Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : نشست خبری امروز مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازار ها و رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با اصحاب رسانه امروز در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد...

تشدید نظارت های بورس در نماد ارزش مسکن

بورس24 :  نشست خبری امروز مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازار ها و رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه با اصحاب رسانه امروز در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد.

اولویت حفظ تعادل بازار است

امیر مهدی صبایی در این جلسه در خصوص دامنه نوسان گفت:  اولویت کنونی حفظ تعادل و آرامش بازار است. در کشورهای پیشرفته ممکن است دامنه نوسان و حجم مبنا وجود نداشته باشد، اما در کشور ما به خاطر تعادل بازار تصمیم به در نظر گرفتن دامنه نوسان و حجم مبنا شد.

شیب عرضه خودرو از کم تیراژ به سمت خودرو های پرتیراژتر

وی در خصوص فروش خودرو در بورس کالا گفت:  یکی از صنایع پر گردش، پربیننده و تاثیر گذار در بازار سرمایه، صنعت خودرو است که بیشترین آسیب و لطمه را از قیمت‌گذاری دستوری در محصولات خود دیده است.

به گفته وی،  بر اساس برآوردها، صنعت خودرو حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد و دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که عمده آن از سال ۹۷ و با شروع تلاطم‌های ارزی ایجاد شده است.بنابراین مجموعه بازار سرمایه و صنعت خودرو باید عرضه خودرو در بورس کالا را یک فرصت و نعمت تلقی کند گرچه طبیعی است که نمی‌شود به یکباره همه خودروها به دلیل مسائل اقتصادی و حاکمیتی و سازمان‌های درگیر در این صنعت وارد بورس کالا شوند، اما به صورت تدریجی این اتفاق رخ می‌دهد.

وی افزود:  عرضه خودرو در بورس کالا ابتدا با خودروهای کم تیراژ شروع شد و با شیب ملایم به سمت خودرو های پرتیراژتر در حال حرکت است، به طوری که در حال حاضر خودروی پرتیراژ پژو ۲۰۷ در بورس پذیرش شده، این در حالی است که باید بستر فنی و پاسخگویی سیستم معاملاتی و کارگزاری نیز به درخواست کنندگان هم باید در نظر گرفته شود و سامانه معاملات باید پاسخگوی درخواست کنندگان برای خودروهای پرتیراژ باشد.

مدیر نظارت بر بازار ها و بورس های سازمان بورس گفت: هدف نهایی در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا بعد از عرضه موفق پژو ۲۰۷ این است که به‌مرور به سمت خودروهای پرتیراژ برویم که این صنعت بتواند از قیمت‌گذاری دستوری با بستر و کمک بورس کالا رها شود و البته باید تصمیمات جسورانه خودروسازان بزرگ نیز در این میان وجود داشته باشد تا موجی که شروع شده است.

در ادامه پیمان حدادی رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت : یکی از اهداف اصلی این صندوق حفظ ثبات در بازار سرمایه است به همین دلیل صندوق تثبیت هر روز اقدام به خرید و فروش سهم نمی‌کند.

خرید و فروش بر اساس آئین نامه

وی ادامه داد: هیات امنای صندوق تثبیت از وزیر اقتصاد، رئیس بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان بورس و رئیس صندوق توسعه ملی تشکیل شده است و این‌که صندوق تثبیت چه سهم‌هایی را خرید و فروش کند براساس آیین‌نامه‌ای است که توسط هیات امنا تصویب شده است.بنابراین زمانی که در برخی از شاخص‌های بازار تغییراتی ایجاد شود یا در بازارهای جهانی یا بازار ارز نوساناتی صورت بگیرد صندوق تثبیت وارد بازار می‌شود. در حال حاضر این صندوق در ۵۱۰ نماد سهم دارد که این سهام صرفا از نمادهای بزرگ تشکیل نشده‌اند اما نقدشوندگی سهام، سایز شرکت و نوع فعالیت بازارگردان از اهمیت زیادی برخوردار است.

خرید صندوق توسعه از طریق صندوق تثبیت است

حدادی در مورد سرمایه‌ گذاری صندوق توسعه ملی در بازار سرمایه  افزود: این صندوق به صورت غیرمستقیم اقدام به خرید سهم می‌کند خرید این صندوق هم از طریق صندوق تثبیت انجام می‌شود. این اقدام توسط خود سازمان بورس هم انجام می‌شود.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در مورد میزان دارایی این صندوق گفت: میزان دارایی صندوق تثبیت در اواخر سال قبل ۶۰۰۰ میلیارد تومان و در حال حاضر ۱۲ هزار میلیارد تومان است.

بورس بین الملل آری یا نه؟

حدادی در ادامه در مورد راه اندازی بورس بین‌الملل گفت: راه اندازی این بورس حدود دو ماه قبل در شورای عالی بورس مطرح و تصویب شد از شرایط راه اندازی بورس بین‌الملل این است که حداقل ۶۰ درصد سهام از سهامداران خارجی متشکل شود و معاملات ارزی باشد.

