Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

با اظهار نظرهایی از رضا خانکی، بهنام صمدی و مهدی ساسانی

جمع بندی سه کارشناس بورس از گزارش تحقیق و تفحص فولاد مبارکه ؛ انتشار آن فایده ای نداشت ؛ غیر قانونی هم بود

بورس24 : انتشار نتیجه تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه برای مدتی فضای رسانه ای را در ایران تحت تاثیر قرار داد. تا چند روز هر جا بحث اقتصادی می شد، تحقیق و تفحص از فولاد، موضوع مهم و مورد توجه بود و در شبکه های مجازی هم واکنش گسترده ای به این موضوع رخ داد.

اما نتیجه تحقیق و تفحص فولاد و دستاوردی که این جنجال رسانه ای داشت، چه بود؟ در همین راستا با سه کارشناس بازار سرمایه گفت و گویی داشتیم تا ابعاد مختلف این رفتار از سوی برخی جناح های سیاسی را بررسی کنیم.

مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحقیق و تفحص فولاد و دستاوردهای آن گفت: اگر از لحاظ رسانه ای بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم، باید گفت زیاد به این موضوع پرداخته شده یا اینکه جانب دارانه بوده است. بحث تحقیق و تحفصی که پیش از موعد بیرون آمد جدا از بحث اقتصادی، حس جدال اقتصادی را منتقل می کند. در نگاه اول مخاطب می گوید که بیش از 92 هزار میلیارد تومان (معادل 3 هزار میلیارد دلار) اختلاس شده است. ولی با ریشه یابی موضوع در می یابیم که بسیاری از تعابیری که رخ داده است غیر واقعی بوده و باید گفت بسیاری از ارقامی که گفته می شود، آن مبالغ برداشت نشده است.

وی گفت: در دولت قبل و نیز دولت فعلی شاهد قیمت گذاری دستوری در محصولات فولادی هستیم و هنگامی که چنین اتفاقی رخ می دهد، به این معناست که رانت در حال ایجاد است و با بررسی های بیشتر شاهد این هستیم که مبلغ 54 هزار میلیارد تومان، از این باب رانت ایجاد شده و یا با مشاهده بخش های دیگر گزارش، اتفاقاتی مشاهده می شود که اتفاقاتی در زمان و روال قانونی خود رخ داده است و چون دولت تغییر کرده، رنگ و لعاب سیاسی بیشتری به خود گرفته است.

عدم النفع یا اختلاس؟

در ادامه بهنام صمدی کارشناس بازار سرمایه  خاطر نشان کرد: اگر از سایر شرکت ها هم تحقیق و تفحصی صورت بگیرد، چنین گزارش هایی را شاهد خواهیم بود. به این دلیل که با وجود اصل 144 عمدتا خصولتی هستند و یا حتی اگر دولت سهم کمی هم در آنها داشته باشد مداخله می کند. درباره قیمت گذاری دستوری نیز لازم به ذکر است که دولت عامل اصلی این موضوع بوده است.لازم به ذکر است در این مورد اختلاس صورت نگرفته است، بلکه بجای اینکه پول به دست سهامداران برسد، به دست صنایع پایین دستی رسیده است، که به این حالت عدم النفع گفته می شود و نه اختلاس.

وی افزود: در این زمینه بیش از حد موضوع سیاسی شده و مانور زیادی داده شده و در صورتی که بیش از این ادامه پیدا می کرد، ماهیت بازار سرمایه زیر سوال رفته و اعتماد سهامداران نسبت به بازار سرمایه از بین می رفت.

رضا خانکی، کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: فعالان بازار سرمایه باید بسیار محکم و به صراحت در این زمینه ورود می کردند و علیه این این گزاارش کار می کردند. به نظر بنده به شدت بزرگ نمایی شده و امکان جابجایی چنین مبالغی در سال های 97 تا 99 امکان پذیر نبوده و سازمان بورس باید با قدرت این مسئله را پیگیری می کرد.

وی افزود: از طرفی کمسیون های تخصصی سیاسی و اقتصادی مجلس شورای اسلامی باید با دقت بیشتری به این موضوع می پرداختند. در صورتی که اتفاقی که در حال رخ دادن است به نظر تقابل بین دو گروه سیاسی معروف در کشور است که نتیجه آن قربانی شدن بازار سرمایه است. این گزارش تنها منفعتی که می تواند داشته باشد این است که با بزرگنمایی این مسئله بحث قیمت گذاری دستوری یک بار برای همیشه در کشور حل شود.

