Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

سعدوندی: مادامی که این وضعیت حاکم است اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه جلب نمی شود و باید تغییر نگرش جدی در خصوص مدیریت وزارت صمت و بازار سرمایه اجرایی شود.

حال بد بورس تا کی ادامه دارد؟

بورس24 : ناخوش احوالی بازار سرمایه ایران مزمن شده و در حدود دو سالی است که ارزش معاملات روبه کاهش گذاشته، نقدینگی از بازار فراری شده و سرمایه گذاران علاقه ای به سرمایه گذاری در این بازار از خود نشان نمی دهند.

این در حالی است که اسب تورم همچنان در این مدت می تازد، سیطره پر قدرت  قیمت گذاری دستوری صنایع را آزارمی دهد و متولی بازار سرمایه ( سازمان بورس و اوراق بهادار) اقدام جدی در راستای اعتماد سازی در بازار سهام ایجاد نکرده و کوچ نقدینگی از بازار سهام با قدرت دتبال می شود، تمام این ها در شرایطی است که نسبت قیمت به ارزش سهام در بازار در سطوح کم ریسکی قرار داد.

علی سعدوندی کارشناس اقتصاد  در خصوص شرایط حاکم بر بازار سرمایه و آسیب شناسی شرایط حاکم بر این بازار مالی این طور به بورس24 توضیح داد و گفت: شرایط بازار سهام از بد به وخیم تغییر فاز داده است ، بارها این اتفاق رخ داده که بازار سهام روند اصلاحی در پیش گرفته است اما در دوران حاضر بیش از 1 سال است که روند بازار سهام نزولی بوده است  و این متاثر از سیاست هایی است که در حال اجراست.

وی ادامه داد: طبیعی است با سیاست های حاکم بر اقتصاد کشور  خروج پول حقیقی ازبازار را داشته باشیم چرا که در بخش واقعی اقتصاد روند سود اوری شرکت ها از نرخ تورم جا مانده است و متاسفانه فعالان بازار به این موضوع کمتر توجه می کنند  و عمدتا نگاه  فعالان بازار به تغییرات نرخ سود بین بانکی معطوف شده است. بنابراین تحلیل درستی برای اصلاح امور در شرایط فعلی ارایه نمی شود.

سعدوندی گفت:  از طرفی باید به این موضوع نیز توجه داشت که در یک سال اخیر مدیریت اقتصاد و بازار سرمایه وضعیت مخاطره امیزی داشته است و نیاز به اصلاح این شرایط است.

این متخصص بازار های مالی و اقتصاد گفت:  از دیگر مواردی که باید به ان توجه داشت تفاوت نرخ ارز آزاد و نرخ نیمایی است که اگر این دو نرخ همسو شوند  و در نهایت  ارز تک نرخی شود هم به نفع کاهش انتظارات تورمی است و هم منجر به مدیریت قیمت ارز در محدوده 28 تا 30 هزار تومان خواهد شد و به نوعی با توجه به نوساناتی که اخیرا در قیمت کامودیتی ها شاهد بودیم  منجر به جبران کاهش سود اوری شرکت های فعال در این حوزه  نیز می شود.

وی دو پیشنهاد برای بهبود شرایط حال حاضر بازار سهام داد و گفت:  اول از همه  تمام شرکت های بورسی باید از شمول  قیمت گذاری خلاص شوند. حتی شرکت های سرمایه گذاری با شناور بالانیز باید مشمول این موضوع شوند به نحوی که اگر این شرکت ها در صنایعی سرمایه گذاری می کنند آن صنایع نیز از قیمت گذاری معاف شوند.

پیشنهاد دوم نیز موضوع اصلاح مدیریت بازار سرمایه است ، با این وضع حاکم بر مدیریت  بازار سرمایه امکان جذب نقدینگی وجود ندارد ، مدیریت بازار سرمایه در مدت اخیر  نتوانسته اعتماد مردم عادی را جلب کند .

 از طرفی بدترین و مخرب ترین سیاست ها از سوی وزارت صمت نیز اعمال شده است سیاستی که به تک تک بازار های  حمله کرده است مانند خودرو، فولاد ، سیمان و ...

سعدوندی گفت: مادامی که این وضعیت حاکم است اعتماد سرمایه گذاران به بازار سرمایه جلب نمی شود و باید تغییر نگرش جدی در خصوص مدیریت وزارت صمت و بازار سرمایه اجرایی شود.

این متخصص سرمایه گذاری و مدیریت ریسک در خصوص اینکه  روند منفی تا چه زمانی ادامه دار خواهد بود گفت:  این شرایط حتی می تواند تا زمانی که  نسبت p   بر E  بازار به 1 برسد  ادامه دار باشد تا زمانی که روند رشد سود شرکت های به طور میانگین در محدوده 45 درصد  رشد داشته باشد و  نرخ تورم بیش از 50 درصد باشد  تا زمانی که اقدامی در راستای جلب اعتماد سرمایه گذار  صورت نگیرد مادامی که شاهد مهندسی شاخص یا به نوعی شاخص سازی باشیم  و تا زمانی که شاخص سازی جرم انگاری نشود  طبیعی است که سرمایه گذاران به این بازار بی اعتماد می شوند  می تواند ادامه داشته باشد.

 همانطور که در بازار ارز اگر اعتماد مردم از دست برود قیمت ارز می تواند تا 100 هزار تومان نیز رشد کند و  بازار خریدار می شود، در بازار سهام نیز اگر اعتماد مردم جلب شود بازار می تواند تا سطوح بالایی رشد کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24