Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تقسیم سود بی سابقه در مجمع انجام اقدامات مهم جهت تولید محصولات جدید پیشتازی در سودآوری نسبت به سایر شرکت های بورسی احداث 5 پروزه عظیم با سرمایه گذاری 40 همتی

چند رویداد با اهمیت در فولاد مبارکه رخ داد

بورس24 : شرکت فولاد مبارکه روز سه شنبه یازدهم مرداد ماه سال جاری مجامع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 29 اسفند 1400 و فوق العاده به منظور تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه را برگزار کرد.

این شرکت در مجمع عمومی عادی سالیانه خود که با حضور حدود 75 درصد از سهامداران به رسمیت رسید، مبلغ 170 تومان به ازاء هر سهم و در کل حدود 50 هزار میلیارد تومان بعنوان سود نقدی تقسیم کرد. رقمی بی سابقه که می توان از آن بعنوان ارمغان چشمگیر فولاد مبارکه برای سهامداران پرشمار این شرکت یاد کرد. همچنین در مجمع عمومی فوق العاده فولاد مبارکه افزایش سرمایه 80,88 درصدی از محل سود انباشته به تصویب رسید. بر اساس تصمیمات این مجمع سرمایه شرکت از 29 هزار و 300 میلیارد تومان به 53 هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

فولاد مبارکه بعنوان دومین شرکت بورسی از لحاظ ارزش بازار شناخته می شود. همچنین از لحاظ ارزش در بورس کالا عنوان شرکت برتر را کسب کرده است. افزایش سرمایه بیش از 80 درصدی فولاد با هدف احداث نیروگاه 914 مگاواتی، خرید 50 دستگاه لوکوموتیو و همچنین مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر انجام شده است.

گام مهم فولاد برای تولید محصولات جدید

طیب نیا مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص پروژه های آتی این شرکت ابراز داشت: برای سه سال آینده پروژه هایی در دستور کار این شرکت قرار گرفته که جمع ارزش آن ها به 186 هزار میلیارد تومان می رسد. این شرکت در سال گذشته عملیات احداث 5 پروژه بزرگ با سرمایه گذاری 40 هزار میلیارد تومانی را آغاز کرده و در همین راستا در سال جاری با امضاء تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، راه آهن جمهوری اسلامی ایران و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان برای محقق کردن این طرح ها تلاش کرده است. این شرکت در صدد است تا با تضمین ادامه روند رو به رشد خود و تامین نیاز بیش از 3,500 شرکت و صنایع استراتژیک از جمله خودروسازی، لوازم خانگی، لوله و پروفیل، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، به پیشران اقتصاد غیرنفتی در کشور بدل شود.

او با اشاره به حمایت همه جانبه شرکت فولاد مبارکه از شرکت های دانش بنیان گفت: بومی سازی بیش از 100 هزار قطعه و تجهیز طی سالیان گذشته از طریق حمایت همه جانیه از شرکت های دانش بنیان و همکاری شرکت های سازنده داخلی یکی از دستاوردهای این شرکت برای رسیدن به خودکفایی حداکثری در صنعت فولاد کشور است. این موفقیت ها به رغم وجود مشکلات و با مدیریت بهینه منابع موجود میسر شده و تداوم خواهد یافت.

شرایط چشمگیر تولید، فروش و درآمد

وی اذعان داشت: شرکت فولاد مبارکه در فروردین ماه امسال موفق به ثبت 30 رکورد روزانه شد که در نوع خود بی سابقه است. این شرکت در راستای تحقق تولید محصولات جدید، تختال الکتریکی را در سال جاری تولید کرده که محصول نهایی آن به بازار عرضه خواهد شد. درآمد فولاد مبارکه از فروش داخلی 147 هزار میلیارد تومان بوده و 32 هزار میلیارد تومان نیز از محل صادرات به دست آورده است. فروش داخلی شرکت 78 درصد و فروش صادراتی 66 درصد افزایش نسبت به سال 99 داشته است.

مدیر عامل فولاد در ادامه به رشد چشمگیر تولیدات این شرکت اشاره کرد و افزود: گروه فولاد مبارکه با تولید بیش از ۹ میلیون و ۳۳۸ هزار تن فولاد خام بیش از ۱۱.۴۳ درصد از بازار فولادسازان بزرگ کشور را در دست دارد. این شرکت در سال 1400 موفق به افزایش 11 هزار تنی تولید محصولات خود نسبت به سال قبل شد. همچنین به رکوردهای قابل توجه تولید 9 میلیون و 338 هزار تن تختال، 4 میلیون و 17 هزار تن گندله، 6 میلیون و 154 هزار تن کلاف گرم و یک میلیون و 602 هزار تن کلاف سرد دست یافته است.

