Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

خدابخش گفت: هرچند فعالان صنعت خواهان فروش محصولات خود از بورس کالا هستند؛ اما برای عرضه  تایراز طریق بورس کالا، ابتدا این محصول باید از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس: خروج از قیمت گذاری دستوری شرط عرضه تایر در بورس کالا است

بورس24 : امروز شنبه(۲۲مرداد)، دومین جلسه از سلسله نشست های میز صنعت با موضوع «صنعت تایر» و حضور محسن خدابخش معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، صاحبان و فعالان صنعت تایر برگزار  ومشکلات این حوزه در حال بیان و بررسی شد.

در این جلسه  ابتدا آمار و گزارش هایی  جایگاه داخلی و جهانی صنعت تایر  ارائه شد به طوری که  ایران در رتبه ۴۲ واردکنندگان تایر در جهان قراردارد .

از سویی دیگر این صنعت توانسته در سطح بین المللی در بخش صادرات تایر رتبه ۶۷ جهان را به خود اختصاص دهد.

همچنین این صنعت جزو زنجیره ارزش بازار خودرو محسوب به شمار می رود.

لاستیک و تایر بارز بیشترین ظرفیت تولید واقعی  تایر را دارد به طوری که فروش این شرکت حدود ۴۹۰۰ میلیارد تومان است. هرچند شرکت بارز بیشترین فروش را داشته اما کمترین حاشیه سود را نیز دارد به طوری که این میزان عرضه و تولید بر  آمار و فعالیت کلیت گروه  و حوزه اثرگذار چشگیری برجای گذاشته است.

در این جلسه یکی از موضوعات و دغدغه هایی که به طور مکرر مطرح شد، مساله قیمت گذاری دستوری محصولات  بوده که هم اکنون مهم ترین چالش ها شرکت های این صنعت به شمار می رود.

 همچنین تحریم ها  و نوسانات نرخ ارز نیز از دیگر  چالش های این بخش است که دولت و نهادهای نظارتی، توجهی به آن نداشته و ندارند.

یادآور می شود؛ نوسانات بهای نفت و اثرگذاری آن بر نرخ مواد اولیه شرکت ها تاثیر بسیاری داشته به طوری که  واردات تایرهای خارجی کم کیفیت، از دست دادن داخلی را به وجود آورده و از سویی دیگر به دلیل کاهش حاشیه سود  این صنعت، بانک ها نیز برای تامین نقدینگی سختگیری های بسیاری دارند .

کاهش حاشیه سود و خروج سهامداران خرد

در این جلسه حمید رضاعبدالمالکی، رییس اتحادیه لاستیک بر آثار منفی قیمت گذاری دستوری تاکید کرد و گفت: تایر بر خلاف قول مساعدت مسئولان، در سال گذشته مشمول قیمت گذاری دستوری شد به طوری که  نرخ آن ستاد تنظیم بازار تعیین می‌شود.

وی یادآور شد: همین اقدام غیرکارشناسانه باعث شده تا حاشیه سود صنعت بسیار کاهش یابد ولی تا به امروز دولت و وزارت صمت پاسخگوی این اتفاقات نبوده اند.

عبدالمالکی با اشاره بر اینکه هم اکنون   40 درصد حجم مواد اولیه تولید تایر  وارداتی بوده و قیمت های جهانی نیز در همین یک سال گذشته  افزایش چشمگیری داشته اند افزود: انجمن برای سال14001 درخواست افزایش 70 درصدی نرخ لاستیک را داشت اما بهای تمام شده  این محصول رشد 77  درصدی را تجربه کرد که نهایت سازمان تنظیم بازار تنها افزایش 30 درصدی نرخ را اعمال کرد.

وی یادآور شد: فعالان و صاحبان صنعت تایر مخالف قیمت گذاری بوده به طوری که از زمان اجرای این قانون، بسیاری از شرکت ها ورشکسته شدند زیرا تولید برای برای آنها به صرفه نبوده و حتی سهامداران خرد نیز ناراضی شده و خواهان بوده تا د سرمایه خود را خارج کنند.

برای اطلاع از کف قیمتی نماد های بورسی روی لینک کلیک کنید.↪️

افزایش ریسک

 در این نشست ایرج زمانی فرد مدیرعامل شرکت یزدتایر نیز با اشاره بر اینکهگلایه و شکایت  سهامداران خرد امروزهدر خصوص بر آوردهنشدن انتظارت از صنعت مربوطه است گفت: برای تحقق این نیاز باید  فعالیت در این صنعت تضمین شود اما در حال حاضر تداوم فعالیت این بخش دچار ریسک شده  بنابراین سعی کرده تا  با تولید بیشتر، آورده و سود را افزایش داده تا از خروج سهامداران جلوگیری کرد اما با توجه به  شرایط قانونگذاری ها، افزایش تولید منجر به زیان بیشتری شده است.

وی با تاکید بر اخذ و استفاده از تکنولوژی و اثرگذاری آن بر کیفیت تولید اظهار داشت: در این زمینه نیازمند به  منابع  هستیم ولی با توجه به زیانده  بدشن این صنعت، تامین نقدینگی از بانک ها نیز با کاهش روبه رو شده زیرا بانک ها تمایلی به تامین نقدینگی این گروه ندارند.

