Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

دکتر علی اصغر صالحی رئییس مجمع و نماینده سهامدار عمده : دکتر صالحی گفت: در حال حاضر سه شرکت عمده در داخل کشور تولید کننده محصولات لاستیک مصنوعی استایرن بوتادین رابر (SBR) و پلی بوتادین رابر (PBR) هستند این سه شرکت عبارتند از شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید، پتروشیمی شازند و پتروشیمی بندر امام در پتروشیمی های بندر امام صرفا گروه محصولات SBR و در پتروشیمی شازند نیز تنها گروه محصولات PBR تولید و به فروش می‌رسد ولی در شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید هر دو گروه محصولات فوق تولید و عرضه می‌شوند...

تغییر و تحول بنیادی در پتروشیمی تخت جمشید

بورس24 : مجامع عمومی عادی سالانه و عادی به طور فوق العاده پتروشیمی تخت جمشید با حضور حدود ۸۰ درصد سهامداران تشکیل شد.

در مجمع عمومی عادی سالانه پتروشیمی تخت جمشید ۸۰۰ ریال معادل ۹۰ درصد سود تحقق یافته بین سهامداران تقسیم شد.

ریاست مجمع شرکت بر عهده دکتر علی اصغر صالحی مدیر باتجربه بازارسرمایه و مدیر عامل اسپک بود.

در این جلسه عباس کریمی مدیر عامل پتروشیمی تخت جمشید در این مجمع گفت: بر اساس عملیات جاری شرکت، تخت جمشید در نیمه اول سال ١٣٩٤ به بهره برداری رسیده و پروانه تولیدی را در مرحله اول در تاریخ ١٣٩٤.٠٤.۲۰ در خصوص تولید محصولات لاستیک مصنوعی استایرن بوتادین رابر و پلی بوتادین رابر اخذ نموده است. همچنین با راه اندازی خط جدید واحد PBR به ظرفیت اسمی ۵۰.۰۰۰تن در اسفند ماه سال ۱۳۹۸ به توان تولید شرکت افزوده شده به طوری که در مجموع ظرفیت اسمی PBR به ۱۲۰۰۰۰ تن در سال رسید که علاوه بر ارتقاء جایگاه شرکت در منطقه و جهان موجب رشد صادرات محصولات پتروشیمی کشور شد.
کریمی گفت: در خصوص تکمیل" مخازن کروی ، مخزن شماره ۱ در اسفند ماه ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد. تکمیل مخازن ۲ و ۳ نیازمند خرید و نصب ۱۰ عدد پمپ با مبلغ برآوردی ۱۰۰۰۰۰ میلیون ریال ، ۲ عدد کمپرسور به مبلغ ۱۶۰۰۰۰ میلیون ریال و سایر تجهیزات ابزار دقیق است. نصب پمپ ها برای راه اندازی مخازن ضروری بوده و عدم نصب کمپرسورها تاثیری در راه اندازی اولیه مخازن ندارد و هنگام راه اندازی پروژه بوتادین مورد استفاده قرار می گیرد.

به گفته وی،  در خصوص سالن چند منظوره مجتمع توضیح این که این سالن ابتدا برای سالن اجتماعات پیش بینی شده بود که پس از بررسی مجدد و شناخت نیازمندی های مجتمع نسبت به تغییر کاربری و طراحی مجدد نقشه ها اقدام و به سالن چند منظوره تبدیل شد.

مدیر عامل شرکت گفت:  در خصوص ساخت برج خنک کننده ، مخارج انجام شده تا تاریخ ۱۴۰۱.۰۶.۳۱ صرفا مربوط به سازه بتنی (سیویل) بوده و مبلغ مخارج تکمیل پیش بینی شده برای خرید تجهیزات برج می باشد.میزان  تولید شرکت از زمان بهره برداری عمدتا دارای رشد نسبت به سال قبل بوده و تولید از حدود ۲۹۰۰۰تن در سال اول بهره برداری بیش از ۶۰۰۰۰تن در سال مالی قبل بوده است.

وی در مورد برخی از اهم برنامه های آینده شرکت گفت: دست‌یابی به ظرفیت اسمی،دستیابی به بازار های جدید صادراتی تولید گرید خاص محصولات، بهره برداری مخزن کروی شماره ۱ تا اخر سال، تولید بوتادین _رافینت با ظرفیت ۷۰ هزار تن در سال ۱۴۰۲  مهمترین برنامه‌های توسعه شرکت است.

