Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شمش آلومینیوم شرکت آلومینیوم ایران برند جهانی دارد و خلوص محصولات 99.85 درصد است و از لحاظ درآمدی عنوان دومین شرکت استان را به خود اختصاص داده است.

مشکل تامین برق چقدر از تولید «فایرا» کم کرد؟

بورس24 : هفته گذشته بازدید از کارخانه آلومینیوم ایران واقع در شهر اراک انجام شد که در این بازدید، درخصوص وضعیت این شرکت صحبت شد. در جریان این بازدید، مسئولان مختلف شرکت آلومینیوم ایران توضیحاتی درخصوص وضعیت این شرکت ارائه کردند و همچنین محمدرضا میری لواسانی، مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران با خبرنگاران گفت و گو کرد.

جایگاه ایرالکو در صنعت آلومینیوم

با وجود اینکه شرکت آلومینیوم ایران با حضور خود در نمایشگاه های بین المللی به عنوان اولین تولید کننده شمش آلومینیوم در ایران و خاور میانه شناخته می شود و برنامه ای که برای افق 1404 تولید 1.5 میلیون تن بود، اما به دلیل عدم تمایل بخش خصوصی در این صنعت در حال حاضر کل تولید آلومینیوم در کشور فرا تر از 450 تن نیست.

تولید آلومینیوم به 2 بخش کلی آلومینیوم اولیه و آلومینیوم ثانویه تقسیم می شود و شرکت آلومینیوم ایران آلومینیوم اولیه را تولید می کند که از پودر سفید رنگی به نام آلومینا که نقطه ذوب آن 2050 درجه است تشکیل می شود. از آنجایی که شرکت های دیگر توان تولید چنین انرژی را ندارند، به تولید آلومینیوم ثانویه می پردازند.

اسکله اختصاصی ایرالکو در بندر امام

شرکت آلومینیوم ایران اسکله ای در بندر امام اجاره کرده است که حدود 400 هزار تن واردات مواد اولیه خود را به دلیل متصل بودن به ریل سراسری راه آهن، از این طریق انجام می دهد و اکثر این مواد اولیه وارداتی خود را از این طریق به محل شرکت منتقل می کند.

خلوص تولید شمش آلومینیوم در ایرالکو

شمش آلومینیوم شرکت آلومینیوم ایران برند جهانی دارد و خلوص محصولات 99.85 درصد است و از لحاظ درآمدی عنوان دومین شرکت استان را به خود اختصاص داده است.

اعلام افزایش سرمایه 298 درصدی در سامانه کدال

افزایش سرمایه 298 درصدی تاییدیه سازمان خصوصی سازی را گرفته و در آینده نزدیک در سامانه کدال اعلام خواهد شد.

کاهش 50 مگاواتی برق و 500 میلیارد تومان کاهش تولید

به واسطه مشکل برق که به عنوان کالای مصرفی شرکت محسوب می شود، به اجبار کاهش مصرف 50 مگاواتی در دستور کار قرار گرفت که به واسطه همین امر 12 دیگ قدیمی و نیز 16 دیگ جدید از مدار تولید خارج شد که موجب شد تا در 6 ماه ابتدایی سال 1401 میزان 500 میلیارد تومان کاهش تولید ایجاد شود.

احداث نیروگاه برق در استان

با وجود پیگیری های مکرر و آمادگی همه جانبه از سوی شرکت، هنوز جایگاهی برای احداث نیروگاه در استان به مجموعه آلومینیوم ایران اختصاص داده نشده است.

فروش محصولات در رینگ های داخلی و صادراتی بورس کالا

فروش داخلی در بورس کالا و با نرخ ارز نیمایی به فروش می رسد و همچنین فروش صادراتی در رینگ صادراتی بورس کالا انجام می شود و با نرخ ارز نیمایی صورت می گیرد. لازم به ذکر است که هیچ گونه صادراتی به صورت مستقیم از  طرف شرکت آلومینیوم ایران انجام نمی شود.

عدم تهاتر در فروش محصولات

آلومینیوم ایران در فروش محصولات خود به شرکت های مختلف تهاتر انجام نمی دهد و بابت فروش محصولات وجه رایج دریافت می کند.

واردات آلومینا از کشور استرالیا

شرکت آلومینیوم ایران در طول سال میزان 360 هزار تن آلومینا از طریق کشتی وارد کشور می کند.

محصول آلومینا از کشور هایی مانند چین و هند تهیه می شود که تا پیش از آغاز سال میلادی 2023  واردات از کشور استرالیا که کیفیت محصول آن بسیار بالا تر از کشور های مذکور دیگر است به عنوان کشور جدید وارد کننده آلومینا به شرکت آلومینیوم ایران معرفی می شود.

چرا قیمت سهام «فایرا» افت کرد؟

در خصوص قیمت سهام شرکت آلومینیوم ایران باید گفت که قیمت سهام در اختیار مدیران شرکت نبوده و صرفا  در اختیار سرمایه گذاران است که چه سهمی از نظر آنها از جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری برخوردار است.

سود خالص ایرالکو

در 6 ماه ابتدایی سال سود خالص شرکت 1.580 میلیارد ریال بوده است و با وجود کاهش NAV حدود 8 درصد افزایش سود ثبت شده است و در همین راستا سود خالص شرکت تا پایان سال، سودی مشابه سال قبل پیش بینی شده است.

راه اندازی خط تولید قدیمی شرکت

تصمیماتی برای راه اندازی خط قدیمی شرکت در جلسات هیئت مدیره اخذ شده است که این تعمیرات و راه اندازی مجدد خط تولید هزینه ای بالغ بر حدود 650 میلیارد تومان براورد شده است.

340 مگاوات سهم مصرف برق ایرالکو

پیش بینی مصرف برق برای بخش صنعتی استان مرکزی480 مگاوات است که 340 مگاوات سهم ایرالکو است. شرکت الومینیوم ایران مجبور به کاهش 100 مگاوات بوده است که موجب هزینه 500 میلیاردی شرکت در راستای تعمیر و نوسازی دستگاه ها شد.

عقد قرارداد نیروگاه مولد برق

مطابق عقد قرارداد در یک یا دو هفته آینده برای 132 مگاوات نیروگاه مولد در داخل شرکت بنا خواهد شد که 50 مگاوات آن در تاریخ 1402.03.15 وارد مدار می شود و این نیروگاه ها، نیروگاه هایی هستند که 137 مگاوات اسمی هستند و در اوج پیک مصرف برق 90 مگاوات برق به شرکت خواهند رساند.

پروژه آنود سازی

پروژه آنود سازی 46 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که موجب کاهش ارز بری 40 میلیون دلاری برای کشور می شود.

واردات بوکسیت از کشور گینه

به دلیل نبود منابع بوکسیت در کشور، این ماده مورد استفاده برای تولید آلومینا در شرکت آلومینیوم ایران از کشور گینه وارد می شود.

عوارض یک درصدی آلایندگی

با وجود این که آلایندگی فقط برای سالن آنود سازی است، اما 1 درصد از عوارض آلایندگی بابت تمام سالن های شرکت است که این مسئله در حال پیگیری و رفع شدن است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24