Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

از جمله «کاما» و... انتظار دریافت شفاف سازی از شرکت های بورسی و فرابورسی به دلیل جهش ارزی اخیر

خبر موثر ؛ برخی شرکت های بورسی با دلار توافقی صادر کرده اند

بورس24 : این روزها «دلار» بیشتر از هر متغیر اقتصادی به همه اقشار جامعه چراغ سبز و قرمز نشان داده است!

از واردکننده گرفته تا تولیدی های کوچک و مغازه داران و سایر اقشار جامعه در صف های طویل دلار هستند تا با خرید آن ارزش پول خود را حفظ کنند یا بتوانند به کسب و کار خود ادامه دهند. دلار سبزه میدان یا همان دلار آزاد به مرز ۳۷ هزار تومان رسیده و معجزه آن رشد ارز نیمایی و توافقی بوده است؟

آنچه که از مقدمه بر می آید این است که نرخ ارز آزاد حاصل از معاملات کف بازار و صرافی هاست اما، محل تامین ارز نیمایی کجاست؟ آنچه که مسلم است، محل تامین ارز نیما در سامانه(نیما)، ارزهای حاصل از صادرات است که با نرخی پایین تر از نرخ دلار آزاد و از طریق صرافی های مجاز در نقش کارگزار به واردکنندگان اختصاص داده می شود که این ارز جهت خرید و فروش ترخیص کالای صادراتی و وارداتی مجاز اختصاص داده شده است.

در مقابل ؛ ارز آزاد به عنوان یکی دیگر از ارزهای رسمی کشور است که بیشتر توسط صرافی ها تهیه می‌شود و شرکت ها می‌‌توانند کالا های صادراتی خود را با نرخ آزاد که بالاتر از نرخ نیما است ، تسعیر (تبدیل به ریال) کنند و عمدتا" شرکت های صادرات محور که محل درآمدشان دلار آزاد است در شرایط رشد دلار با سودهای بالاتری همراه هستند. از سویی ارز توافقی هم در این بین برای برخی کارخانجات فرصت خوبی فراهم می آورد که بالاتر از نرخ نیما و کمی کمتر از نرخ دلار آزاد صادرات نمایند.

می توان گفت : شرکت هایی که صادراتشان بر اساس دلار نیمایی و توافقی انجام می‌شود با رشد دلار آزاد و به تبع آن افزایش نرخ نیما و دلار توافقی ، نسبت به نرخی که در بودجه خود در ابتدای دوره پیش بینی می کنند با رشد سود همراه هستند.

طی دو هفته اخیر که شاهد جهش یکباره نرخ دلار آزاد از ۳۳ هزار تومان تا مرز ۳۷ هزار تومان بودیم ، این شاهکار تورم زا نشان داد که به خودی خود منجر به افزایش نرخ محصولات صادراتی خواهد شد. از سویی خبرها حکایت از آن دارد که صعود نرخ دلار آزاد ، ترمز نیما را هم بریده و نرخ نیما به مرز ۲۷هزار ۵۰۰ تومان و دلار توافقی به بیش از ۳۴ هزار تومان رسیده است.

حال باید دید این مولفه هوشمند اقتصاد که عنان از کف داده ، چه تاثیری بر صنایع مختلف بازار سرمایه خواهد داشت، آیا تورم قیمتی در راه است؟

سیمانی ها ، نیمایی هستند ؛ هر چه این نرخ بالاتر ؛ سود ما هم بیشتر

اکبر مجیدپور رئیس هیات مدیره سیمان داراب در خصوص اثرپذیری شرکت های سیمانی از افزایش نرخ دلار، به خبرنگار بورس24 گفت: بالا رفتن نرخ دلار بر روی کلیه اقلام تشکیل دهنده بهای تمام شده شرکت های سیمانی موثر است. این تاثیر از معدن تا تامین قطعات داخلی و خارجی را شامل می شود. به محض این که قیمت دلار افزایش می یابد بر کلیه اقلام مصرفی و مواد اولیه ما تاثیر مستقیم دارد. به عنوان مثال ؛ اکنون قراردادهای استخراجی که ما با معادن برای سال آینده منعقد می کنیم 60 درصد بالا رفته است. کلیه ماشین آلات مورد نیاز این صنعت وارداتی است و تامین آن ها بسیار سخت است.

