Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

با ورود ایران به کشورهای صادر کننده نفت که قطعا کشور های اروپایی به دنبال آن هستند، یک مرحله کاهش قیمت نفت را خواهیم داشت و طبیعی خواهد بود. اما برای شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی که می توانند در زمینه صادرات فعال باشند به دلیل عدم ارائه تخفیف و فروش محصولات با قیمت واقعی برایشان بسیار مفید است.

برجام چگونه صنایع بورسی را متحول می کند؟/ گفت و گو با امیر جعفری، کارشناس بازار سرمایه

بورس24 : درصورت احیای برجام، وضعیت بورس چگونه می شود؟ این سوالی است که ذهن فعالان بازار سهام را مشغول کرده و پاسخ به آن می تواند راه را برای سرمایه گذاران روشن تر کند. امیر جعفری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص احیای برجام و تاثیرات آن بر بازار سرمایه با بورس24 گفت و گو کرد.

با توجه به نهایی شدن مذاکرات و به نتیجه رسیدن برجام، بازار سرمایه چه واکنشی از خود نشان خواهد داد؟

طی یک سال اخیر یکی از دغدغه های اصلی و یکی از اثر گذار ترین مسائلی که روی بازار سرمایه اثر گذاشته است، نتایج برجام بوده است.

اگر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری نتوان پیش بینی پذیری را برای سرمایه گذار فراهم کرد، اثر گذاری مستقیم بر سود دهی شرکت ها خواهد داشت و به دنبال آن بر روی بازار سرمایه اثر گذاری خواهد داشت. اگر این متغیر اصلی، یعنی پیش بینی پذیری را برای سرمایه گذار بتوان فراهم کرد، اثر خود را به صورت زنجیره وار به سود دهی شرکت ها و رشد بازار سرمایه و سرمایه گذاران بازار سرمایه کمک خواهد کرد و اگر خوشبختانه این اتفاق بیفتد، این متغیر، نگرانی و عدم قطعیت از بازار حذف شده و تکلیف بازار مشخص خواهد شد که به چه سمتی خواهد رفت. چون برجام به معنای دلار و دلار بر اقتصاد و بازار سرمایه تاثیر گذار خواهد بود.

برجام چه تاثیر با اهمیتی روی صنایع دلار محور خواهد داشت؟

شرکت هایی که در حوزه صادرات و دلار محور هستند در چند سال گذشته، به واسطه تحریم هایی که اتفاق افتاد به اجبار هزینه ای را بر قیمت تمام شده این شرکت ها اضافه کرد و این به معنای کاهش سود برای سرمایه گذار و سهامدار است.

خوشبختانه اگر این اتفاق بیفتد، این هزینه ها حذف شده و قیمت تمام شده ها کاهش پیدا می کنند. نکته دیگر این که زمانی که محصول بیشتری به فروش برسد و فضای بازار های جهانی برای سرمایه گذار باز باشد، حمل و نقل به راحتی صورت بگیرد و مذاکره راحت با طرف های معامله در نقاط مختلف جهان فراهم باشد وزن صادراتی که به کشور های مختلف انجام خواهد شد، به طور مستقیم به فروش و سود دهی شرکت اثر می گذارد.

کاملا واضح است که برجام از دو جهت می تواند به صادرات و افزایش سود آوری شرکت ها کمک کننده باشد و این موضوع نیز همان چیزی است که سرمایه گذار خواستار آن است.

با وجود برجام و احتمال رفع تحریم ها چه میزان می شود به اتصال جامعه جهانی و ارتباط مالی بین بانکی (سوئیفت) امیدوار بود و بانکی ها چعه میزان می توانند منتفع شوند؟

در حال حاضر اطلاعات دقیق و قطعی از مباحث مذاکرات منتشر نشده است، اما یکی از درخواست های اصلی طرف ایرانی این بوده است که تحریم های بانکی برداشته شود، اتصال به سوئیفت برقرار شود و اگر این بحث حل نشده باشد اتفاق خاصی در مذاکرات نیفتاده است و قطعا بر این موضوع پا فشاری شده است و احتمالا به عنوان یکی از آپشن هایی که به ایران تعلق می گیرد همین است.

اگر این اتفاق بیفتد برای شرکت های بزرگ در حوزه صادراتی و یا حتی حوزه های سرمایه گذاری برای طرح های توسعه چند سال آینده، یکی از مشکلاتشان که هیچ یک از طرف ها و شرکت های بزرگ حوزه یورو اروپا که اصولا به عنوان سازندگان قطعات و یا متریال بودند، بابت بحث تحریم های سنگین حاضر نبودند بطور مستقیم با شرکت های ایرانی طرف معامله قرار بگیرند و به همین واسطه طرح های توسعه ای متوقف شده و هیچ پیشرفتی نداشتند.

اگر بحث برجام اتفاق بیفتد، یکی از متضررترین شرکت های کشور که بانک ها هستند در مدت کوتاهی می توانند تراکنش های خود را انجام دهند.

با احیای برجام در بلند مدت در صنعت خودرو چه تحولی رخ خواهد داد؟

معضلی که شرکت های خودرو ساز مخصوصا بعد از سال 1396 که تحریم ها اتفاق افتاد داشتند، با توقف تولید مواجه شدند به این دلیل که عمده خودرو ها با شرکای اروپایی بودند که در ساخت قطعات و یا حتی طراحی ها کمک می کردند و بسیاری از خودرو ها به دلیل نداشتن قطعات نتوانستند تکمیل شوند و از رده خارج شدند و همین امر باعث شد به شرکت ها به سمت کشور هایی همچون چین متمایل شوند.

اگر توافق برجام اتفاق بیفتد و بین شرکت های خودرو سازی داخلی با خودرو سازان مطرح جهان مذاکره صورت گیرد و زیر ساخت های خود را توسعه دهند قطعا به به فرایند پیشرفت صنعت خودرو سازی کمک خواهد کرد.

در صورت توافق برجام و احتمال فروش بیشتر نفت چه تاثیری بر صنعت پتروشیمی خواهد داشت؟

با ورود ایران به کشور های صادر کننده نفت که قطعا کشور های اروپایی به دنبال آن هستند، یک مرحله کاهش قیمت نفت را خواهیم داشت و طبیعی خواهد بود. اما برای شرکت های پتروشیمی و پالایشگاهی که می توانند در زمینه صادرات فعال باشند به دلیل عدم ارائه تخفیف و فروش محصولات با قیمت واقعی برایشان بسیار مفید است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24