Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

قدم اول را محکم برداشته‌ ایم / با قدرت هم ادامه خواهیم داد بورس 24 - مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگویی گفت: در برنامه‌ عرضه‌، سعی شد از خودروهایی شروع شود که  حساسیت خیلی زیادی روی قیمت‌ های آن وجود ندارد و خودروهایی که قبلا هم...

رئیس سازمان بورس: می‌ توانیم تامین مالی را از بازار سرمایه برای خودروساز‌ها داشته باشیم

بورس24مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگویی گفت: در منطق عرضه خودرو در بورس کالا هم همه استحضار دارید که طبق ماده ۳۶ احکام دائمی، ماده ۱۸ قانون توسعه ابزارها به صراحت کالاهایی که وارد بورس می‌ شوند، باید از شمول قیمت‌ گذاری  خارج شوند و براساس همین بند‌های قانونی در شورای بورس هم این موضوع به کرات مطرح شد و در نهایت تصمیم گیری شده است. 

او ادامه داد: امیدواریم با هماهنگی که صورت گرفته ، بتوانیم این عرضه‌ ها را انجام دهیم و به این شفافیت که دنبال آن هستیم، کمک کند. 

وی افزود: در برنامه‌ عرضه‌، سعی شد از خودروهایی شروع شود که  حساسیت خیلی زیادی روی قیمت‌ های آن وجود ندارد و خودروهایی که قبلا هم مشمول قیمت‌ گذاری نبوده‌اند و الحمدالله نتایجی هم که از عرضه حاصل شد، نشان داد که این کار، کار درستی است، ما بسیار مصمم‌ تر شدیم که انشاالله خودروهای این کلاس را با همین روش جلو برویم و عرضه‌ های آن را انجام دهیم و برای عرضه‌ های بعدی خودروهای بعدی برنامه‌ ریزی‌ های لازم انجام می شود. 

او گفت: قطعا باید برخی روال‌ها اصلاح و متناسب با تعداد عرضه‌ هایی که انجام می‌ شود و مشتری‌ هایی که وارد این بازار خواهند شد، شرایط تسهیل گردد که بتوانیم بازار و قیمت‌ های منصفانه‌ ای داشته‌ باشیم.

وی تصریح کرد: همان طور که می‌ دانید بورس کالا فقط  بازار فیزیکی نیست، با تصویب بحث اعتبار مالیاتی گواهی سپرده کالایی ما بحث ارزش افزوده گواهی سپرده کالایی را هم امسال حل کردیم، سازمان امور مالیاتی بخشنامه آن را صادر کرد، از این به بعد شاهد رونق بحث معاملات گواهی سپرده کالایی در تمام کالاهای صنعتی خواهیم بود، تا الان فقط می‌توانستیم روی کالاهایی باشیم که مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیستند، ولی از این به بعد انشاالله کالاهای دیگری را هم خواهیم داشت که یکی از این کالاها می‌ تواند خودرو باشد.

او افزود: بحث انتشار اوراق تامین مالی روی خودرو هم با این عرضه‌ ها هموار می‌ شود و ما می‌ توانیم این تامین مالی را از بازار سرمایه برای خودروساز‌ها داشته باشیم. به نظر من این قدم ، قدم اول و محکمی بود که برداشته‌ ایم با قدرت ادامه خواهیم داد. 

وی گفت: بحث‌ های حاکمیت شرکتی  در این صنعت را باید با جدیت دنبال کرد، یکی از مطالبات جدی ما از وزرات صمت و سیاست‌گذاران این صنعت این است که در بحث واگذاری این خودروساز‌ها رعایت تمام مسائل حاکمیت شرکتی را داشته باشند و این را با جدیت پیگیری خواهند کرد.  

عشقی ادامه داد: خوشبختانه امروز ما عرضه اولین دوره  خودروهایی که قرار بود در بورس پذیرش شوند را داشته‌ایم، پروسه تقریبا طولانی طی شد تا این عرضه بالاخره انجام شد. به نظر من شروع یک فرآیند شفاف‌سازی و  فرآیند نجات صنعت خودرو سازی ، عرضه خودرو در بورس کالا بود که از  فرآیند قرعه‌کشی  که واقعا منافع خودروساز، تولید کننده و منافع سهامدار را به جیب اشخاص نامعلومی به صورت کاملا تصادفی واریز می‌ کردیم اصلاح شد.

وی اضافه کرد: امیدواریم که با همراهی  خودرو سازان  و  وزرات صمت بتوانیم این را ادامه دهیم و تمام خودروها در یک فرآیند شفاف عرضه شوند، قطعا در این مسیر  نیازمند این هستیم که سامانه‌ها ارتقا پیدا کنند، تا پذیرای مشتریان بیشتری باشیم و در این فرآیند  به راحتی شرکت کنند. 

او تصریح کرد: تلاش ما این بود که بحث گرفتن کد و فرآیندهایی که مشتری باید در مسیر  این خرید انجام دهد، کوتاه کنیم که در این فاصله زمانی کاهش یافت و  با کمترین بروکراسی  اداری دوستان و مشتریان توانستند،  در این خرید شرکت کنند. قطعا برای خودروهای پر‌تیراژ‌تر باید فرآیندهای راحت‌ تر هم داشته باشیم که انشاالله انجام خواهد شد.

او گفت: کسانی که از این فرآیند‌های فروش غیر بورس منتفع می‌ شوند و یا به نحوی ذینفع هستند و یا تصورات غلطی دارند، نمی‌شود گفت که همه ذینفع مادی هستند، برخی تصور غلطی دارند که فکر می‌کنند با عرضه در بورس اتفاق عجیبی می‌افتد یا مثلا برخی از آقایان حرف‌های عجیبی می‌زدند که اصلا عرضه در بورس رانت ایجاد می‌کند، اگر رانت ایجاد می‌کند مثلا فروش از طریق قرعه‌کشی چه چیزی ایجاد می‌کند؟ بالاخره مقاومت‌ها وجود داشت که با همکاری که خود وزیر صمت و  همکاران ما در سازمان بورس و در بورس کالا و شبکه کارگزاری این اتفاق افتاد.

به گفته وی وزرات صنعت، معدن و تجارت با عرضه موافقت کرده است و با توجه به مذاکراتی که داشته‌ ایم، بخشی از این دغدغه‌‌ ها را برطرف کرده‌ ایم، برخی دیگر شاید خیلی جایی برای نگرانی ندارد و در فرآیند بورس خود به خود حل می‌ شود. این تعامل وجود خواهد داشت تا انشاالله برای خودروهای پرتیراژ‌تر هم اقدام به عرضه شوند.

برای اطلاع از گزارشات بورس امروز  روی لینک کلیک کنید.↪️

برای مشاهده نقشه بازار بورس امروز روی لینک کلیک کنید↪️

برای اطلاع از اینده بازار بورس ایران از اینجا کلیک کنید ↪️

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24