وی افزود: متاسفانه شاخص تعیین قیمت ها در کشور ما نرخ ارز است.  هر گونه قطعه داخلی یا خارجی که برای ماشین آلات فعلی مورد نیاز باشد افزایش قیمت داشته است ، اما سهام شرکت ها در بورس به دلیل عملکرد بد مسئولان با افت قیمت قابل توجهی مواجه شده است.

او در ادامه به وضعیت نرخ فروش محصولات سیمانی در بورس کالا اشاره کرد و گفت: ما به شدت منتقد وضعیت قیمت ها در بورس کالا هستیم. ما محصولاتمان را در بورس کالا عرضه کردیم که محصولاتمان بر اساس نرخ بازار فروخته شود. اما متاسفانه مافیای چکش واری وجود دارد که سیمان بر اساس نرخ های دلخواه آن ها فروخته می شود. اگر ما محصولاتمان را در بورس کالا ارائه می کنیم ، پس این تسلط دولت بر قیمت ها به چه معناست؟

رئیس هیات مدیره سیمان داراب در پایان ضمن تاکید بر تاثیر مستقیم رشد قیمت ارز بر بهای تمام شده تولیدکنندگان سیمان، خاطرنشان کرد: با وجود این افزایش قیمت ها و بالا رفتن بهای تمام شده کارخانجات سیمان ، از یک سو قیمت محصولات سیمانی در بورس کالا کنترل می شود و از سوی دیگر قیمت سهام در بازار افت شدید داشته که متاسفانه هم تولیدکنندگان و هم سهامداران متضرر می شوند.

از او در پایان پرسیدیم که سیمانی ها ارز خود را با چه نرخی تسعیر می کنند؟ توافقی، آزاد یا نیما؟ او تصریح کرد: در صورتی که شرکت های سیمانی صادراتی داشته باشند  ، دلار آن ها بر اساس نرخ نیما تبدیل به ریال می شود.

نرخ دلار بالا برود ، قیمت های داخلی بیشتر می‌شود، سود زغالسنگی ها هم ایضا"

حجت الله دربانی مدیر عامل شرکت زغال سنگ نگین طبس درباره تاثیرپذیری شرکت های زغالی از دلار 36 هزار تومانی گفت: تاثیری که صنعت زغال سنگ از افزایش نرخ دلار می گیرد در واقع همان تاثیری است که از شمش فولاد می پذیرد. اگر صادرات شمش فولاد با افزایش نرخ همراه شود پیرو آن نرخ های داخلی نیز باید افزایش یابد.

او در ادامه به مورد بااهمیتی اشاره کرد و ابراز داشت: متاسفانه با مصوبه رای جدید دیوان که به افراد حقیقی اجازه داده تا شمش فولاد را از بورس کالا با نرخ نیمایی خریداری کنند و با نرخ ارز آزاد بفروشند، احتمالا" اثرات این افزایش نرخ ارز به جیب دلال ها و واسطه ها خواهد رفت.

وی بیان داشت: متاسفانه امسال بازارهای صادراتی شمش تضعیف شده اما اگر صادرات این محصول تقویت شود و بتوانیم به روال قبلی خود بازگردیم، قاعدتا با افزایش نرخ ارز قیمت های داخلی نیز افزایش خواهد داشت. در حال حاضر شمش فولاد با قیمت های پیش از اسفند سال 1400 فروخته می شود. تنها محصولی که در سال 1401 ارزان شده همین شمش فولاد است و مهمترین دلیل آن هم از دست دادن بازارهای صادارتی است.

او در پاسخ به این که شرکت های زغالسنگی ارز خود را با چه نرخی تسعیر می کنند، بیان داشت: در مورد صنعت زغالسنگ بحث صادرات آنچنان قوی نیست که تسعیر ارز آن ها تاثیری بر شرکت ها داشته باشد.

آنچه با افزایش نرخ دلار بر دارویی ها متحمل است...

علی مقدسی راد کارشناس  صنعت دارو در زمینه افزایش نرخ ارز و تاثیرات آن بر صنعت دارو گفت: تاثیر نرخ دلار بر روی صنعت منجر به افزایش بهای تمام شده خواهد شد ، در واقع دارویی ها مصارف ارزی دارند.

