای را برای احداث واحد اسید فسفریک تخصیص دادیم. مجموع سرمایه گذاری طرح های مذکور ، 1 میلیارد یورو است.

* 6 فرآورده اصلی تولیدی را به شرکت ملی پالایش پخش می دهیم. از مجموع 213 همت درآمد عملیاتی ، 180 الی 190 همت مربوط به فاکتور های دولتی از شرکت ملی پالایش پخش است. بقیه محصولات شرکت به جز نفت سفید در بورس عرضه می شود.

*به منظور رفع مشکل آب تا دو سال آینده اقدامات زیر صورت گرفته است : سرمایه گذاری در طرح ملی انتقال آب از خلیج فارس ، احداث واحد پیش تصفیه خانه فاضلاب شاهین شهر ، سرمایه گذاری در تامین اب پایدار از منابع خاکستری و غیر شرب ، احداث واحد بازیابی آب های فوق شور ، سرمایه گذاری در تکنولوژی آب و احداث کولینگ هیبریدی ( صرفه جویی 205 مترمکعب آب.)

* هدف اصلی هلدینگ پتروپالایشی  شپنا تا سال 1405 ، دستیابی به سود 1.5 میلیارد دلاری و ضریب پیچیدگی 12 در است.

*در حال حاضر 6 شرکت جدید در حال ثبت داریم. با هدف اتصال به راه آهن سراسری مذاکراتی جهت توسعه راه آهن توسعه ریلی انجام داده ایم.

*درآمد های عملیاتی ، بهای تمام شده درآمد های عملیاتی ، سود عملیاتی ، سود خالص و سود هر سهم شرکت در سال 1400 نسبت به سال 1399 به ترتیب به میزان 92% ، 97% ، 22% ، 12% و 12% افزایش داشته است. وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی نیز نسبت به سال مالی قبل رشد 83% داشته است. حدود 11 همت از بانک ها استقراض کردیم و سهامداران نیز در افزایش سرمایه ، شرکت کردند و مشکلی از بابت تامین مالی پروژه ها نداریم.

*در طول جلسه ، معاونت اقتصادی و بازرگانی شرکت از شرکت ملی پالایش درخواست کرد که حداکثر تا پایان بهمن یا اسفند هر سال ماخذ نرخ گذاری را مشخص کنند. جابه جایی نرخ ها بین نرخ های صادرات و واردات و نرخ های نشریه پلتس سبب گمراهی تهیه کنندگان صورت های مالی می شود.  البته در این راستا با رئیس و مدیران عامل سازمان بورس جلساتی داشتیم و میز صنعتی برای پیگیری این موضوع تشکیل شده است. اگر سازمان بورس با انجمن صنفی پالایشگاه ها همکاری داشته باشد ، این مشکل حل شدنی است.

*در ارتباط با مطالبات شرکت پتروشیمی اصفهان از شرکت ریخته گران در دفاتر شرکت شپنا ذخیره مطالبات مشکول الوصول در نظر گرفتیم ولی با نظر تیم حقوقی ، در دفاتر شرکت پتروشیمی اصفهان این ذخیره را در نظر نگرفتیم.

در پایان صورت های مالی سالیانه دوره مالی منتهی به 29/12/1400 با موافقت سهامداران تصویب و سود نقدی هر سهم ، 650 ریال تعیین شد ( 75% سود هر سهم تقسیم شد)

مبلغ 10.000.000.000 ریال پاداش هیات مدیره در نظر گرفته شد.

حق حضور اعضای غیر موظف هیات مدیره و اعضای سایر کمیته های تخصصی به ازای برگزاری حداقل 2 جلسه در ماه به صورت ناخالص به ترتیب به مبلغ 60.000.000 و 48.000.000 ریال تعیین شد.

موسسه های حسابرسی هوشیار ممیز و حافظ گام به ترتیب به عنوان بازرس اصلی و علی البدل انتخاب شدند.

روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد نیز به عنوان روزنامه های رسمی شرکت جهت درج آگهی های پیرامون فعالیت شرکت انتخاب شدند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24