Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیر سرمایه گذاری شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات : ما مجبور هستیم که وارد حیطه‌ای شویم که کشتی‌های بزرگ‌تر با ذخایر بیشتر بتوانند در اسکله‌های ما بارگیری کنند. این پروژه‌ منحصر به فرد در جنوب کشور، می‌تواند هم واردات و هم صادرات مواد معدنی با ظرفیت‌های بزرگ‌تر مانند ۱۵۰ هزار تن را تسهیل کند و صادرات و واردات به راحتی انجام شود و دیگر وابستگی به بنادر کشورهای اطراف نباشد.

اجرای یک پروژه بزرگ ملی توسط «تجلی»؛ احداث اسکله با ظرفیت 50 میلیون تن در جنوب کشور

بورس24 : در گفتگوی بورس24 با آمنه میر افشار مدیر سرمایه گذاری شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در خصوص سرمایه گذاری ها و پروژه های این شرکت موارد مهمی مطرح شد.

در خصوص استراتژی سرمایهگذاری تجلی به عنوان اولین شرکت پروژه محور توضیح بدهید.

شرکت توسعه معادن و فلزات اولین شرکت پروژه محور در زمینه استخراج، اکتشاف و فرآوری است، که زنجیره کامل از معدن فرآوری و تولید محصولات فلزی و غیر فلزی را در دستور کار  دارد، استراتژیهای شرکت سه بخش بلندمدت، کوتاه مدت و میان مدت دارد.  در استراتژیهای بلند مدت  بررسیها در خصوص بازدهیهای پایداری در زمینههای فلزی و وکانیهای غیر فلزی انجام میشود. در بخش استراتژیهای میان مدتسرمایهگذاری و یا ورود به سهام شرکتهایی که در زمینه فلزات در دستور کار است. در زمینه سرمایهگذاری کوتاه مدتهم در رابطه با اکتشاف و یا استخراج از معادن کوچک مقیاس و یا معادن آماده بهرهبرداری فعال هستیم.

به  ورود به معادن کوچک مقیاس اشاره کردید،.سرمایهگذاری در این استخراج و اکتشاف در معادن کوچک به چه صورت است؟

سال ۹۶  کمیته ای در دولت تشکیل شد که سرمایهگذاری روی معادن کوچک مقیاس را آغاز کنند. سال ۹۷ این طرح اجرایی  و وارد دستور کار دولت شد، معادن کوچک مقیاس در سرتاسر دنیا به صورت مکانیزه و با تجهیزات و ماشینآلات خاصی استخراج میشوند، اما در ایران فعلا در محدوده استخراجهای سنتی باقی ماندهاند، به همین خاطر حجم بالایی از اشتغال را دارند، ولی در عین حال حجم زیادی از درآمدهای بخش معدنی را هم معادن کوچک مقیاس به خود اختصاص داده اند. یکی از ویژگیهای معادن کوچک مقیاس ایجاد اشتغال و افزایش سهم مناطق کمتر برخوردار در کشور در سرانه درآمدی کشور است. ورود تجلی به معادن کوچک مقیاس کمک بزرگی به مناطق کمتر برخوردار داخل کشور  و هم به صنعت معادن کوچک مقیاس است. برنانه اصلی تجلی است است که، این معادن از حالت رکود و غیر فعالی خارج شوند و به چرخه تولید برگردند.

برخی از سرمایه گذاری ها در حوزه عناصر نادر است، سرمایه گذاری در عناصر نادر خاکی به چه صورت است؟

یک پروژه کاملا نوین در کشور است. خوشبختانه ایران از نظر معادن عناصر نادر خاکی جزء معدود کشورهایی است که این معادن را دارد. درحال حاضر در کشور  سرمایهگذاریهایی در این زمینه انجام نشده  و اگر هم انجام شده است، به صورت خام فروشی از کشور خارج میشود که متاسفانه هیچ ارزش افزوده خاصی ندارد. اما شرکت تجلی با ورود به این معادن  و سرمایهگذاری  و فرآوری  ماده اولیه را به محصول نهایی تبدیل می کند تا بتواند  ارزش افزوده داشته باشد.