مقدسی ادامه داد: با توجه به این که مواد اولیه از طریق ارز نیما تامین می شود و هزینه های حمل و نقل و بسته بندی با نرخ آزاد محاسبه می شود، افزایش نرخ به طور مستقیم در این صنعت تاثیر گذار خواهد بود.
همچنین با توجه به این که قیمت دارو مشمول نرخ گذاری است، افزایش هزینه های متاثر از نرخ ارز بر حاشیه سود صنعت اثر گذار است.

درصورت افزایش نرخ ارز، قیمت محصولات نیاز به بازنگری دارند

بهنام عزیز زاده دبیر انجمن تولیدکنندگان کاشی وسرامیک در زمینه افزایش نرخ ارز و تاثیرات آن بر صنعت کاشی و سرامیک گفت:  نوسانات قیمت ارز در زمینه واردات مواد الیه، قیمت تمام شده و نیز حمل و نقل تاثیر بسیار زیادی داشته و تولید کنندگان را دچار سردرگمی کرده است ، به گونه ای که هیچ برنامه ای برای تولید و فروش محصولات خود نمی توانند داشته باشند.

وی گفت: لازم به ذکر است که در صورت استمرار نوسانات قیمت ارز به ناچار باید در خصوص قیمت محصولات تجدید نظر هایی صورت پذیرد.

آخرین نرخ فروش  ، «باما» ۳۴ هزار تومان ...

رضا حویزاوی معاون بازرگانی شرکت معدنی باما در خصوص نرخ فروش صادراتی این شرکت به خبرنگار بورس24 گفت: آخرین نرخ فروش ارز صادراتی شرکت باما در بازار متشکل ارزی برای دلار، ۳۴۲۵۰ تومان بوده است.

وی گفت: به طور کلی  فروش ارز ما به صورت عرضه در بازار توافقی است و قیمت ارز توافقی حدود ۳ تا ۵ درصد کمتر از نرخ آزاد است و خوشبختانه به دلیل فرایند طراحی شده، به صورت با نرخ ارز آزاد تعدیل می گردد.

«شکام» یورویی ۳۴ هزار تومان فروخت

مصطفی موسوی معاون مدیر عامل شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز به بورس24 توضیح داد : شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز بخش عمده ارز خود را به منظور رفع تعهد ارزی، در بازار متشکل ارزی عرضه می کند.

وی افزود:  آخرین فروش مربوط به اوایل هفته و به صورت یورو بوده است که قیمت یورو ۳۴۳۰۰ تومان بوده است.

او تصریح کرد : معمولا" قیمت ارز توافقی بین هزار تا هزار و پانصد تومان کمتر از قیمت ارز آزاد است.

هلدینگ نیمایی می فروشد...

فرهاد ذاتعلی فرد مدیر سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس نیز به بورس24 گفت: ما محصولات را با نرخ نیما و دلاری صادر می کنیم و بانک مرکزی در ازای آن ریال پرداخت می کند.

وی گفت: البته با افزایش نرخ دلار آزاد، اختلاف دلار نیما و  آزاد بیشتر خواهد شد و به تبع آن، در آینده باعث افزایش نرخ نیما می شود، گرچه با توجه به حذف دلار کالاهای اساسی باید به سمت حذف دلار نیما و تک نرخی شدن برویم. تا در این صورت سود بیشتری به شرکت ها  برسد و دلالان از این سود منتفع نشوند.

پاکشو ، با ارز توافقی صادرات دارد ...

محمد عالمی ، مدیر عامل گروه پاکشو هم به بورس24 گفت:  رشد نرخ ارز بر روی صادرات ما تاثیر مثبت  دارد،صادرات پاکشو با ارز توافقی است.  در حال حاضر نزخ ارز توافقی بیش از ۳۴ هزار تومان است و با این نرخ صادرات انجام می شود.

وی گفت: گرچه،  ارز نیمایی هم از افزایش نرخ توافقی و دلار آزاد تاثیر می پذیرد. آن طرف ارز نیما هر چقدر گران شود، بر بهای تمام شده پاکشو اثر منفی دارد، ولی هرچقدر ارز آزاد گران شود، روی صادرات اثر مثبت دارد.

با این وصف به نظر می رسد سازمان بورس و اوراق بهادار در شرایط فعلی باید از همه شرکت هایی که منابع و مصارف ارزی دارند شفاف سازی طلب کند تا شرایط کسب و کار و سودآوری آن ها با جهش اخیر ارزی برای سهامداران شفاف تر شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24