وی ادامه داد: تاکنون به غیر از یک بانک داخلی هیچ نهاد دیگری درخواست سرمایه‌ گذاری در این راستا را ارائه نکرده است اما سازمان بورس از هر نهاد داخلی و بین‌المللی که مایل به سرمایه‌ گذاری در این بخش است دعوت می‌کند و در کمترین زمان اقدامات اجرایی انجام می‌شود.

مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه ادامه داد: نهادهای خارجی از کشورهای حوزه خلیج فارس به دبیر سابق اعلام آمادگی کردند. اما آینده این بازار هنوز مشخص نیست.

بازگشایی نمادهای سهام‌ عدالت چه شد؟

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در مورد آخرین وضعیت بازگشایی نمادهای سرمایه‌ گذاری استانی گفت: در خردادماه شورای عالی بورس، سازمان بورس را مکلف کرد تمهیداتی برای برگزاری مجامع شرکت‌های مذکور بیندیشد. سازمان بورس و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی هم مقدمات برگزاری مجامع را انجام دادند و اکنون آمادگی برگزاری هستند.

حدادی ادامه داد: اما نهادی که باید در نهایت مجوز برگزاری یا بازگشایی نمادها را صادر کند شورای عالی بورس است که تاکنون این اقدام را انجام نداده است. امیدواریم این موضوع تا ماه آینده به جمع بندی برسد.این‌که مشمولانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده بودند بتوانند اقدام به فروش سهام خود کنند هم به تصمیم شورای عالی بورس بستگی دارد.

مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در مورد سود سال ۱۴۰۰ این سهام نیز گفت: میزان سود سال ۱۴۰۰ دو برابر سال ۱۳۹۹ خواهد بود و اولین مرحله آن در پایان آذرماه پرداخت می‌شود.

حدادی این را هم گفت: تا امروز ۲۲۰ هزار نفر سهام‌یار یک ریالی برای بیمه سبد سهام خود را خریده‌اند و برای این افراد در صورتی که سهام خود را نفروشند تا یک سال آینده اصل پول بعلاوه ۲۰ درصد سود تضمین‌شده وجود خواهد داشت.

به گفته وی؛ بعد از تصمیمات سازمان بورس برای حمایت از بازار سرمایه فروش سهام توسط حقیقی‌ها کاهش پیدا کرد و حتی برخی حقیقی‌ها به سمت خرید سهام هم تشویق شدند.

وی همچنین گفت: برای صندوق‌های با درآمد ثابت کف قیمتی در ۴۲ نماد در نظر گرفته شده است، ۸۰ درصد ارزش سهام این صندوق‌ها را تشکیل می‌دهد و افرادی که در این صندوق‌ها هم سرمایه‌گذاری کرده‌اند، از درآمد ثابت و حداقل به اندازه سود بانکی برخوردار می‌شوند. ۲۰ هزار میلیارد تومان هم ارزش صندوق‌های با درآمد ثابت توسط صندوق تثبیت بازار در نظر گرفته شده است و اوراق این صندوق‌ها برای سرمایه‌گذاران دارای جذابیت است.

حدادی در مورد  منابع  بیمه کردن سبد سهامداران زیر صد میلیون تومانی  گفت: در لایحه بودجه ۴۰۲ پیش‌بینی می‌شود و از منابع دولت برای صندوق تثبت بازار و بیمه سهام سهامداران کمتر از ۱۰۰ میلیون تومانی در نظر گرفته می‌شود. همچنین اوراق بدهی دولت که از سوی دولت منتشر می‌شود، جزو تعهد دولت است و هیچ نگرانی در مورد آن ها نیست. بنابراین در لایحه بودجه سه منبع یکی تعهد برای اشخاص حقیقی کمتر از ۱۰۰ میلیونی، همچنین برای صندوق‌های با درآمد ثابت و اوراق دولتی و همچنین ردیف بودجه ۵ هزار میلیارد تومان برای صندوق تثبیت بازار در نظر گرفته می‌شود.

محدود کردن معاملات صندوق املاک و مستغلات از شنبه

صبایی در پاسخ به سوال خبرنگار بورس24 گفت: صندوق املاک و مستغلات دارایی کم نوسان است ولی به خاطر مارکت و ارزش نسبتا" کم آن، بیش از ارزش ذاتی آن معامله می شود. کاری که در گام نخست برداشته ایم، شفاف سازی در خصوص خالص ارزش دارایی های صندوق بود که در سامانه کدال بارگذاری شد و این که فاصله خالص ارزش دارایی ها صندوق با ارزش روز آن چقدر فاصله دارد.

وی افزود: اقدامات نظارتی از روز معاملاتی شنبه در مورد معاملات این صندوق انجام خواهد شد که با هدف محدود کردن قیمت معاملات حول ارزش ذاتی است.

برای اطلاع مجامع بورس این هفته روی لینک کلیک کنید.↪️

برای مشاهده بهترین شرکت سرمایه گذاری در بورس روی لینک کلیک کنید.↪️

برای اطلاع از سیگنال خرید سهام امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

برای گرفتن سیگنال لحظه ای روی لینک کلیک کنید.↪️

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24