Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس 24 : فردا سه شنبه هفدهم آبان ماه سال جاری مجمع فوق العاده دو صندوق پرچالش بازار سهام برگزار می شود. صحبت از دو صندوق پالایشی یکم با نماد پالایش و صندوق واسطه گری مالی یک با نماد دارا یکم است. دو صندوقی که در سال 99 با نرخ 10 هزار تومان به مردم فروخته شدند اما در ماه های بعد به جای بازدهی سرمایه گذاران خود را به زیان فرو بردند!

دو همت پول در راه خرید صندوق پالایش

بورس24 : فردا سه شنبه هفدهم آبان ماه سال جاری مجمع فوق العاده دو صندوق پرچالش بازار سهام برگزار می شود.

صحبت از دو صندوق پالایشی یکم با نماد پالایش و صندوق واسطه گری مالی یک با نماد دارا یکم است.

دو صندوقی که در سال 99 با نرخ 10 هزار تومان به مردم فروخته شدند اما در ماه های بعد به جای بازدهی سرمایه گذاران خود را به زیان فرو بردند!

قیمت صندوق پالایش که سهام چهار پالایشگاه شپنا ، شتران ، شبندر و  شبریز را در دل خود جای داده در حالی کمتر از 9000 تومان اکنون در بازار سهام مبادله می شود که فاصله 45 درصدی با خالص ارزش دارایی های 13000 تومانی خود دارد.

اوضاع در صندوق دارایکم هم به همین منوال است.قیمت نماد در شرایطی حدود 10000 تومان است که خالص ارزش دارایی های آن حدود 14500 تومان برآورد می شود.این صندوق از باقیمانده سهام دولت در بانک های صادرات ، ملت ، تجارت و بیمه های البرز و اتکایی امین تشکیل شده است.

اما رویداد مهمی در حال رخ دادن برای این صندوق است که همواره چالش دولت و به طور مشخص سازمان بورس و اوراق بهادار بوده است.

دو ماه پیش یعنی بیستم شهریورماه در هیئت وزیران اصلاحات اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایش یکم به تصویب  رسید.

در این اصلاحیه این صندوق‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی تبدیل شدند و مدیریت صندوق‌ها از مدیریت غیرفعال به فعال مبدل شد. همچنین به این صندوق‌ها رکن بازارگردان اضافه شد.

با اعمال این اصلاحات در اساسنامه صندوق‌های دارایکم و پالایش یکم، صندوق امکان تغییر پرتفوی سهام خود مطابق امیدنامه و صنعت مربوطه را خواهد داشت و بازارگردان صندوق به عنوان یک شخص حقوقی به ارکان صندوق اضافه شده و در راستای نقدشوندگی صندوق و کاهش فاصله بین NAV و قیمت بازار مجاز به صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارا یکم و پالایشی یکم می‌باشد.

پس از ابلاغ اصلاحات مزبور توسط هیات وزیران باید رکن بازارگردان انتخاب و به تائید سازمان بورس برسد، سپس رکن بازارگردان پیشنهادی به همراه اصلاحات اساسنامه به تصویب مجمع صندوق برسد.

اتفاق مهم این است که دو صندوق مزبور عصر فردا هفدهم آبان ماه سال جاری به مجمع می روند تا بازارگردان خود را انتخاب نمایند.

خبرهای رسیده حاکی از آن است که در مجمع پالایش ، شرکت تامین سرمایه نوین(مدیر فعلی) به عنوان بازارگردان نماد انتخاب می شود اما بازارگردان صندوق دارایکم از آنجا که مدیر فعلی (تامین سرمایه بانک مسکن) صندوق بازارگردانی ندارد ، هنوز مشخص نیست.

صندوق پالایش حدود 1800 میلیارد تومان نقدینگی بلااستفاده دارد که نه شرکت پالایش و پخش به عنوان شرکت مادر تخصصی اجازه استفاده از آن را داده و نه مقررات صندوق اجازه استفاده از این پول را می دهد.

این پول قابل توجه لاجرم در صندوق بازارگردانی نماد مورد استفاده قرار می گیرد به طوری که صندوق پالایش در صندوق پیشرو نوین (بازارگردان پالایش) اقدام به صدور واحد سرمایه گذاری می کند و عملیات بازارگردانی موجب افزایش خالص ارزش دارایی های این صندوق می شود.

با این رویداد هم سودی برای بازارگردان ایجاد می شود ، هم صندوق به خالص ارزش های خود نزدیک تر می شود و از همه مهم تر این که سازمان بورس از چالشی که دو رئیس قبلی نتوانسته بودند آن را حل کنند عبور می کند و برگ برنده ای برای مجید عشقی رقم خواهد خود و رضایت بیش از یک میلیون نفری که همچنان دارنده پالایش و دارایکم هستند ، حاصل خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • سید امیر حسین حسینی
    سید امیر حسین حسینی

    اخبار مجامع پالایش یکم و دارا یکم را پوشش بدیدلطفا

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24