چرا گزارشی که به مجلس ارائه شده با گزارشی که در حال حاضر موجود است تفاوت دارد؟

مهدی ساسانی گفت: یک گزارش ابتدایی اولیه ای آماده شد که گزارش آماری بوده و قرار بر این بود که در کمیسیون بررسی شود، در صحن قرائت شود و پس از آن تصمیم گیری انجام شود.شیطنت های هدفمندی اتفاق افتاد، که عواقب ناگواری را با خود به همراه دارد. در این گزارش تخلفاتی مشاهده می شود که اگر به قوه قضائیه برسد قطعا وکلای فولاد مبارکه توضیحاتی برای آنها ارائه خواهند کرد.

وی افزود: اما از دو موضوع نباید غافل شد. یکی  اینکه پخش کننده های این گزارش قصد زدن تلنگری به شرکت های بزرگ داشتند که اگر طبق خواسته ای که داریم پیش نرود می تواند این اتفاق برای آن شرکت هم رخ دهد و نکته دیگر این است که خیلی موجه جای شاکی و متشاکی جابجا شده است، به صورتی که دولت با قیمت گذاری دستوری شرایطی را ایجاد می کند و با تغییر دولت، شرکتی که تمکین کرده است مورد شکایت واقع می شود.

به گفته وی، مسئله دیگری که مطرح است این است که با قانون گذاری اشتباه، پس از گذشت مدت زمانی به واسطه همان قانون اشتباه با عمل کنندگان به آن قوانین برخورد می شود. که در غیر این صورت می توان کنترل بیشتری را اعمال کرد.

فولاد مبارکه خصوصی است یا دولتی؟

صمدی در این مورد گفت: شرکت فولاد مبارکه اصفهان یک شرکت خصوصی و یا خصولتی محسوب می شود.با وجود اینکه با دریافت حقوق های نجومی مشکل دارم، اما چرا مدیر شرکتی که توانایی توزیع رانت را با یک جابجایی کوچک دارد، باید حقوقی معادل 80 میلیون تومان دریافت کند. اگر مدیران و کارگران شرکت ها حقوق های مناسب تر و درخورتر دریافت کنند این مشکلات برطرف خواهد شد.

آیا مسئله اسپانسرینگ باشگاه فوتبال سپاهان تخلف محسوب می شود؟

صمدی گفت: به این دلیل که باشگاه های فوتبال در کشور ما سود ده نیستند و از محل حق پخش درآمدی کسب نمی کنند، این مسئله به عنوان یک مسئولیت اجتماعی محسوب می شود و به هیچ عنوان تخلف نیست. در صورتی که باشگاهی که از این حجم از طرفدار مواجه است باید بتواند هزینه های خود را بدست بیاورد که متاسفانه در کشور ایران با توجه به سیاست های غلطی که در این مورد ایجاد شده است این کسب درآمد کسب نمی شود.

آیا فولاد مبارکه می تواند به عنوان متضرر شکایتی را طرح کند؟

مهدی ساسانی گفت: شرکت فولاد مبارکه در اسم خصوصی است ولی در واقع خصولتی بوده و مدیران آن توسط دولت تعیین می  شوند و تصمیم ها در راستای منافع دولت گرفته می شود. پس بنا بر این شکایت بابت انتشار این گزارش امری بیهوده است.

آیا  ارائه اسامی مطرح شده قانونی است؟

صمدی گفت: حق انتشار هر گونه اسامی قبل از اینکه تخلف بصورت قطعی نهایی شده باشد غیر قانونی است.با توجه به این امر که نمایندگان مجلس مصونیت سیاسی دارند می توانند هر موضوعی را مطرح کنند ولی طبق آیین نامه داخلی خود مجلس حق انتشار اسامی را نداشته اند و باید در همان کمسیون مورد بررسی قرار می گرفت.

این موضوع چه تاثیری در بازار سرمایه خواهد داشت

ساسانی در خصوص اثرگذاری انتشار نتیجه تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه بر بازار سرمایه گفت: سرمایه گذار بازار سرمایه چنین تصوری می کند که هنگامی که با وجود حسابرس، حسابداران و چندین فیلتری که وجود دارد این اتفاق رخ داده، درباره سایر شرکت ها نیز می تواند این اتفاق رخ دهد. این باعث خدشه دار شدن اعتماد عمومی می شود. دو جناح از یک شرکت بزرگ برای رسیدن به مقاصد خودشان که کسی هم از آنها آگاهی ندارد استفاده کردند و یکباره عطش خبر سازی آن فروکش کرد و بعد از مدتی به اتمام می رسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24