به گفته وی، در اسرع وقت دو مخزن در ۲۲ اسفند امسال به نتیجه می رسد و افزایش طرفیت از ۶۲۰۰ تا ۷۰۰۰ تن تا آذر انجام می شود.

دکتر علی اصغر صالحی رئیس مجمع در پاسخ به سوالی در مورد خوراک و سوخت این پتروشیمی در روزهای سرد سال گفت: پتروشیمی تخت جمشید از قطعی گاز تاثیر نمی پذیرد و  هیچ گونه مشکلی بابت خرید استایرن منومر ندارد و تا کنون هم از پتروشیمی پارس خرید لازم را انجام داده است.فقط یک هفته  کاهش تولید داشتیم و الان مشکلی نداریم، پارس هم یک ماه آینده وارد مدار می شود.

دکتر صالحی در خصوص مالیات عملکرد شرکت گفت:مالیات بر عملکرد شرکت برای کلیه سال های قبل از ۹۸.۰۶.۳۱ قطعی و تسویه شده است.مالیات سال ۹۷ - ۹۸ بنا به نظر کارشناس به میزان ۵۰ میلیارد ریال تعدیل و فاقد کسری ذخیره می باشد. همچنین برای سال ۹۸-۹۹ به میزان ۴۳۳۷۸۲ میلیون ریال مطابق ماده ۲۳۸ مالیات تعیین نموده که ۳۹۰۶۶۸ میلیون ریال ذخیره در نظر گرفته شده وهمچنین برای سال مالی ۱۴۰۰ -۱۴۰۱ مبلغ ۵۲۳۸۱۰ میلیون ریال ذخیره منظور گردیده که کاملا تسویه شده و تا کنون توسط سازمان امور مالیاتی مورد رسیدگی قرار نگرفته است.

وی در ادامه در مورد مالیات بر ارزش افزوده شرکت گفت: مالیات بر ارزش افزوده مالیات بر ارزش افزوده شرکت تا پایان سال ۹۸ تسویه شده است ، در خصوص فصول بهار و تابستان سال ۹۹ برگ مطالبه صادر، در نتیجه شرکت به آن اعتراض  و در مرحله هیات بدوی اداره دارایی اهواز است. همچنین  از فصل پاییز سال ۹۹ تاکنون مورد رسیدگی اداره دارایی قرار نگرفته است.

دکتر صالحی گفت:  در حال حاضر سه شرکت عمده در داخل کشور تولید کننده محصولات لاستیک مصنوعی استایرن بوتادین رابر (SBR) و پلی بوتادین رابر (PBR) هستند این سه شرکت عبارتند از شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید، پتروشیمی شازند و پتروشیمی بندر امام در پتروشیمی های بندر امام صرفا گروه محصولات SBR و در پتروشیمی شازند نیز تنها گروه محصولات PBR تولید و به فروش می‌رسد ولی در شرکت صنایع پتروشیمی تخت جمشید هر دو گروه محصولات فوق تولید و عرضه می‌شوند.

گفتنی است که با توجه به تغییرات مدیریتی که پس از حضور مدیر عامل اسپک در مجموعه و زیر مجموعه های این شرکت رخ داد،انتظار سود آوری بیشتر  برای پتروشیمی تخت جمشید پس از تحولات اخیر محتمل تر شده است.همچنین با توجه به سقف تولید ، انچه طی مدت چند ماه پس از تغییرات مدیریتی توسط مدیرعامل اسپک اتفاق افتاده، در افزایش تولید و فروش شرکت ، بارز است.

حمایت سهامدار عمده  و علی الخصوص این مدیر با تجربه در این چند ماه، موجب شده ، قیمت سهم از حرکت نزولی به ثبات قیمتی برسد و با وجود دکتر علی اصغر صالحی،  ریسک های ناشی از افت قیمت با توجه به ارزندگی سهم به حداقل خواهد رسید. ضمن این که  به نظر می رسد،مشکلات شرکت از دو بعد فرایندی وبازار سرمایه با توجه به ترکیب جدید حل شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24