Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تکذیب شایعه خروج پول از کشور و 90 درصد از گمانه زنی های دیگر

جدید ترین خبر از «تدبیرگر سرمایه»

بورس24 : حدود دو هفته پیش بود که سازمان بورس و اوراق بهادار از ایجاد یک رخداد عجیب در کارگزاری تدبیرگر سرمایه پرده برداشت.

24 مهرماه سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه ای اعلام کرد که به دلیل ایجاد اختلافات مالی در «کارگزاری تدبیرگر سرمایه» تمامی عملیات کارگزاری مذکور را تحت نظارت مستقیم خود قرارداده است.

در این روز سازمان بورس و اوراق بهادار طی اطلاعیه رسمی اعلام کرد که با توجه به عدم رعایت الزامات مالی و اعتباری توسط شرکت کارگزاری تدبیرگر سرمایه که منجر به ایجاد اختلافات مالی فی‌مابین کارگزاری مذکور و بانک تسویه‌گر این کارگزاری شده است، بنا به وظایف ذاتی خود و در حفاظت از حقوق سهامداران به موضوع ورود نموده و در این راستا تمامی عملیات کارگزاری مذکور، تحت نظارت مستقیم نمایندگان سازمان بورس قرار می‌گیرد.

در این اطلاعیه آمده است : سهامداران مشتری این کارگزاری می‌توانند تا تعیین تکلیف وضعیت اختلافات این کارگزاری با بانک تسویه، با ارائه درخواست به کارگزاری و انجام بررسی‌ها و دریافت مجوزهای لازم، از خدمات سایر کارگزاران استفاده کنند.

پس از این اطلاعیه بود که تعداد زیادی از سهامداران نگران شدند و موج جدیدی از نقد شدن سهام و حتی ابطال واحدهای سرمایه گذاری در صندوق ها آغاز شد.

هنوز مشخص نیست به طور دقیق چه اتفاقی در این کارگزاری رخ داده است.

شایعه شده 700 میلیارد تومان پول از این کارگزاری به خارج از کشور منتقل شده است  ، اما پیگیری های دقیق تر نشان می دهد موضوع استفاده بیش از اندازه کارگزاری از اعتبارات بانکی و نکول در تسویه پایاپای داستان اصلی است.در واقع برخی مشتریان کارگزاری که ظاهرا" سمت هم در این کارگزاری داشته اند از مدت ها قبل با تغییر کارگزار ناظر خود سهم هایی که از طریق کارگزاری تدبیرگر سرمایه به طور اعتباری خریده بودند را در کارگزاری های دیگر فروخته و به وجه نقد تبدیل می کنند که از میان آن ها افرادی همچون «م» ، «ج» و «ه»بعد از این اقدامات از این کشور خارج شده اند.

در واقع در این رویداد خطری را سایر مشتریان کارگزاری و سهامداران تهدید نمی کند ، بلکه خود کارگزاری در تسویه با بانک تسویه گر که بانک تجارت بوده است ، دچار نکول می شود.

منوچهر میرزایی مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص آخرین وضعیت پرونده کارگزاری تدبیرگر سرمایه و شایعه خروج نقدینگی از کشور توسط مالکان این کارگزاری به خبرنگار بورس24 گفت: هر آنچه مربوط به این موضوع با در نظر گرفتن همه آثار و تبعات احتمالی آن است ، از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی سازمان بورس اعلام شده است.

وی افزود:   فارغ از این که موردی را  تاکید کنم، ۹۰ درصد از شایعاتی که ما می‌شنویم، نزدیک به واقعیت نیست و  مستلزم رسیدگی قضایی است و مادامی که سازوکار قضایی و مراجع قضایی راجع به این عناوین، موضعی اتخاذ نکنند، اساسا" هیچ مرجعی در کشور صلاحیت این را ندارد که اعلام کند که جایی اختلاس شده و مالی از حدود مرزهای این کشور خارج شده است.

مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: لذا این‌هایی که اشاره شد به صورت عمومی خارج از بحث تحویل گرفتن سرمایه بوده و نیازمند ورود دستگاه قضایی و اثبات موضوع است. این که ما درباره موضوعات در هر فضایی  شایعه‌ای مطرح بود، موضع رسمی بگیریم ، هم خلاف قواعد و قوانین عام است و هم خلاف آبروی افراد بدون رسیدگی قضایی است و اساسا" قابل دفاع نبوده و  ریسک سیستمی هم برای بازار ایجاد می‌کند.

میرزایی افزود:  هر آنچه که سازمان بورس با لحاظ صلاحیت قانونی آن نیاز بوده ، اعلام کرده است و خیلی از این مواردی که در فضای مجازی گفته می‌شود و ما می‌شنویم ۹۰ درصد  انحراف به واقعیت دارد. لذا فعالان بازار  به این شایعات  توجه نکنند، چرا که، لزوما" هیچ سنخیتی با واقعیت  ندارد.

میرزایی افزود: ملاحظات حقوقی ناظر به هر پرونده ایجاب می‌کند که تا زمانی که یک موضوع به قطعیت نرسیده ( چه از حیث بحث‌ انضباطی درون بازار سرمایه و چه از حیث موضوعات کلان اقتصادی)   و تا زمانی که مسیر قانونی طی نشود، هیچ مرجعی نمی‌تواند راجع به اشخاص موضعی برای پاسخگویی به شایعات اعلام کند.

به گفته وی،   این که انتظار داشته باشیم، سازمان بورس برای پاسخگویی به شایعات و مسائلی که سنخیتی هم با واقعیت ندارد، نکاتی را بیان کند، خیلی موضوع حرفه‌ای نیست.  نمی‌توان مسائل حقوقی را تا زمانی که به قطعیت و اثبات نرسیده،  در جایی رسانه‌ای کرد.

این مقام نظارتی تاکید کرد : در موضوع کارگزاری تدبیر گر سرمایه به طور کلی حقوق  مشتری که دغدغه نهایی بوده ، حفظ شده است و دارایی بر سر جای خود و مکانیزم‌های بازار آسیبی ندیده‌اند و به قوت‌ خودشان باقی هستند.

گفتنی است ، بر اساس جدیدترین اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار مشتریان کارگزاری تدبیرگر سرمایه با تغییر کارگزار ناظر خود امکان معامله و جا به جایی سهام در سایر کارگزاری ها را پیدا کرده اند.

برای مشاهده سایت خبرگزاری اقتصاد آنلاین بورس بیست و چهار روی لینک کلیک کنید↪️

برای دیدن جدیدترین اخبار تحلیل بیت کوین روی لینک کلیک کنید.↪️

برای اطلاع از کف قیمتی نماد های بورسی روی لینک کلیک کنید.↪️

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24