Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار: درمورد صندوق هایی مانند املاک و مستغلات که به تازگی پذیره نویسی شده، کارشناس رسمی نمی تواند هر روز ارزش دارایی ها را محاسبه کند و اساسا هزینه بالایی دارد. مدیر صندوق با در نظر گرفتن هزینه های کارشناسی دوره های بازنگری در ارزش املاک را تعیین می کند که حداکثر باره زمانی شش ماهه است. اما اشخاص صاحب صلاحیت می توانند نظرات و تحلیل های خود را از خالص ارزش دارایی های صندوق در سامانه تدان بارگزاری کنند و مشکلی وجود ندارد.

درباره پدیده این روزهای بازار سرمایه که 60 درصد بازدهی داده؛ «ارزش مسکن»

بورس24 : مسکن یکی ازبازارهای سرمایه گذاری در ایران است که به صورت سنتی تمام اقشار جامعه معتقدند که سرمایه گذاری در آن بی ضرر است و همواره سود دارد.

این روز ها متوسط قیمت مسکن در کلانشهر تهران از 43 میلیون تومان به ازای هر متر عبور کرده و با متوسط حقوق 6 میلیون تومان اداره کار، یک کارمند ساده بدون لحاظ کردن تورم و هزینه های  روزانه  برای یک  متر خانه  با متوسط قیمت تهران باید 7 ماه کار کند! برای دست یابی به یک واحد آپارتمان 60 متری  با لحاظ کردن مفروضات بالا باید 35 سال کار کند.

بر همین اساس و با توجه به رویا شدن خرید یک واحد سرمایه گذاری، ابزارهای مالی بازار سرمایه این بار نیز به کمک آمده تا افراد و اقشار جامعه برای سرمایه گذاری در املاک امکان خرید متری را داشته باشند.

در گام نخست صندوق بازنشستگی کشوری اقدام به عرضه ملک در بازار سهام کرد که اتفاقا این روزها با اقبال اهالی بازار روبرو شده است. این صندوق که با نماد «ارزش مسکن» و با قیمت 1000 تومان پذیره نویسی شد، هم اکنون با نرخ بیش از 1600 تومان در حال معامله است و افرادی که در روز پذیره نویسی واحدهای این صندوق را خریداری کرده اند، اکنون در سود 60 درصدی هستند.

این صندوق چگونه ارزش گذاری می شود؟

رضا نوحی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص محاسبه NAV  صندوق هایی مانند املاک و مستغلات که به تازگی پذیره نویسی شده و در بازار معامله می شوند به خبرنگار بورس24 گفت: همانطور که مستحضرید صندوق های زمین و ساختمان هر چند ماه یک بار ارزشگذاری می شوند و NAVآنها محاسبه می گردد.

وی افزود: متغیرهای بسیاری در تغییرات قیمتی معاملات واحد‌های این صندوق ها می تواند نقش داشته باشد که از آن جمله می توان به هیجانات تقاضا و عرضه اشاره نمود.

نوحی گفت: در حال حاضر تنها یک صندوق املاک و مستغلات مجوز فعالیت اخذ نموده است. در صورتی که تعداد صندوق های املاک و مستغلات افزایش یافته و املاک در مناطق مختلف در پرتفوی صندوق وجود داشته باشد، می توان ادعا نمود این صندوق ها می توانند مبنایی برای تعیین قیمت املاک در آن منطقه قرار گیرد.  لزوما قیمت های معاملاتی یک ساختمان نمی تواند مبنای قیمت گذاری منطقه قرار گرفته یا معیاری برای آن محسوب شود. باید تعداد صندوق ها و املاک این صندوق ها به اندازه ای زیاد باشد که بتواند معیار قیمت گذاری در منطقه باشد.

نوحی افزود: از نظر بازار گردانی هم بازار گردان سفارشات روزانه سمت خرید و فروش خود را طبق دستور العمل انجام می دهد.

وی گفت: کارشناس رسمی نمی تواند هر روز ارزش دارایی ها را محاسبه کند و اساسا هزینه بالایی دارد. مدیر صندوق با در نظر گرفتن هزینه های کارشناسی دوره های بازنگری در ارزش املاک را تعیین می کند که حداکثر باره زمانی شش ماهه است. اما اشخاص صاحب صلاحیت می توانند نظرات و تحلیل های خود را از خالص ارزش دارایی های صندوق در سامانه تدان بارگزاری کنند و مشکلی وجود ندارد.

آغاز پذیره نویسی

پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن با نماد ارزش مسکن در تاریخ 26 مهر ماه سال 1401 انجام شد و با گذشت حدود یک ماه از آغاز پذیره نویسی، معاملات ثانویه آن نیز آغاز شد.

دوره معاملات نماد

صندوق سرمایه گذاری املاک و مستغلات ارزش مسکن با نماد ارزش مسکن، در طی دوره 5 ساله معامله خواهد شد که با نظر سازمان بورس قابل تمدید است. گفتنی است NAV این صندوق نیز هر 6 ماه یک بار تعیین می شود.

مشخصات ملک

ملک مذکور که در منطقه ملاصدرا تهران واقع شده است، دارای 900 متر بنای مفید و عمر مفید حدود 14 سال است. در روز پذیره نویسی هر کد معاملاتی می توانست تا سقف 20 هزار واحد معادل 20 میلیون تومان از واحدهای این صندوق را خریداری کند.

محدودیت حجمی و حد اقل میزان سفارش

محدودیت حجمی (حد اکثر تعداد اوراق بهادار در هرسفارش) در نماد معاملاتی ارزش مسکن، به میزان 1 میلیون واحد تعیین شده است. همچنین حد اقل تعداد واحد قابل خرید در هر سفارش در نماد معاملاتی ارزش مسکن، به تعداد 1 واحد است و سفارشات خرید می بایست در مضربی از یکواحد در سامانه معاملات وارد شود.

برای اطلاع مجامع بورس این هفته روی لینک کلیک کنید.↪️

برای مشاهده بهترین شرکت سرمایه گذاری در بورس روی لینک کلیک کنید.↪️

برای اطلاع از سیگنال خرید سهام امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

برای گرفتن سیگنال لحظه ای روی لینک کلیک کنید.↪️

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24