مدیرعامل یزد تایر افزایش نرخ مواد اولیه داخلی و وارداتی را مشکلی دیگر عنوان کرد و گفت: از این رو آزادسای قیمت ، ارائه مجوز صادرات و عرضه  تایر در بورس خواسته  این بخش بوده و می تواند به خروج این صنعت از بحران کمک کند.

برای دیدن جدیدترین اخبار تحلیل بیت کوین روی لینک کلیک کنید.↪️

تضاد سیاست ها و دستورات

جمال میرزایی مدیرعامل گروه صنعتی و لاستیک بارز نیز با حضور دز این نشست و با انتقاد از عدم حمایت بازار سرمایه از صنعت تایر گفت:  در سال گذشته درخواست عرضه برخی تایرها به سازمان بورس و ارواق بهادار ارائه شد اما از ابتدای سال  جار عرضه تایر در بورس را  ممنوع کردند.

 وی با اشاره بر عدم اعلام رسمی این موضوع ادامه داد:  تنها مکان و بازار صحیح و مناسب فروش تایر، بروس کالا بود و سوال این است؛  اگر عرضه و فروش تایر در بورس کالا غیرقانونی به شمار می رود چرا رسما اعلام نشده و اگر  قانونی به شمار می رود، اجازه عرضه داده نمی شود؟

خطر افزایش واردات

سید محمد حسین زینعلی مدیرعامل کویرتایر نیز  با تاکید بر اینکه  بورس امید و امین سهامداران خرد است، به شمار می رود گفت: سهامداران در حال خروج سرمایه های خود هستند.

وی با اشاره بر افزایش میزان واردات تایر به ایران ادامه داد:  هم اکامون بیش از ۴۰۰میلیون دلار واردات تایر به کشور بوده  بنابراین پیشنهاد می شود؛ این بودجه وارداتی به شرکت های  داخلی تخصیص یابد تا ایران از واردات بی‌نیاز شود.

 زینعلی یادآور شد: از سویی دیگر قیمت گذاری دستوری از اصل مورد قبول فعالان این صنعت نبوده زیرا در این قیمت گذاری دستوری، بی عدالتی رخ داده است.

وی گفت:  شرکت های این صنعت، سرمایه گذاری بسیاری برای تولید تایرهای جدید و با کیفیت تر داشتند  اما جریمه شدند زیرا باید قیمت آن ها نازل تر باشد.

وی هزینه نیروی انسانی برای تولید هر حلقه تایر تنها یک دلار دانست  افزود:  اما برای واردات هر حلقه تایر، هزینه ای بیش از این میزان اصرف می شود.

وی با انتقاد از نبود نگاه کارشناسانه به نرخ گذاری های دستور اظهار داشت: اصل این قیمت گذاری ها مورد اشکال است به عنوان مثال، تایر قیمت بر اساس وزن  بوده و وزن نیز  بر اساس استاندارد جهانی کاهش و یا افزایش می باید اما در کشور ما قیمت گذاری ها بر اساس نظرات شخصی و یا کیلیوهای وارداتی بود به طوری که  وزن محصول بیشتر باشد قیمت افزایش می‌یابد بنابراین ، تولید کننده ای  به دنبال کیفیت نمی رود.

مدیرعامل کویر تایر با تاکید بر اینکه شرکت های صنعت تایر از قیمت گذاری دستوری آسیب دیده و نابود خواهند شد گفت: در این فرایند چنان بی سامانی وجود دارد که چند وزیر بدون تخصص در آن نظر می‌دهند و مساله به ریاست جمهوری ارجاع داده شده است.

وی وزرات صمت را  عامل اصلی نابودی این صنعت  عنوان کرد و افزود: هم اکنون مسیر برای واردات مهیا و اسان . به طوری که مدیران تصمیم گیرنده نیز مدعی هستند ، قیمت گذاری دستوری تایر مصلحتی بوده و کارشناسانه نیست. از سوی دیگر تمام مواد اولیه این محصول، دارای قیمتی شناور است و نمیتوان برای آن قیمتی ثابت در نظرگرفت و این به بررسی و متغییر بودن نرخ گذاری نیاز دارد.

برای مشاهده سایت خبرگزاری اقتصاد آنلاین بورس بیست و چهار روی لینک کلیک کنید↪️

عدم پویایی صنعت

محسن خدابخش معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار  نیز در ادامه نشست های میز صنعت با «صنعت تایر» گفت: عدم همسویی رشد قیمت محصول  با نرخ مواد اولیه از موضوعات اساسی و چالشی این صنعت و سازمان بورس به شمار می رود.

وی کاهش سرمایه گذاری را علتی بر عدم پویایی در تولید و عرضه لاستیک و تایر دانست . افزود: تا آخر همین هفته مکاتباتی به جهت افزایش نهاده ها با وزارت صمت  می شود و  از سویی دیگر با رویکرد حمایتی از صنعت و سهام داران خرد نیز  مکاتباتی با وزارت صمت  انجام خواهد شد.

خدابخش گفت: هرچند فعالان صنعت خواهان فروش محصولات خود از بورس کالا هستند؛ اما برای عرضه  تایراز طریق بورس کالا، ابتدا این محصول باید از شمول قیمت گذاری دستوری خارج شود.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار  یادآور شد:  برای تامین مالی، ابزارهایی  در بازار سرمایه وجود دارد که در این زمینه  نیز با همکاران تامین مالی جلسه ای برگزار می شود تا شرکت های حوزه تایر از این مزیت ها بهره لازم را داشته باشند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24