در حوزه سرمایهگذاریها چه میزان و در کجا سرمایهگذاری شده است؟

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات باتوجه به اینکه یک شرکت نوپا است و حدود ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تاکنون سرمایهگذاری کرده است که از این عدد تاکنون ۱۸۷۰ میلیارد تومان  شرکتهای بورسی هستند و حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به سرمایهگذاریهای بلند مدت است. در برخی از شرکتها مانند صبانور غرب خاورمیانه، فولاد سرمد ابرکوه این سرمایهگذاریها انجام شده استاز این ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به سرمایهگذاری در بخش کانیهای فلزی  است که حدود ۲ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش تولید محصولات فلزی یعنی محصولات نهایی فلزی است ، همچنین حدود ۸۰۰ میلیارد تومان مربوط به بخش فلزات اساسی است که سرمایهگذاری شده  و حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان این سرمایهگذاری مربوط به این بخشها و سایر بخشهای مجموعه است.

برای گرفتن سیگنال خرید سهام بلند مدت روی لینک کلیک کنید.↪️

در سرمایهگذاریهایی که در شرکتهای مختلف انجام شده است، تاکنون مشکل  ماشینآلات و مشکلات خاصی دیگری وجود نداشته است؟

خوشبختانه باتوجه به ترکیب سرمایهگذاری بزرگ شرکت تجلی ، که مربوط به شرکت‌‌های توسعه معادن و فلزات، چادرملو ، گلگهر است و همچنین بخش بورسی سهامداری شرکت تجلی، تاکنون از نظر تامین ماشینآلات و تجهیزات شرکت های زیرمجموعه مشکلی نداشتهاند، برنامهریزیها به طور کامل انجام شده است.

شرکت تجلی برنامه دارد که در معادن خارج از کشور هم سرمایهگذاری کند؟

بله، شرکت تجلی با توجه بهسرمایهگذاری عظیمی که در داخل کشور دارد، نگاهی هم به سرمایهگذاری در معادن خارج از کشور داشته است. بیشتر هدف ما، سرمایه گذاری در معادنی است که در داخل کشور نیستند و مواد اولیه شان در داخل کشور به سختی یافت میشود، بنابراین با ورود تجلی به این نوع معادن تامین مواد اولیه  شرکتهایی که در داخل کشور سرمایهگذاری یا بهرهبرداری میشوند ، راحتتر میشود.

درمورد پروژههای تجلی توضیح دهید؟

پروژه های  کلافسازی، آهن اسفنجی ، گندله سازی ، صبا امید غرب خاورمیانه،  فولاد کردستان ( در بیجار و قروه در حال انجام است) از مهمترین پروژه های حوزه تکمیل زنجیره ارزش شرکت است. همچنین یک پروژه بزرگ ملی در جنوب کشور  مربوط به اسکله  و حمل و نقل مواد معدنی در دستور کار است، این اسکله اختصاصی با ظرفیت ۵۰ میلیون تن در سال  در زمینه بارگیری کشتیهای سنگین در جنوب کشور است،  واگنهای مواد معدنی فله خریداری شده است که انشاالله این طرحها به زودی مورد بهرهبرداری قرار میگیرد.

برای مشاهده اخبار لحظه ای بازار امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

این پروژه اسکله در بخش صادرات هم میتواند کمک کننده باشد؟

بله صد درصد ، یکی از مشکلات و معضلاتی که ما در بخش غلات و مواد معدنی داریم، بارگیری کشتیهای کوچک در داخل کشور است درحالی که ما مجبور هستیم که وارد حیطهای شویم که کشتیهای بزرگتر با ذخایر بیشتر بتوانند در اسکلههای ما بارگیری کنند. این پروژهمنحصر به فرد در جنوب کشور، میتواند هم واردات و هم صادرات مواد معدنی با ظرفیتهای بزرگتر مانند ۱۵۰ هزار تن را تسهیل کند و صادرات و واردات به راحتی انجام شود و دیگر وابستگی به بنادر کشورهای اطراف نباشد.

چقدر برای این پروژه سرمایهگذاری شده است؟

این پروژه در ۳ فاز قابل انجام است، برای فاز اول  حدود ۵ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان  سرمایهگذاری نیاز است،  که ظرفیت اولیه آن حدود ۱۰ میلیون خواهد بود که  ۲ تا ۳ سال آینده احتمالا این پروژه به بهرهبرداری برسد.

برای اطلاع از مجامع جدید بورس روی لینک کلیک کنید.↪️

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24