وی در خصوص وضعیت فروش شرکت بیان داشت: شرکت فولاد مبارکه در سال 1400 نسبت به 1399 در بخش فروش محصولات گرم 4 درصد، محصولات سرد 10 درصد و در بخش محصولات پوشش دار 5 درصد افزایش را تجربه کرد. به طور کلی فروش تناژی شرکت در سال 1400 بیش از 9 میلیون و 318 هزار تن بود که نسبت به سال قبل 5 درصد رشد را نشان داد.

او همچنین به عملکرد درخشان طرح های توسعه ای، زیرساختی و سرمایه ای شرکت فولاد مبارکه اشاره کرد و اظهار داشت: پروژه احداث خط تولید نورد گرم 2 به منظور کسب سودآوری پایدار از طریق تکمیل سبد محصولات کیفی با ظرفیت تولید 4,2 میلیون تن کلاف گرم شامل گریدهای مختلف در ابعاد گوناگون در دستور کار این شرکت قرار دارد. همچنین احداث نیروگاه سیکل ترکیبی با هدف دستیابی به راندمان بالا با ظرفیت اسمی 914 مگاوات، افزودن 50 دستگاه لوکوموتیو به ناوگان حمل و نقل ریلی گروه فولاد مبارکه، اجرای پروژه های آهن سازی، فولاد سازی، انرژی و سیالات، طرح توسعه سنگان، طرح های جمبی و پشتیبانی، پروزه های نورد گرم و سرد، فولاد سبا و فولاد سفیددشت از مهمترین طرح های توسعه ای فولاد مبارکه است.

او در خصوص پروزه اخداث نیروگاه توضیحات بیشتری را ارائه کرد و گفت: عملیات اجرایی احداث پروژه واحد اسیدشویی و نورد سرد در شرکت فولاد امیرکبیر کاشان با ظرفیت 500 هزار تن در سال، در سال جاری آغاز خواهد شد. بر اساس مطالعات و ارزیابی هایی که درباره این پروژه انجام شده با اعمال محدودیت های تخصیص برق به صنایع، بخش عمده ای از فولادسازان متضرر خواهند شد. به همین منظور برای کاهش ضررهای محتمل برنامه ریزی جهت احداث نیروگاه 914 مگاواتی در حال انجام است.

پیشتازی فولاد مبارکه در سودآوری

طیب نیا در ادامه ضمن تاکید بر تامین پایدار در حوزه معدن، اذعان کرد: تامین مواد معدنی پایدار همواره یکی از مهمترین چالش های شرکت فولاد مبارکه بوده و هست. این شرکت در ارزیابی و اکتشاف محدوده های معدنی و توسعه معدن با هدف تامین پایدار با ارزیابی و اکتشاف محدوده های معدنی و تامین و فرآوری سنگ آهن اقدامات مهمی را انجام داده است.

در ادامه از مدیر عامل فولاد درخصوص وضعیت عملکرد این شرکت در بازار سرمایه پرسیدیم. او بیان داشت: در پایان سال 1400 جمع بهای تمام شده سرمایه گذاری های فولاد در شرکت های بورسی نسبت به سال قبل 71 درصد افزایش داشت. این افزایش ناشی از مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر و تحصیل سهام است. افزون بر این که در سال 1400 به رغم شرایط حاکم بر بازار سرمایه مجموع ارزش بازار سرمایه گذاری های بورسی نسبت به سال 99 به میزان 9 درصد رشد یافته و ارزش روز شرکت های بورسی در سال 1400 بیش از 5 برابر بهای تمام شده آن بوده است.

وی اضافه کرد: بهبود تقاضای داخلی محصولات و افزایش قیمت های جهانی فولاد در سال 1400 و همچنین رشد فروش شرکت موجب جهش 88 درصدی درآمدهای این شرکت شد. حاشیه سود خالص شرکت نیز نسبت به سال قبل 58 درصد افزایش یافت. این نسبت ها در مقایسه با سایر رقبای فولاد این شرکت را در شرایط بسیار مطلوب تر و بالاتری قرار داده است.

گالری تصاویر

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24