Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

اگرچه بازار با ابهامات بزرگی دسته و پنجه نرم می‌کند اما P/E پائین در کنار ارزش بازاری زیر ارزش جایگزینی در بسیاری از شرکت‌ها نشان می‌دهد که عمده ریسک‌ها در دل قیمت‌ها هضم شده است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 10 مرداد 1401 / خشم فروشندگان

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات سومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار روز گذشته از همان دقایق نخست تحت تاثیر تحولات رخ داده در معاملات شنبه (قرار گرفتن قیمت آخرین معامله در سطوحی پائین‌تر از قیمت‌های پایانی، تداوم خروج نقدینگی و عدم واکنش به رشد کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی) با سیل عظیمی از فروشندگان و سرخ‌پوش شدن اکثر غریب به اتفاق نمادها آغاز به کار کرد و تقریبا با همین فرمان تا پایان ساعت معاملات به کار خود ادامه داد تا در یک روز تلخ دیگر، شاهد افت بیش از 17 هزار واحدی بازار و رسیدن شاخص به دره یک میلیون و 423 هزار واحدی باشیم. در این روز شاخص هم‌وزن که نمای واقعی‌تری از کلیت بازار را نمایش می‌دهد، با افت سنگین 7 هزار واحدی کانال 380 هزار واحدی را از دست داد.

همانطور که طی روزهای اخیر هم اشاره شد، بازار حال و روز جالبی ندارد و تداوم خروج نقدینگی نشان می‌دهد که حتی بسیاری از فعالین قدیمی هم عطای بازار را به لقایش بخشیده‌اند. برخی از کارشناسان معتقدند بی‌توجهی بیش از اندازه دولت موجب شده تا انگیزه‌ای برای ورود نقدینگی به بورس باقی نماند. اگرچه بازار با ابهامات بزرگی دسته و پنجه نرم می‌کند اما P/E پائین در کنار ارزش بازاری زیر ارزش جایگزینی در بسیاری از شرکت‌ها نشان می‌دهد که عمده ریسک‌ها در دل قیمت‌ها هضم شده است. جالب اینکه حتی مقداری از ریسک ریزش بازارهای جهانی و رشد نرخ بهره هم کاسته شده اما مشکل اینجاست که بازار وارد بحران شده و تا زمانی که این بدبینی و بی‌اعتمادی از بین نرود، مشکل بی‌پولی و بحران بازار حل نخواهد شد. هیچگاه این نکته را فراموش نکنید که در رشد 200 درصدی بازار در 4 – 5 ماه نخست سال 99 بازارهای جهانی فرود سنگینی را تجربه کرده بودند. در آن زمان که قیمت عمده سهام بالاتر از قیمت‌های فعلی بود، نفت به سطوح 10 دلاری سقوط کرده بود اما در آن زمان فعل خواستن برای رشد بازار صرف شده بود ... !!!

در بازار یک عدم تقارن بزرگ از نظر ترکیب سهامداران وجود دارد و عمده سهامداران بازار حقوقی‌ها هستند. در بازارهای مالی دنیا با توجه به خواستگاه و کمکی که بازارهای مالی در تامین مالی اقتصاد می‌نمایند و نیز بزرگترین کمک حال بازار پولی هستند، در مواقع پنیک و غیرعادی، سیاستگذار و دولت‌ها با تصویب بسته‌های مالی بسیار بزرگ، سعی در آرامش‌بخشی به بازارهای مالی دارند اما در ایران متوسط دولت خود را خوب گرفته و خبری از حمایت و تشخیص بحران نیست.

البته بطور قطع با ریزش‌های اخیر، به زودی صدای فعالین بازار به وزارتخانه‌ها خواهد رسید و نسخه تکراری حمایت از بازار (بخوانید حمایت از شاخص) تجویز خواهد شد و در همین راستا فضا کمی تلطیف خواهد شد اما تا زمانی که چاره‌ای برای این بحران نیاندیشند و یا به زبان ساده‌تر فعل خواستن صرف نگردد، فضای رونق به تالار شیشه‌ای باز نخواهد گشت. برای امروز احتمالا بازار بهتری را داشته باشیم. افزایش حجم و ارزش معاملات و جمع‌آوری بسیاری از سهام در منفی‌ها، عاملی برای یک نوسان و برگشت موقت خواهد بود.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24